۱۰ کتاب برتر ایرانی که نباید خواندن آن ها را از دست دهید

1,049

کتاب­‌های عالی این قدرت خارق‌العاده را دارند تا شما را به دنیای دیگری بکشانند. تنها کاری که باید کنید این است که در مکانی راحت بنشینید، کتاب، موبایل یا تبلت خود را بردارید و در دنیای جدیدی که براساس کلمات و تخیل ساخته شده است، خود را رها کنید. کتاب­‌ها این امکان را به شما می‌دهند که یک فرهنگ، شادی، غم و یا بدبختی یک شخصیت را تصور کنید. ایران کشوری دارای ادبیات بسیار غنی است، از شعرهای حافظ، فردوسی، مولوی و خیام گرفته تا رمان‌­های ادبیات مدرن صادق هدایت و محمود دولت آبادی. ما با افتخار لیستی از ۱۰ کتاب برتر ایرانی را تهیه کرده‌­ایم که اگر به ادبیات ایران و همچنین تاریخ و فرهنگ آن علاقه دارید، نباید آن­ها را از دست دهید. همچنین فرهنگ واقعی ایرانی در صفحات این کتاب‌­ها نهفته است.

مطالب مرتبط:

بوف کور- صادق هدایت : شاهکاری بین کتاب­ های ایرانی

رمان بوف کور یکی از مهم‌ترین آثار ادبی ادبیات مدرن ایران محسوب می‌شود. داستان درمورد مرد جوانی است که راوی کتاب است و یک نقاش است. او همیشه یک نقاشی منفرد می‌کشد که یک زن سیاه پوش است و یک زنبق در دست پیرمردی است که زیر یک درخت نشسته است.

در واقع او یک روز این عکس را از سوراخ دیوار می‌بیند و این زمانی است که داستان شروع می‌شود. سپس به فکر رویاهای جالب خود می‌افتد و شروع می‌کند مانند جغد داستان گذشته‌­اش را برای سایه‌­اش تعریف می‌کند.

صادق هدایت نویسنده این کتاب جذاب است که در واقع شخصی است که مدرنیسم را وارد ادبیات فارسی کرد. وی یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان ایرانی قرن بیستم محسوب می‌شود. کتاب مذکور به بسیاری از زبان‌­ها از جمله انگلیسی، آلمانی و فرانسه ترجمه شده است. گفتنی است این شاهکار با نوشته‌­های ادگار آلن پو، نویسنده مشهور آمریکایی مقایسه شده است. بوف کور پر از استعاره است که نشان دهنده وضعیت ایران در سال ۱۹۳۷، یعنی در زمان حکومت رضاشاه پهلوی است.

کتاب بوف کور

زوال کلنل – محمود دولت آبادی

زوال کلنل رمانی است درباره ملت، تاریخ و خانواده.

ماجرا از یک شب بارانی آغاز می‌شود که دو پلیس از کلنل خواستند تا جسد شکنجه شده دخترش که قربانی انقلاب اسلامی شده بود را بردارد.

این کتاب توسط یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان ایرانی، محمود دولت آبادی نوشته شده است که به خاطر تخیل و داستان پردازی فوق‌العاده‌اش مشهور است.

او شما را در عمق کتاب‌­های خود فرو می‌برد، باعث می‌شود هر جمله را زندگی کنید، بخندید و گریه کنید. به دلیل داستان حساس این رمان، هرگز در ایران منتشر نشده است، اما از بهترین آثار محمود دولت آبادی به شمار می‌رود.

این رمان ابتدا در آلمان، بعدا در انگلیس و ایالات متحده منتشر شد. او این رمان را در دهه ۱۹۸۰ نوشت. این کتاب جوایز زیادی برای دولت آبادی از جمله جایزه ادبیات جان میشالسکی (۲۰۱۳) و فهرست کوتاه جایزه ادبی بین‌المللی Haus der kulturen Berlin (2009) به ارمغان آورد.

جای خالی سلوچ – محمود دولت آبادی

شاهکار دیگری از محمود دولت آبادی. این بار شما به قسمت شرقی ایران، روستایی در استان خراسان می‌روید. شما می‌توانید هنگام خواندن این کتاب به جذاب‌­ترین شکل، فرهنگ آن منطقه را احساس کنید.

جای خالی سلوچ، داستان بشریت، بی رحمی و نامهربانی است. سلوچ نام پدر یک خانواده در این روستا است. یک روز او بدون دلیل ناپدید می‌شود و این دقیقا زمانی است که بدبختی به این خانه پرواز می‌کند. داستان غم‌انگیزی است اما شما آن را تا پایان خواهید خواند، زیرا نویسنده کار خارق‌­العاده‌ای انجام داده است و همه جزئیات را طوری توضیح می‌دهد که گویا شما جزئی از آن خانواده هستید.

کتاب جای خالی سلوچ

کلیدر – محمود دولت آبادی

این رمان طولانی شامل ۱۰ کتاب است و در مدت ۱۵ سال نوشته شده است که یکی از بهترین کتاب­‌های ایرانی در تمام دوران به حساب می‌آید.

این بار استاد محمود دولت آبادی ما را به روستایی در خراسان می‌برد. خواندن هر ۱۰ کتاب کلیدر ممکن است یک سال کامل طول بکشد، اما بعد از آن خواهید دید که من در مورد چه چیزی صحبت می‌کنم.

دنیای کلیدر ناشی از دنیای خودش است نه دنیای ما. داستان کلیدر درباره یک خانواده کرد عشایر است که در روستای کلیدر خراسان زندگی می‌کنند و در آنجاست که همه اتفاقات روی می‌دهد.

محمود دولت آبادی

سمفونی مردگان – عباس معروفی

سمفونی مردگان که یکی از بهترین کتاب‌­های ایرانی محسوب می‌شود، داستان خانواده اورخانی را در اردبیل برای ما تعریف می‌کند که ما را با جزئیات زندگی آن­ها پس از جنگ جهانی دوم روبرو می‌کند.

شخصیت­‌های داستان شامل جابر، یک بازرگان موفق، همسر و چهار فرزندش، آیدین، شاعر، خواهر دوقلوی او، آیدا، اورهان و یوسف است که بزرگ‌ترین فرزند این خانواده به خاطر حادثه‌­ای که در کودکی برای او رخ داده، در شرایط سختی است. در یک حادثه تاریخچه این خانواده در چهار حرکت سمفونی مانند آشکار می‌شود. محور اصلی این داستان درگیری بین برادران، آیدین و اورهان است.

چشم­ هایش – بزرگ علوی

چشم­‌هایش یک داستان عاشقانه در مورد یک نقاش است که عاشق چشم­‌های یک زن می‌شود. با این حال داستان پیچیده‌تر از یک داستان عاشقانه است. بزرگ علوی، نویسنده کتاب به دلیل فعالیت سیاسی خود در زمان حکومت رضا شاه پهلوی شناخته شده است. این رمان کاملا تصویری از قرن بیستم در ایران را نشان می‌دهد. بسیاری از منتقدان این رمان را شاهکاری در ادبیات ایران و بهترین اثر بزرگ علوی می‌دانند.

چشم­ هایش

چراغ ­ها را من خاموش می کنم – زویا پیرزاد

این کتاب شگفت‌انگیز توسط زویا پیرزاد، نویسنده ارمنی ایرانی تبار متولد آبادان نوشته شده است.

من چراغ­‌ها را خاموش می‌کنم، اولین رمان او است اما می‌توان گفت مورد ستایش‌­ترین رمان اوست. این رمان به زبان‌­های مختلفی ترجمه شده است و بارها در ایران منتشر شده است که نشان می‌دهد این رمان چقدر شگفت‌انگیز است.

همچنین این اثر در سال ۲۰۰۲ جایزه بهترین رمان سال را از آن خود کرد. زویا پیرزاد همچنین نشان لژیون دونور را از دولت فرانسه دریافت کرده است.

چراغ ­ها را من خاموش می کنم

استخوان خوک و دست ­های جذامی – مصطفی مستور

داستان این کتاب در مجموعه‌ای در تهران می‌گذرد. شما می‌توانید زندگی برخی از افراد ساکن در این آپارتمان را ببینید. زندگی افرادی در این کتاب توصیف می‌شود که شما درگیر آن­ها می‌شوید و برای آن­ها احساس ترحم و گریه می‌کنید.

شما می‌توانید این کتاب را در کم‌ترین زمان ممکن تمام کنید. مصطفی مستور، یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان در زمان حاضر، از همه شخصیت‌­های خود به عنوان طعمه عدم قطعیت مطلق استفاده می‌کند.

زندگی این افراد کاملا آزاد است و جامعه معاصر ایران را کاملا توصیف می‌کند. این کتاب بارها در ایران منتشر شده است و جوایز مختلف ادبی نیز گرفته است که خود نشان می‌دهد چرا باید این کتاب را بخوانید.

استخوان خوک و دست ­های جذامی

پاییز فصل آخر سال است – نسیم مرعشی

داستان این کتاب تازه منتشر شده ایرانی در مورد سه زن تقریبا ۳۰ ساله است که همه آن­ها به یک دلیل با هم ارتباط دارند. لیلا، شعبانه و روجا که از دانشگاه با هم دوست بوده‌اند که همه آن­ها در زندگی خود با مسائل مختلفی روبرو بوده‌­اند اما هنوز هم پیوندی قوی دارند. این کتاب دارای دو فصل تابستان و پاییز است که هر فصل دارای سه بخش است که دیدگاه هر یک از این سه دوست را روایت می‌کند.

پاییز فصل آخر سال است

پرنده­ من – فریبا وفی

پرنده من یک رمان کوتاه در مورد داستان زندگی، عشق و فداکاری برای ازدواج است. این کتاب در مورد زنی ۳۵ ساله است که در تهران مدرن زندگی می‌کند. او با مردی که در آرزوی مهاجرت به کانادا است ازدواج کرده و مادر دو فرزند است. آنچه این کتاب را در لیست ۱۰ فهرست برتر قرار می‌دهد این است که چگونه فریبا وفی نویسنده این اثر، از نظر هنری باعث می‌شود شما این شخصیت را به عنوان نمادی از بسیاری از زنان ایرانی که درگیر سنت و مدرنیته هستند، ببینید.

پرنده­ من

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.