۶ خاصیت درمانی جینسینگ برای سلامتی

259

جینسینگ قرن­‌هاست که در طب سنتی چین به عنوان دارو استفاده می‌­شود.

این گیاه که ارتفاع آن کوتاه است، معمولا در سه نوع یافت می‌­شود؛ تازه، سفید و یا قرمز.

جینسینگ تازه قبل از ۴ سالگی برداشت می‌­شود در حالی که نوع سفید آن بین سال‌های چهارم تا ششم و رنگ قرمز آن بعد از سال ششم برداشت می‌­شود.

انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد اما معروف‌­ترین آن­ها، آمریکایی و آسیایی است. این دو نوع از لحاظ ترکیبات و تاثیر آنها بر بدن متفاوت هستند.

نوع آمریکایی معمولا آرام‌بخش و نوع آسیایی آن نیروبخش است. جینسینگ حاوی دو ترکیب مهم است؛ جینسنوساید و جینتونین که هردوی آن­ها برای سلامتی مفید هستند.

در ادامه ۶ مورد از خواص جینسینگ برای سلامتی را بررسی می­‌کنیم.

۱. آنتی اکسیدان قوی برای کاهش التهاب

جینسینگ خاصیت آنتی‌اکسیدان و ضد التهابی دارد.

برخی تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده‌­اند که روغن جینسینگ و ماده جینسنوساید التهاب را کاهش داده و آنتی‌اکسیدان موجود در سلول‌ها را افزایش می‌­دهند.

برای مثال در یک مطالعه آزمایشگاهی یافت شد که عصاره جینسینگ کره‌­ای قرمز التهاب را کم می‌­کند و فعالیت آنتی‌اکسیدانی در سلول‌های پوستی در افراد مبتلا به اگزما را افزایش می­‌دهد. این موضوع در انسان‌­ها نیز صدق می‌­کند.

یک تحقیق دیگر نیز تاثیر این گیاه را بررسی کرد. به ۱۸ مرد ورزشکار، به مدت ۷ روز، هر روز سه بار، ۲ گرم عصاره جینسینگ کره‌­ای قرمز داده شد. این افراد بعد از فعالیت ورزشی مقدار مشخصی التهاب داشتند که ۷۲ ساعت بعد از دریافت این گیاه، التهاب به مقدار قابل توجهی کاهش داشت. به دلیل این که به گروه کنترل در این مطالعه، گیاهان دیگری داده شد، باید میزان اثر دائمی گیاه دقیق‌تر بررسی شود و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. در آخر، یک تحقیق وسیع بر ۷۱ خانم در زمان یائسگی انجام شد. به آنها روزانه ۳ گرم از نوع قرمز به مدت ۱۲ هفته داده شد. در طی این مطالعه فعالیت آنتی‌اکسیدانی جینسینگ دیده شد.

۲. افزایش فعالیت مغز

جینسینگ می‌­تواند به فعالیت مغز مانند حافظه، رفتار و خلق و خو کمک کند.

بعضی از تحقیقات آزمایشگاهی و حیوانی نشان دادند که ترکیبات موجود در این گیاه مانند جینسنوساید می­‌تواند از مغز در مقابل رادیکال‌­های آزاد محافظت کند.

در یک مطالعه به ۳۰ فرد سالم ۲۰۰ میلی گرم جینسینگ به مدت ۴ هفته داده شد. در پایان تحقیق آنها در سلامت ذهنی و روانی، روابط اجتماعی و خلق و خو پیشرفت داشتند. با این وجود، این فواید بعد از ۸ هفته مصرف، متوقف می‌­شوند. در واقع گمان می­‌رود عملکرد آنتی‌اکسیدانی جینسینگ با مصرف زیاد، کاهش می‌­یابد.

یک مطالعه دیگر نیز این موضوع که مصرف جینسینگ چگونه می‌­تواند بر عملکرد ذهنی، خستگی و سطح قند خون تاثیر بگذارد را بررسی کرد. در این مطالعه به ۳۰ فرد کاملا سالم ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم از این گیاه، قبل و بعد از تست ذهنی، داده شد. در خستگی و فعالیت ذهنی، ۲۰۰ میلی گرم، دوز مناسب‌­تر و تاثیرگذارتری نسبت به ۴۰۰ میلی گرم بود.

 جینسینگ ممکن است بتواند به حمل قند توسط سلول‌ها کمک کند و به این ترتیب خستگی را کم کرده و سطح عملکرد را بالا ببرد اما این موضوع که چرا دوز کم‌تر، تاثیرگذاری بیشتری دارد هنوز مشخص نیست.

مطالعه دیگری نیز نشان داد مصرف ۴۰۰ میلی گرم به مدت ۸ روز آرامش را بیشتر کرده و به حل مسائل ریاضی کمک می‌­کند. تحقیقات دیگر نیز تاثیرات مثبت این گیاه بر عملکرد مغز و بهبود رفتار در افراد مبتلا به آلزایمر را ثابت کردند.

۳. بهبود اختلال در نعوظ

مطالب مرتبط:

تحقیقات نشان داده‌­اند جینسینگ می­‌تواند در درمان اختلال نعوظ در مردان مورد استفاده قرار بگیرد.

ترکیبات موجود در این گیاه که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند می‌­تواند در رگ‌­ها و بافت‌­های اندام تناسلی جمع شوند و عملکرد را بهبود ببخشند.

به علاوه مطالعات نشان داده‌­اند جینسینگ تولید نیتریک اکساید را افزایش می­‌دهد، ترکیبی که عضلات اندام تناسلی را ریلکس کرده و گردش خون در آن ناحیه را افزایش می­‌دهد.

در یک مطالعه مشخص شد مردانی که جینسینگ کره­‌ای قرمز مصرف کردند، ۶۰ درصد عملکرد جنسی بهتری داشتند. در حالی که مردانی که با دارو درمان شدند ۳۰ درصد بهبود یافتند. علاوه بر این، در یک تحقیق دیگر نیز عملکرد جنسی ۸۶ مرد با اختلال نعوظ، با مصرف ۱۰۰۰ میلی گرم عصاره آن در مدت ۸ هفته، به طور قابل توجهی بهبود داشت. برای اثبات تاثیر واقعی جینسینگ در این اختلال هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است.

جینسینگ

۴. تقویت سیستم ایمنی

بعضی از تحقیقات، عملکرد سیستم ایمنی با مصرف جینسینگ را در بیماران سرطانی و یا تحت جراحی و شیمی درمانی بررسی کردند.

یک مطالعه، ۳۹ نفر که جراحی ناشی از سرطان معده انجام داده بودند را مورد تحقیق قرار داد. به آنها روزانه ۵۴۰۰ میلی گرم جینسینگ به مدت دو سال داده شد.

جالب است در عملکرد سیستم ایمنی آنها افزایش چشم‌گیری مشاهده شد و علائم بیماری آنها کاهش یافت.

در یک تحقیق دیگر تاثیر عصاره جینسینگ قرمز بر سیستم ایمنی افراد با سرطان معده‌­ی پیشرفته که تحت درمان بعد از جراحی و شیمی درمانی بودند، بررسی شد. بعد از سه ماه کسانی که عصاره جینسینگ قرمز مصرف کرده بودند نسبت به گروه کنترل سیستم ایمنی قوی‌­تری داشتند. در ادامه، یک مطالعه دیگر نشان داد افرادی که جینسینگ مصرف کنند، ۳۵ درصد شانس زندگی بدون بیماری تا ۵ سال بعد از جراحی دارند. علاوه بر آن، ۳۸ درصد نیز از بیماری بهبود می‌­یابند.

به نظر می‌­آید عصاره جینسینگ می‌­تواند تاثیر واکسن‌­هایی مانند واکسن آنفولانزا را بیشتر کند. درحالی که در این تحقیقات، بهبود عملکرد سیستم ایمنی در افراد مبتلا به سرطان نشان داده شد اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است که تاثیر جینسینگ بر ایمنی افراد سالم در مقابل بیماری نیز ثابت شود.

۵. بهبود علائم سرطان

جینسینگ ابتلا به بعضی از سرطان­‌ها را کاهش می‌­دهد.

جینسنوساید ترکیبی است که التهاب را کاهش داده و حفاظت آنتی‌اکسیدانی را به وجود می‌­آورد.

چرخه­‌ی سلولی، فرایندی است که طی آن سلول‌ها رشد کرده و تقسیم می‌­شوند. جینسنوساید می­‌تواند با حفاظت در برابر تولید و رشد غیر طبیعی سلول‌ها، چرخه سلولی را تقویت کند.

یک جمع بندی از تحقیقات نتیجه گرفت که کسانی که جینسینگ مصرف کرده­‌اند، ریسک ابتلا به سرطان تا ۱۶ درصد کاهش می‌­یابد. به علاوه یک تحقیق دیگر نیز نشان داد در افرادی که جینسینگ مصرف می­‌کنند سرطان‌های خاصی مانند سرطان لب، دهان، مری، معده، روده بزرگ، کبد و ریه کم‌تر دیده می‌­شود.

جینسینگ همچنین به کسانی که تحت شیمی درمانی هستند، با کاهش عوارض جانبی کمک می‌­کند.

۶. کاهش خستگی و بالا بردن سطح انرژی

تحقیقات حیوانی مختلفی رابطه جینسینگ با کاهش استرس و افزایش سطح انرژی به خصوص در تولید سلول را نشان داده­‌اند.

یک تحقیق ۴ هفته‌­ای، تاثیر مصرف ۱ تا ۲ گرم این گیاه در ۹۰ نفر بررسی شد. کسانی که جینسینگ مصرف کرده بودند، خستگی ذهنی و جسمی کم‌تری را تجربه کردند. در یک مطالعه دیگر به ۳۶۴ نفر که از سرطان بهبود یافته بودند ۲۰۰۰ میلی گرم جینسینگ آمریکایی داده شد. بعد از ۸ هفته، میزان خستگی آنها کاهش یافته بود. در ادامه یک جمع بندی دیگر از ۱۵۵ تحقیق نشان داد، مکمل جینسینگ نه تنها خستگی را کم می‌­کند بلکه فعالیت فیزیکی را نیز بهبود می‌­بخشد.

۵۰%
  • عالی
  • خوب
  • متوسط
  • ضعیف
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.