۶ مورد از خواص و فواید پونه کوهی برای سلامتی بدن

317

پونه کوهی یک گیاه اصلی شناخته شده در سراسر جهان است. این گیاه دارویی بوی قوی دارد و به وعده‌­های غذایی طبع گرم اضافه می­‌کند. علاوه بر آن طعم تندی و شیرینی خاصی نیز دارد. پونه کوهی می­‌تواند هم به صورت تازه هم خشک شده و هم به صورت روغن استفاده شود و تمام انواع آن برای سلامتی مفید هستند.

با وجود این که هر بار، مقدار کمی از آن مصرف می‌­شود اما مواد مغذی آن زیاد است. فقط یک قاشق سوپ خوری از پونه کوهی ۸ درصد از مقدار روزانه مورد نیاز از ویتامین K را برای شما فراهم می­‌کند. تحقیقات، خواص بسیار زیاد پونه کوهی، از توانایی مقابله با باکتری‌­ها تا خاصیت ضد‌ التهابی آن را ثابت کرده‌­اند. در ادامه شش مورد از خواص این گیاه ارزشمند را بررسی می‌­کنیم.

 

 

۱. سرشار از آنتی­ اکسیدان

پونه کوهی سرشار از آنتی‌اکسیدان­‌هایی است که از آسیب توسط رادیکال‌­های آزاد مقابله می­‌کند. رادیکال‌­های آزاد باعث بیماری‌­های مزمن مانند سرطان و مشکلات قلبی می­‌شود. در بسیاری از تحقیقات یافت شد که پونه کوهی و روغن آن، آنتی‌اکسیدان زیادی دارند.

روغن پونه کوهی سرشار از دو آنتی‌اکسیدان به نام کارواکرول و تیمول است. این دو ماده از سلول‌ها در مقابل رادیکال‌­های آزاد محافظت می‌­کنند. در مقایسه با غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان مانند میوه‌­ها و سبزیجات، پونه کوهی می‌­تواند مقدار زیادی از این ماده را فراهم کرده و سلامتی را تقویت کند.

 

 

۲. مقابله با باکتری ها

همان‌طور که گفتیم پونه کوهی سرشار از آنتی‌اکسیدان است. بعضی از تحقیقات نشان داده‌­اند که آنتی‌اکسیدان موجود در این گیاه، رشد دو نوع باکتری که باعث عفونت می‌­شوند را متوقف می­‌کند. یک تحقیق دیگر نیز نشان داد پونه کوهی در مقابل ۲۳ نوع باکتری عملکرد خوبی دارد. در یک مطالعه دیگر نیز عملکرد آنتی‌اکسیدانی روغن پونه کوهی، آویشن و مریم گلی بررسی شد که پونه کوهی بعد از آویشن در رتبه دوم قرار گرفت و  عملکرد خوبی از خود نشان داد.

متاسفانه تحقیقات، محدود به مطالعات آزمایشگاهی هستند و برای اثبات تاثیرگذاری این گیاه بر انسان­‌ها نیاز به تحقیقات بیشتر است.

 

2. مقابله با باکتری ها

 

 

۳. خاصیت ضد سرطان

آنتی اکسیدان­‌های موجود در پونه کوهی علاوه بر جلوگیری از آسیب‌­های ناشی از رادیکال‌­های آزاد، می‌­تواند از سرطان نیز جلوگیری کند.

مطالب مرتبط:

بعضی از تحقیقات آزمایشگاهی نشان می­‌دهند آنتی اکسیدان ممکن است بتواند سلول‌­های سرطانی را از بین ببرد. در یک مطالعه آزمایشگاهی، سلول‌های سرطانی با پونه کوهی درمان شدند و نشان داده شد پس از دریافت عصاره پونه کوهی رشد سلول‌ها متوقف شد.

یک تحقیق دیگر نیز نتیجه گرفت کارواکرول موجود در پونه کوهی از رشد سلول‌های سرطانی و تجمع آنها جلوگیری می‌­کند. در نظر داشته باشید که در این مطالعات مقدار زیادی از پونه کوهی مورد استفاده قرار می‌­گیرد. تحقیقات بیشتر بر روی انسان­‌ها با مقدار دوز نرمال همچنان باید انجام شود.

 

 

۴. کاهش عفونت ­های ویروسی

علاوه بر مقاومت در برابر باکتری، بعضی از تحقیقات نشان داده‌­اند پونه کوهی و مواد موجود در آن می‌­تواند از عفونت‌­های ویروسی نیز جلوگیری کند.

کارواکرول و تیمول دو ماده‌­ای هستند که خاصیت ضد ویروسی آنها ثابت شده است. در یک تحقیق آزمایشگاهی کارواکرول، نوروویروس که باعث اسهال، تهوع و معده درد می‌شود را در یک ساعت غیرفعال کرد. در یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر نیز کاروکرول و تیمول ۹۰ درصد از ویروس‌­های هرپس را از بین بردند. در حالی که این تحقیقات انجام شده‌­اند اما هنوز مطالعات بیشتر در مورد پونه کوهی مورد نیاز است.

 

 

۵. کاهش التهاب

التهاب یک پاسخ طبیعی سیستم ایمنی بدن به آسیب و یا بیماری است. در حالی که التهاب اگر طولانی شود می­‌تواند باعث بیماری‌­هایی نظیر مشکلات قلبی، دیابت و بیماری‌­های خودایمنی شود؛ نشان داده شده است آنتی‌اکسیدان‌­های موجود در این می­‌تواند التهاب را کم کند. کارواکرول نیز خاصیت ضد‌التهابی دارد. در یک مطالعه حیوانی، کارواکرول التهاب را در موش‌ها تا ۵۷ درصد کاهش داد. در تحقیق دیگری نیز، روغن آویشن و پونه کوهی، التهاب را در موش‌ها به خصوص آنهایی که کولیت داشتند، کاهش داد. به یاد داشته باشید این مطالعات در حیوانات و با مقدار زیادی از این گیاه انجام شده است،  برای اثبات خاصیت پونه کوهی در انسان‌­ها با مقدار مصرف طبیعی، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

5. کاهش التهاب

 

۶. مصرف راحت

ممکن است فکر کنید فقط برای تزیین در غذاهایی مانند پیتزا و پاستا استفاده می­‌شود اما باید بدانید این گیاه را می‌­توانید از راه­‌های مختلف مصرف کنید. می­‌توانید با برگ گیاه پونه کوهی را و سبزیجات دیگر سالاد درست کنید و با فلفل و ادویه‌­های دیگر به آن طعم بدهید. هم به صورت تازه، هم خشک شده و هم روغن، قابل استفاده است پس برای اضافه کردن آن به رژیم غذایی‌تان مشکلی نخواهید داشت.

 

 

سخن آخر

پونه کوهی گیاهی است که می­‌تواند به سلامتی شما کمک کند. این گیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان است که می­‌تواند با عفونت‌های ویروسی و باکتریایی مقابله کند، سلول‌های سرطانی را از بین ببرد و التهاب را کم کند. با وجود این که تحقیقات آزمایشگاهی و حیوانی در دسترس هستند اما همچنان به تحقیقات انسانی بیشتری نیاز است. خوشبختانه گیاهی است که می‌­توان آن را با شکل‌های مختلف مصرف کرد و به راحتی در رژیم غذایی گنجاند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.