هوش بیشتر با نوازندگی در سنین پایین

295
نتایج تحقیقات نشان می‌دهد نوازندگانی که در سنین پایین آموزش می‌بینند، هوش و مهارت بیش‌تری دارند.

دانشمندان همچنین از اثرات “قوی” نوازندگی بر شبکه‌­های مغزی پرده برداری می‌کنند.

یک مطالعه گسترده جدید نشان داده است که نوازندگانی که در سنین جوانی شروع به آموزش کرده‌­اند و به آموزش خود ادامه داده‌اند، هوش و مهارت بیش‌تری دارند.

این تحقیق به سرپرستی کارشناسان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد از مجموعه­‌ای متشکل از ۱۵۳ نوازنده و غیر نوازنده استفاده کرد.

در میان نوازندگان، ۵۲ نفر آهنگ عالی داشتند – توانایی نام‌گذاری یک نوت بدون بازگشت – و ۵۱ نفر توانایی این کار را نداشتند.

دانشمندان تفاوت قابل توجهی در ساختار مغز نوازندگانی پیدا کردند که در سنین پایین آموزش دیده بودند، چه با پیانو، کلارینت، شیپور یا ویولن (یا در واقع، هر ساز دیگری از این قبیل).

همچنین، این تیم کشف کرد که کسانی که در سنین پایین شروع می‌کنند دارای هوش و مهارت قوی‌تری نسبت به کسانی که در سنین بالا شروع به یادگیری موسیقی می‌کنند، هستند.

نویسنده این مطالعه دکتر سایمون لیپولد، توضیح داد که هر چه نوازندگان بیش‌تر آموزش ببینند، تاثیر آن بر ذهن آنها بیش‌تر می‌شود. وی گفت: نوازندگانی که آموزش خود را در سنین جوانی آغاز کردند، ارتباط ساختاری قوی تری نسبت به نوازندگانی که در سنین بالا شروع کردند داشتند.

دکتر لیپولد افزود: “این نتایج نشان می‌دهد که چگونه تجربه، به‌ویژه در اوایل زندگی، باعث شکل گیری مغز می‌شود و مهارت‌­های پیشرفته موسیقی را در مغز ما نشان می‌دهد.”

این تیم همچنین دریافت که این نوازندگان خواه ناخواه، دارای یک آهنگ عالی و اتصالات ساختاری و عملکردی قوی‌تری نسبت به غیرنوازندگان هستند.

این مقاله که در ژورنال JNeurosci منتشر شده است،  از بزرگ‌ترین نمونه‌ها تا به امروز است که بدون صدای عالی بر مغز نوازندگان استفاده شده است.

دکتر لیپولد میگوید: “کشش صدای مطلق ممکن است به روش‌های ظریف‌تری مغز را شکل دهد.”

هر دو گروه از نوازندگان ارتباط عملکردی صوتی و ارتباط ماده سفید قوی‌تری را بین مناطق شنوایی مغز و مناطق درگیر در پردازش در سطح بالا نشان دادند.

این تیم در مقاله خود نوشت:

“نتایج ما نشان می دهد که آموزش موسیقی طولانی مدت با تغییرات قوی در شبکه‌های بزرگ مغزی مرتبط است.”

کودکان به طور متوسط از شش یا هفت سالگی شروع به نواختن می‌کنند و کودکانی که در سنین دبستان با آن آشنا می‌شوند، یک ساز موسیقی برمی‌دارند و به نواختن آن ادامه می‌دهند.

اما این بدان معنا نیست که برای شروع یادگیری موسیقی محدودیت سنی وجود داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.