بزرگ ترین آهنگسازان موسیقی در طول تاریخ

810

در این مطلب به معرفی معروف‌­ترین و بزرگ ترین آهنگسازان کلاسیک تاریخ موسیقی که بهترین آهنگ­‌های کلاسیک را برای ما به ارمغان آورده‌­اند، می‌­پردازیم.

تاریخ موسیقی کلاسیک پر از پیشگامان، فدائیان تمرین و بسیاری از نوابغ است. ما تمام تلاش خود را کرده‌­ایم تا این مردان و زنان بزرگ را در لیست بهترین­‌های موسیقی جهان قرار دهیم.

 

 

یوهان سباستین باخ (۱۶۸۵-۱۷۵۰)

یوهان سباستین باخ

باخ در سال ۱۶۸۵ در آیزناخ آلمان متولد شد، آهنگساز، ارگانیست، نوازنده چنگ، ویولون و ویولون ساز بود. آثارش برای دسته آواز، ارکستر و تک سازها، تقریبا تمام انواع متفاوت موسیقی دوره باروک را دربرمی­‌گیرد و موسیقی آن دوران را به بلوغ خود رسانده است. او با این‌که سبک تازه‌­ای از موسیقی ارائه نکرد، ولی توانست سبک شایع در موسیقی آلمان را با فنون کنترپوان غنی سازد.

لطافت قوی موسیقی باخ و گستردگی حاصل از هنر وی، او را به عنوان یکی از بزرگ‌­ترین آهنگ­سازان غرب در سنت تنال مشهور ساخته است.

 

ولفگانگ آمادئوس موتزارت (۱۷۹۱-۱۷۵۶)

ولفگانگ آمادئوس موتزارت

ولفگانگ موتزارت (موتسارت) آهنگساز اتریشی و موسیقی‌دان کلاسیک بود. موتزارت در زندگی کوتاه خود بیش از ۶۰۰ قطعه موسیقی شامل موسیقی برای اپرا و همچنین شامل سمفونی، کنسرتو، موسیقی مجلسی، سونات، سرناد و موسیقی برای گروه کر ساخت. موتزارت در پنج سالگی شروع به آهنگ‌سازی کرد و در تمام اروپا شهرت بسیاری یافت. در هفت سالگی اولین سمفونی و در دوازده سالگی اولین اپرای کامل خود را نوشت.

 

لودویگ ون بتهوون (۱۸۲۷-۱۷۷۰)

لودویگ ون بتهوون

بتهوون موسیقی‌­دان و آهنگ­ساز اهل آلمان بود. وی شخصیتی مهم در انتقال بین دوره­‌های کلاسیک و رمانتیک در موسیقی غرب بود و یکی از بزرگ‌­ترین آهنگ‌سازان اروپایی به حساب می‌آید. زندگی حرفه‌­ای او معمولا به سه دوره اولیه، میانی و پایانی تقسیم می‌شود. دوره اولیه حدودا تا سال ۱۸۰۲ ادامه دارد، دوره میانی از سال ۱۸۰۲ تا ۱۸۱۲ را شامل می‌شود و دوره پایانی از ۱۸۱۲ تا زمان مرگ وی در سال ۱۸۲۷ است.

 

هیلدگارد بینگنی (۱۱۷۹-۱۰۹۸)

هیلدگارد بینگنی

هیلدگارد بینگنی که با نام حضرت هیلدگارد یا حکیمه رودخانه راین نیز شناخته می‌شود. او نویسنده، آهنگساز، فیلسوف و تارک دنیا در کلیسای بندیکتین آلمان، نقاش و عالم بود. او همچنین یک شاعر و آهنگساز بود که در زمان حیات خود یکی از بانفوذترین زنان در اوپا بود. او موسیقی­ واقعا رسا نوشت که در زمان خود مرزها را شکست.

 

کلودیو مونته­وردی (۱۵۶۷-۱۶۴۳)

کلودیو مونته­وردی آهنگساز

کلودیو مونته­وردی آهنگساز، نوازنده و کشیش ایتالیایی بود. وی در ۱۵ مه سال ۱۵۶۷ در کرمونا به دنیا آمد و در ۲۹ نوامبر ۱۶۴۳ در ونیز درگذشت. مونته­وردی آفریننده اُرفئو است که گرچه نخستین اپرای تاریخ نیست اما قدیمی‌­ترین اپرایی است که هنوز هم اجرا می‌­شود. آثار مونته­وردی را می­‌توان نشانه گذر از موسیقی رنسانس به موسیقی باروک دانست. وی در طول حیات هنری خود، آثاری خلق کرد که می‌توان در هر دو سبک طبقه‌­بندی کرد.

 

جورج فردریک هندل (۱۵۶۷-۱۶۴۳)

جورج فردریک هندل

“جورج فردریک هندل” یا به آلمانی “گئورگ فریدریش هندل” آهنگساز آلمانی تبار و انگلیسی اواخر دوره باروک بود که عمده معروفیتش به‌­خاطر اپراها، اوراتوریوها و کنسرت‌های ارگ به جا مانده از اوست. او در هندل در شهر هاله آلمان زاده شد. وی تحصیلات موسیقی خود را در سال ۱۶۹۴ با ویلهلم زاخو، آهنگساز و نوازنده ارگ آغاز کرد. در جوانی نوازنده دوم ویولن و آهنگساز اپرای هامبورگ بود. سپس به انگلستان رفت و در آن‌جا اقامت کرد. پس از مدتی دربار بریتانیا به کار او علاقه‌­مند شد. او از این پس مورد توجه دربار بود و به عنوان آهنگسازی معروف شهرت یافت.

 

آنتونیو ویوالدی (۱۶۷۸-۱۷۴۱)

آنتونیو ویوالدی

آنتونیو لوچو ویوالدی کشیشی ایتالیایی و یکی از مشهورترین آهنگسازان دوران باروک و نوازنده چیره دست ویولن بود که در ونیز پایتخت جمهوری ونیز به دنیا آمد. او به کشیش مو قرمز مشهور بوده است. ویوالدی از یک بیماری که او آن را تنگی نفس می‌نامید رنج می‌برد. هرچند که این مشکل او را از ویولن نواختن و آهنگ‌سازی بازنداشت.

 

کلود دبوسی (۱۸۶۲-۱۹۱۸)

کلود دبوسی

دبوسی آهنگساز فرانسوی در ۲۲ اوت ۱۸۶۲ در سن ژرمن آن له متولد شد. دبوسی در خانواده‌­ای متوسط به دنیا آمد. در سال ۱۸۷۲ وارد هنرستان موسیقی پاریس شد و به مدت ۱۲ سال در آن‌جا به فراگیری موسیقی پرداخت. نخستین اجرای “پیش درآمد بعدازظهر یک دیو” او در ۲۲ دسامبر ۱۸۹۴ با استقبال بسیار خوبی روبرو می‌­شود و این سراغاز آفرینش اثرهای مهمی می‌گردد و دبوسی هرچه بیشتر به چهره‌­ای مشهور و خبرساز تبدیل می‌­شود. از جمله آثاری که او در این دوره نوشته است می‌توان از “سه ترانه بیلیتیس” و “نکتورن­ها” نام برد.

 

پیوتر ایلیچ چایکوفسکی (۱۸۹۳-۱۸۴۰)

پیوتر ایلیچ چایکوفسکی

چایکوفسکی موسیقی‌­دان و آهنگساز روسی، زاده ۷ مه ۱۸۴۰ در وتکینسک بود. وتکینسک از مراکز استخراج آهن روسیه بود و ایلیا پدر چایکوفسکی که مهندس معدن بود به عنوان بازرس کل معادن و صنایع در آن منطقه کار می‌­کرد. مادرش الکساندرا پیانو می‌­زد و صدای خوبی داشت. خانواده چایکوفسکی وضعیت مالی مناسبی داشتند و پیوتر خردسال عادت داشت که گاه و بی‌گاه پشت پیانو بنشیند و علاوه بر بازی، صدای آن را دربیاورد.

معلم و پرستار جوانی به نام فانی دورباش در خانه آن­ها زندگی می‌­کرد که تاثیر زیادی بر پیوتر گذاشت. به واسطه حضور او، پیوتر توانست زبان­‌های فرانسوی و آلمانی را بیاموزد و با ادبیات جهان آشنا شود. پیشرفت او در موسیقی چنان برق‌­آسا بود که پس از پایان دوره هنرستان، در هنرستان جدید مسکو استاد هارمونی شد و دوازده سال همین سمت را حفظ کرد.

 

جوزف هایدن (۱۸۰۹-۱۷۳۲)

جوزف هایدن

هایدن در روستایی کوچک در روهرو اتریش زاده شد. پدرش چرخ ارابه می‌ساخت و هایدن کوچک تا شش سالگی به جز آوازهای عامیانه، که پدرش دل بسته خواندن آن­ها بود، و نیز رقص‌­های روستایی، که هنگام جشن و سرور در گوشه و کنار زادگاهش برپا می‌­شد، چیزی از موسیقی نمی‌­شناخت. هایدن در هشت سالگی به وین رفت تا به عضویت پسران آواز خوان کلیسای سن­اشتفان درآید. در آن‌جا اگر چه صدای دلنشین او مورد توجه قرار گرفت، اما هیچ امکانی برای تحصیل آهنگ­سازی و هنر نوازندگی برایش فرآهم نشد.

 

رابرت شومان (۱۸۵۶-۱۸۱۰)

رابرت شومان

رابرت شومان، آهنگساز و نوازنده پیانو آلمانی بود. پدر وی کتاب فروش بود و او در کودکی به ادبیات علاقه‌­مند شد و در ۱۵ سالگی به امور ادبی پرداخت. در سال ۱۸۲۷، برای آموختن حقوق به دانشگاه لایپزیک رفت. او موسیقی را در ۲۰ سالگی آغاز کرد و برای آن‌که نوازنده‌­ای چیره دست شود، به تنهایی روی پیانو کار می‌­کرد و برای تقویت انگشت چهارم دست راستش دستگاهی ابداع کرد که همین دستگاه باعث فلج شدن انگشتش شد. مدتی بعد با دختر استادش، کلارا ویک ازدواج کرد. شوان در جوانی به نقد آثار موسیقی پرداخت و از ۱۸۳۴ تا ۱۰ سال، به انتشار مجله‌­ای جدید ویژه موسیقی پرداخت.

 

ادروارد الگار (۱۹۳۴-۱۸۵۷)

ادروارد الگار

ادوار الگار نویسنده آهنگساز بریتانیایی در برودهث به دنیا آمد. الگار مقام­‌های کوچکی مانند نوازنده ارگ و رهبر گروه داشت. پس از آن‌که نتوانست زندگی در لندن را بگذراند به مالورن رفت و در همان جا زندگی کرد. از آثار او می‌توان به دو سمفونی، کنسرتوهایی برای ویولن و ویولن­سل اشاره کرد.

 

جوزپه وردی (۱۹۰۱-۱۸۱۳)

جوزپه وردی

وردی آهنگسازی ایتالیایی بود و در دهکده‌­ای کوچک در ایتالیا زاده شد. پدرش مسافرخانه چی فقیری بود که خواندن و نوشتن نمی‌دانست. وردی جوان در ده سالگی برای تحصیل موسیقی و رفتن به مدرسه رهسپار شهر بوستو در نزدیکی زادگاهش شد. او ۹ سال تمام هر یکشنبه برای این‌که کفش­‌هایش خراب نشود آن­ها را بغل می‌­زد و حدود پنج کیلومتر پابرهنه راه می‌­رفت تا در کلیسای دهکده­‌اش ارگ بنوازد. یک حامی ثروتمند، وردی را به خانه خود برد و تامین مخارج تحصیل موسیقی او را در میلان بر عهده گرفت.

 

 

۶۳%
  • عالی
  • خوب
  • متوسط
  • ضعیف
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.