نقد و بررسی کتاب کیمیاگر

471

کتاب کیمیاگر اثر پائولو کوئیلو در سال ۱۹۸۸ به چاپ رسید که در ابتدا فروش چندانی نداشت تا جایی که ناشر، قرارداد خود را برای چاپ این کتاب لغو نمود.

تا این‌که کتاب سوم کوئیلو به نام بریدا توجه خوانندگان را به کتاب‌­های قبلی نویسنده جلب نمود و طولی نکشید که کتاب کیمیاگر در صدر فهرست پرفروش ‌­ترین کتاب ‌­های روز قرار گرفت و سرانجام کتاب کیمیاگر رکورد فروش کتاب را در تاریخ برزیل شکست.

قبل از این‌که درباره کتاب “کیمیاگر” صحبت کنیم باید بگوییم که ما نمی‌خواهیم این کتاب را مثل بقیه افرادی که کتاب را خواندند و گفتند که زندگی‌شان عوض شده نظر بدهیم.

ما کاملا معتقدیم که هیچ کتابی چنین قدرت ماورایی را ندارد که بتواند زندگی کسی را عوض کند، اما طرز فکر را می‌تواند.

مطالب مرتبط:

درست است، این کتاب قابلیت این را دارد که بتواند طرز فکر شما را عوض کند. مگر این‌که شما پائولو کوئیلو باشید.

همان‌طور که گفتیم، طرز فکر به تنهایی نمی‌­تواند زندگی کسی را عوض کند. اغلب افرادی هستیم که به شانس و فال و پیش­‌گویی اعتقاد داریم و این چیزی هست که این کتاب در موردش حرف می‌زند.

باهم به خلاصه و نقد و بررسی کتاب کیمیاگر می‌پردازیم.

 

 

خلاصه کتاب کیمیاگر

این کتاب در مورد بچه چوپان اسپانیایی اهل آندلوس به نام “سانتیاگو” است.

اسم او در کل کتاب فقط در خط اول ذکر شده است. در کل داستان، نویسنده او را “پسرک” صدا می‌­زند. او بر اثر خواب‌­هایی که می‌بیند به او الهام می‌شود که گنجی در حوالی اهرام مصر پنهان شده و از او خواسته می‌شود که گنج مدفون را پیدا کند.

سانتیاگو تمام گوسفندان خود را می‌فروشد و حتی از دختری که به او دلبسته است نیز، صرف نظر می‌کند و در پی کشف گنج محل زندگی خود را ترک می‌کند و سال­‌هایی را در صحرای شمال آفریقا با تحمل سختی­‌هایی می‌گذراند.

در این راه سانتیاگو با افراد زیادی نظیر یک زن کولی، مردی که لقب پادشاه را بر خود گذاشته و یک کیمیاگر آشنا می‌شود که این افراد سانتیاگو را در مسیر جست و جویش هدایت می‌کنند.

این کتاب همچنین راجب فال، سخنان قلب، روح جهان، افسانه شخصی (سرنوشت)، شانس و عشق صحبت می‌­کند.

اتفاقاتی که برای این پسر در مصر رخ می‌دهد جاییست که نویسنده پیچیدگی‌­هایی برای خواننده کتاب به وجود آورده است.

کتاب کیمیاگر همچنین راجع‌به میانبرهای زیادی در زندگی حرف می‌­زند و نشان می‌دهد که چطور با موارد مختلفی در زندگی روبرو شویم.

این کتاب برای کسانی که دنبال آرزوهایشان هستند مناسب است. کیمیاگر شما را متقاعد می‌کند که هر چیزی در این جهان با روح جهان مرتبط است.

این قاعده از یک منطق ساده پیروی می‌­کند و آن، این است که “هرچیزی در این جهان با دست‌­های یکسانی (بوسیله یک نفر) ساخته شده.”

 

جملات اثرگذار در کتاب کیمیاگر پائولو کوئیلو

 

جملات اثرگذار در کتاب کیمیاگر

همچنین در این کتاب جملات اثر گذار جادویی است که شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد که می‌توانید تعدادی از این جملات را در زیر مشاهده کنید.

  • وقتی خواستار چیزی هستی، تمام عالم در تکاپوی آن است که تو به خواسته‌­ات برسی.
  • مرد انگلیسی در جواب پسر که از او پرسید این هفت تیر برای چیست گفت: این باعث میشه که به مردم اعتماد کنم.
  • عشق هیچوقت انسان را از رسیدن به سرنوشتش باز نمی‌­دارد. اگر کسی از عاقبت خود به بهانه عشق فرار کند، عشق او حقیقی نبوده است.
  • تنها یک راه برای یادگیری وجود دارد و آن از طریق عمل است.
  • ترس از زجر کشیدن از خود زجر کشیدن بدتر است.
  • خدا برای همه یک راه برای دنبال کردن آماده کرده است. تو تنها باید فالی را که او برایت آماده کرده را بخوانی.

خواندن کیمیاگر به همه کسانی که می‌­خواهند در زندگی دست به تجربه­‌های متفاوت بزنند و در این راه مردد هستند، توصیه می­‌شود.

 

 

 

۱۰۰%
عالی
  • عالی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.