نقد و بررسی کتاب شفای زندگی

711

کتاب شفای زندگی اثر لوئیز هی اولین بار در سال ۱۹۸۴ منتشر شد و تا امروز نیز چاپ می‌شود. این یک کتاب عالی برای کمک به خود با زیربنای متافیزیکی است. لوئیز هی همچنین چند کتاب دیگر از جمله “شفای بدن”، “مراقبه برای بهبود زندگی خود”، و “قدر در درون شماست” نوشته است. وی بیش از ۴۰ میلیون کتاب در سراسر جهان فروخته است. لوئیز هی در اواسط دهه ۱۹۸۰ انتشارات Hay House را تاسیس کرد.

مطالب مرتبط:

به نقد و بررسی کتاب شفای زندگی می‌پردازیم.

 

 

کتاب شفای زندگی درباره چیست؟

این کتاب با خواننده همراه می‌­شود تا به او ثابت کند که ذهن انسان قدرتمندترین چیز در جهان است که می­‌تواند سخت‌­ترین مسائل و بیماری‌­ها را درمان کند. به همین دلیل نویسنده در ابتدای کتاب شرح می‌­دهد که دلیلش از نوشتن “شفای زندگی” این است که زندگی زیباتری برای تمام خوانندگان بسازد و کمک کند که آن­ها به شفای درون برسند.

کتاب شفای زندگی به زبانی ساده و رسا نوشته شده است. این از آن دسته کتاب‌­هاست که شما می‌توانید آن را بخش بخش بخوانید و یا یک جا بنشینید و همه­ آن را یک‌جا بخوانید. این چیزی فراتر از یک کتاب خودشناسی و خودیاری است که به ما می‌گوید فقط مثبت فکر کنیم و کارها به خوبی انجام خواهند شد.

 

 

پیام های اصلی کتاب شفای زندگی

هسته اصلی این کتاب این باور را به ما می‌دهد که افکار ما زندگی ما را می آفرینند یعنی آنچه که در مورد خود فکر می‌کنیم، واقعیت ما می‌شود. او معتقد است که ما از طریق افکار خود بیماری‌­هایمان را ایجاد می‌کنیم بنابراین با افکار خود می‌توان سلامتی را نیز ایجاد کرد. لوئیز ادعا می‌کند که با نگاه به درون و درک خود می‌توانیم قدرت درونی خود را برای بهبود پیدا کنیم. با توجه به این منطق ما می‌توانیم آنچه را که فکر می‌کنیم، انتخاب کنیم، بنابراین می‌توانیم یک واقعیت جدید و سالم ایجاد کنیم.

 

این کتاب دارای چهار قسمت است:

  • در قسمت ۱ لوئیز فلسفه خود را درباره سلامتی، بیماری و پیوندها با افکار و باورهای عادی ما توضیح می‌دهد.
  • قسمت ۲، “جلسه‌­ای با لوئیز” است، جایی که او بررسی می‌کند مشکل چیست و برای کمک به خود می‌توانید در این مورد چه کاری انجام دهید.
  • قسمت ۳ “این ایده‌­ها را عملی کنید” است
  • و در قسمت آخر کتاب، لوئیز داستان خود را به اشتراک می‌گذارد.

 

 

 

درباره لوئیز هی

در سال ۱۹۷۷ لوئیز هی به سرطان مبتلا شد، که به اعتقاد او ناشی از کینه دوران کودکی‌­اش بوده است. لوئیز بدون مداخله پزشکی خود را درمان کرد و او این داستان را برای شما الهام بخش می‌کند. این کتاب همچنین شامل داستان‌­های بسیاری از افرادی است که لوئیز با آن­ها همکاری کرده است تا عقاید خود را نشان دهد.

همچنین این کتاب روایتی است از قدرت ذهن که به شدت بر اندیشه‌­های خواننده خود متمرکز می‌شود و با تفکری خاص به زندگی نگاه می‌کند و در خودسازی و دگرگونی روان خواننده بسیار موثر است.

 

 

تاییدیه ­ها

لوئیز هی با استفاده از تاییدیه‌­ها می‌تواند افکار ما را به سلامت برگرداند. تاییدیه‌­ها عبارات مثبت کوتاه به زبان حال هستند که شما این عبارات را در طول روز چندین بار با خود تکرار می‌کنید. لوئیز هی معتقد است که اظهارات مثبت می‌تواند بر ذهنیت منفی غلبه کند. اگر شروع به تمرکز به درون خود کنید، ممکن است متوجه شوید که ما می‌توانیم یک مونولوگ داخلی داشته باشیم که در طول روز اجرا می‌شود. اما غالبا این مونولوگ منفی است یا روی چیزهایی تمرکز دارد که کار نمی‌کنند یا به نوعی “اشتباه” هستند. با استفاده از تاییدیه‌­ها می­‌توانیم تمرکز خود را بر روی یک پیام سالم­‌تر قرار دهیم.

 

لوئیز هی

 

آینه کاری

یک تمرین که به نظر بسیار قدرتمند می­‌آید، ایستادن جلوی آینه و نگاه کردن به خود -در چشم‌­ها- است که با خود حرف­ه‌ای مثبت و انرژی بخشی می‌زنید. اگر این کار به نظر شما دشوار می‌­آید، لوئیس به شما می­‌گوید که چه کار کنید.

 

 

مسائل مربوط به سلامت

در نیمه دوم کتاب لوئیز، بسیاری از بیماری‌­های شایع سلامتی را شامل می‌­شود. از بوی بد دهان گرفته تا بیماری‌­های قلبی، اچ آی وی، افسردگی یا یائسگی. او آنچه را که معتقد است افکار یا عقاید زمینه‌­­ی این شرایط هستند، فهرست می­‌کند و سپس چند راه حل برای کمک به تغییر باورهای آن­ها در اختیار ما قرار می‌­دهد. به عنوان مثال، لوئیز برای افسردگی نشان می‌­دهد که علت احتمالی آن ناامیدی است.

 

 

نقد کتاب شفای زندگی

نحوه تنظیم این کتاب به گونه‌­ای است که انگار خواننده در حال برگذاری جلسه­‌ای با نویسنده آن است. شاید قدرتمندترین ایده این کتاب این باشد که “مهم نیست چه مشکلی وجود دارد، هر چه است از افکار ما می­‌آید و الگوهای اندیشه می‌­توانند تغییر کنند”.

در این کتاب همچنین باورهای ما، خودپنداری، ترس، انکار کردن و قدرت دادن به دیگران مورد بررسی قرار می‌­گیرد و شیوه‌­هایی برای کمک به تغییر تفکر و پیشنهاداتی که ممکن است برای خواننده مفید باشد، آورده شده است.

علاوه بر این خواندن این کتاب به خواننده القا می‌­کند که خودش را دوست داشته باشد و احساس گناه نکند. چرا که به عقیده هی این کار نه تنها به فرد قدرت روحی می‌­دهد بلکه سلامت فیزیکی او را نیز تضمین می­‌کند. این کتاب به خواننده خود کمک می­‌کند که افکار محدودکننده را کنار گذاشته و به خودش ایمان داشته باشد.

این واقعیت که این کتاب هنوز هم چاپ می‌­شود، گواه محتوای مفید موجود در آن است که خواندن و کاربرد آن بسیار مفید است. شما می­‌توانید این کتاب را در همه‌­ فروشگاه‌­های بزرگ خریداری کنید یا کتاب صوتی آن را گوش دهید. این کتاب همچنین به زبان­‌های بسیاری ترجمه شده است.

 

۵۵%
  • عالی
  • خوب
  • متوسط
  • ضعیف
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.