۵ راه برای این‌که بتوانید در فصل زمستان از خود مراقبت کنید

531
  • ۱.پیشگیری کنید

قبل از شروع بیماری مطمئن شوید هرکاری که ممکن است برای تقویت سیستم ایمنی و سلامت‌تان انجام می‌­دهید.

این به معنای خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات، غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان و همچنین مصرف ویتامین و داروهای مکمل است.

در زمستان، مرکبات، میوه­‌های فصل هستند پس هیچ بهانه‌­ای برای نخوردن این میو­ه­‌ها ندارید!

روش دیگر برای آمادگی در فصل آنفولانزا و سرماخوردگی، جمع‌­آوری چند وسیله اصلی است تا در هنگام شروع علایم بیماری آماده باشید. تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا را اینجا بخوانید.

مواد لازم برای روزهای بیماری را در کنارتان داشته باشید مانند: داروهای مورد علاقه‌­تان، روغن­‌های گیاهی و عطری، نوشیدنی‌های غیرالکلی، شیرینی و بیسکوییت، دستمال و یا کتاب و فعالیت مورد علاقه برای زمانی که ناگهانی بیمار شده­‌اید و یا در زمانی که یکی از کودکان‌تان با حال بد از خواب بیدار شده­‌است.

  • ۲. بیشتر استراحت کنید

برای سالم نگه داشتن خودتان هیچ راهی بهتر از خواب کافی نیست! با وجودی که در زمستان شب‌­ها طولانی‌­تر و تاریک‌­تر است، خواب شما ممکن است به هم بریزد.

برای خواب به مدت هفت تا هشت ساعت در شب هدف گذاری کنید حتی اگر به معنای زودتر خوابیدن و یا بیش‌تر خوابیدن باشد.

اگر برای‌تان ممکن نیست، زمان بیدار شدن‌تان را ثابت نگه دارید (حتی روزهای آخر هفته) و هر وقت توانستید زمان آن را زودتر کنید. استراحت خوب نشان دهنده­‌ی این است که شما آماده مقابله با هر چیزی هستید، سالم با چشم‌­های باز و آماده کار!

برنامه­‌های کاربردی چرخش خواب، الگوی خواب شما را در طول شب کنترل کرده سپس بر اساس پنجره زمانی که انتخاب کرده‌­اید، در حالی که در سبک‌‌ترین چرخه خواب خود هستید شما را بیدار می‌کند. در واقع کار آن، راحت کردن بیداری برای شماست.

یکی دیگر از راه‌­های سالم نگه داشتن خود در فصل آنفولانزا و سرماخوردگی، کنترل استرس است. ورزش و تحرک ترشح اندورفین را افزایش داده و حالت روحی شما را بهتر می‌کند و در مقابل، استرس و اضطراب شما کم‌تر می‌شود. حتی اگر برنامه کاری شلوغی دارید باید برای ورزش وقت بگذارید.

اگر سفر می‌کنید محل اقامت‌تان را جایی انتخاب کنید که به باشگاه ورزشی دسترسی داشته باشید و یا کفش پیاده روی و آهنگ‌­های ورزشی مورد علاقه­‌تان را همراه خود ببرید.

با کنار گذاشتن “وقت برای من” می‌توانید تنش را کم کرده و احساس سرزندگی کنید همچنین  می‌توانید با شرایط عاطفی مختلف نیز کنار بیایید.

غذای راحت و خوشمزه زمستانی نیز می‌تواند به سیستم ایمنی شما آسیب برساند.

غذاها و میان­‌وعده­‌های چرب و شیرین هضم غذا را سخت کرده و باعث درد در قلب می‌شود که در نهایت بر خواب‌تان تاثیر می‌گذارد. حتی اگر به آنفولانزا مبتلا نشوید، مشکلات معده می‌تواند یک شب و استراحت شما را به سرعت خراب کند. همچنین سعی کنید شام‌تان را دیر نخورید تا معده برای هضم غذا و بهبودی زمان داشته باشد.

ورزش و پیاده روی

  • ۳. یاد بگیرید سرماخوردگی را از آنفولانزا تشخیص بدهید

زمانی که آب‌ریزش بینی و بدن درد شروع می‌شود تشخیص آنفولانزا و سرماخوردگی سخت خواهد شد.

سرماخوردگی معمولی اصولا با آب‌ریزش بینی، گرفتگی و گاهی گلودرد همراه است. اگرچه ممکن است با سرماخوردگی کمی احساس خستگی، بی حالی و کسالت داشته باشید اما مانند آنفولانزا احساس خواب آلودگی و کم شدن هوشیاری را ندارید.

سرماخوردگی معمولی سه تا چهار روز طول می‌کشد و می‌توانید فعالیت‌های روزمره مانند ورزش را داشته باشید اما فقط زمانی که احساس کنید می‌توانید فعالیت کنید.

علایم آنفولانزا شدیدتر است و باعث بدن درد و تب و لرز می‌شود.

همچنین علایم معمولا سریع ظاهر می‌شوند.

افراد مبتلا به آنفولانزا معمولا احساس خستگی و درد زیاد و ناگهانی دارند. آنفولانزا می‌تواند ده روز تا دو هفته طول بکشد.

اگر فکر می‌کنید علایم آنفولانزا دارید می‌توانید به پزشک‌تان و یا به نزدیک‌ترین درمانگاه مراجعه کنید و داروی بگیرید.

فرقی نمی‌کند مبتلا به سرماخوردگی و یا آنفولانزا باشید، نوشیدن مقدار کافی آب اهمیت دارد.

آب اکسیر جادویی طبیعت است که بیماری را بیرون می‌کشد و به بهبودی شما کمک می‌کند. مصرف روزانه مولتی ویتامین نیز به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می‌کند. استراحت، استراحت و باز هم استراحت. به خودتان اجازه دهید تا زمان بهبودی استراحت کنید.
  • ۴. تا جایی که ممکن است علائم بیماری را کاهش دهید

سرماخوردگی باید دوره­ معمول خودش را سپری کند. راهی برای درمان سریع آن وجود ندارد. آنتی بیوتیک معمولا بیش از حد تجویز می‌شود اما بهتر است شما با درمان‌های طبیعی با بیماری مبارزه کنید.

اگر آب‌ریزش بینی و گلو درد دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. ویتامین سی و زینک به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می‌کند در حالی که می‌توانید از دستگاه بخور هم برای افزایش رطوبت هوا استفاده کنید. بخور همچنین می‌تواند پوست، گلو و سینوس‌­هایتان را تمیز کرده و عفونت را کم کند.

دوش آب گرم، بخار و حتی سوپ مرغ می‌تواند به بهبودی شما کمک کند. سیر و باقی مواد سوپ از حرکت گلبول‌های سفید جلوگیری کرده و و به شما کمک می‌کند علایم سرماخوردگی را قبل از شدت یافتن از بین ببرید. استراحت، نوشیدن مایعات و خوردن غداهای سبک برای چند روز به روند بهبودی شما کمک می‌کند. به بدن‌تان زمان بدهید تا بهبود پیدا کند.

سیگار نکشید و فعالیتی که به شما فشار می‌­آورد را انجام ندهید مانند دویدن زیاد.

دستان خود را زیاد بشویید. درواقع هرکاری که مادربزرگ‌تان به شما گفته است را انجام دهید! اگر بیماری ادامه پیدا کرد و علایمی مانند: برونشیت، عفونت گوش و سینوس ظهور پیدا کرد حتما به متخصص مراجعه کنید.

  • ۵. از پایه از بیماری جلوگیری کنید

اگر خانواده شما مستعد بیماری است و نگران هستید در زمستان آنفولانزا به سمت شما بیاید، بهترین راه برای سالم نگه داشتن خودتان و خانواده‌­تان تشویق به شستن مداوم دست هاست. همچنین می‌توان درب خانه، دستگیره‌های در، پیشخوان آشپزخانه و هر نقطه‌­ای که در معرض دست زدن و لمس کردن است را دائم تمیز و ضدعفونی کنید به خصوص زمانی که می‌دانید مگس و پشه در اطراف هستند.

سعی کنید به جای استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی کننده شیمیایی که در تبلیغات است از مواد خانگی استفاده کنید چرا که مواد شیمیایی در طولانی مدت سیستم ایمنی شما را تضعیف می‌کند.

اگر واقعا نگران آنفولانزا در زمستان هستید استفاده از پد ضدعفونی کننده برای تلفن همراه به شما ضرر نمی‌رساند.

به این نکته دقت کنید که ما تلفن همراه‌مان را همه جا با خود می‌بریم و دائم درحال استفاده از آن هستیم. آن را به سمت صورت‌مان می‌بریم و حتی در دستشویی هم از آن استفاده می‌کنیم. در حقیقت، یک تحقیق جدید نشان داده است که یک تلفن همراه هجده برابر نسبت به دستگیره در یک دستشویی باکتری دارد.

از دست زدن به صورت خود خودداری کنید. چشم‌­ها، بینی و دهان، راه ورود بسیاری از بیماری‌ها به بدن هستند. اگر یاد بگیریم کم‌تر به صورت‌مان دست بزنیم بسیار سالم‌­تر خواهیم بود (حتی پوست‌مان هم سالم‌­تر خواهد بود).

این موضوع ممکن است چالش برانگیز باشد اما فقط کافیست تمام تلاش خود را کنید که در فصل آنفولانزا به این نقاط دست نزنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.