فواید روغن ماهی برای مو

570

مصرف ماهی‌­های سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ موجب تقویت موها می‌شود، ولی شواهد کمی در مورد تاثیر مصرف قرص‌های روغن ماهی برای مو مو وجود دارد.

یکی از جالب‌ترین و معروف ترین فواید اسیدهای چرب امگا ۳ که در روغن‌ ماهی یافت می‌شود، کمک به داشتن موهای قوی و براق است.

به گفته دکتر گلدبرگ اسیدهای چرب امگا ۳ در بدن انسان ساخته نمی‌­شوند، پس برای دریافت آنها باید غذاهای حاوی امگا ۳ و مکمل آن را مصرف کنید.

ماهی­‌ها و غذاهای دریایی حاوی امگا سه هستند، در حالی که غذاهای گیاهی مانند: گردو و بذر کتان، حاوی آلفا لینولئیک اسید (ALA) هستند، که قسمتی از آن در بدن به DHA و EPA تبدیل می‌شود.

طرفداران امگا ۳ می‌گویند دریافت مقادیر کافی آن در رژیم غذایی می‌تواند باعث تقویت فولیکول مو و افزایش رشد مو شود.

پژوهش­‌های کمی در مورد تاثیر امگا ۳ به عنوان مکمل در رشد مو وجود دارد و چند مطالعه محدود نیز به مطالعه‌­ی روغن ماهی پرداخته‌­اند.

  • پژوهشی  در سال ۲۰۱۷ بر روی ۱۰ شرکت کننده که دارای ریزش موی فرم مردانه بودند (که هم در مردان و هم در زنان دیده می‌شود) انجام شد و از آنها خواسته شد که روزی دو بار مکمل حاوی ترکیب روغن ماهی، روغن دانه کتان، آنتی اکسیدان و ملاتونین مصرف کنند.بعد از تقریباً ۶ ماه، ۸ نفر از آنها یعنی ۸۰ درصد از شرکت کنندگان، شاهد افزایش موهایشان بودند. ولی به خاطر داشته باشید که نمونه آماری این پژوهش بسیار کوچک بود و از طرفی گروه کنترلی وجود نداشت.
  • یک پژوهش که در سال سال ۲۰۱۵ چاپ شد، شامل ۱۲۰ شرکت کننده بود. در این پژوهش گروهی از افراد مکمل روغن ماهی و ویتامین C و E مصرف کردند و با گروه کنترل مقایسه شدند. بعد از ۶ ماه، ۶۲ درصد از افراد گروهی که مکمل دریافت کرده بودند، شاهد افزایش تراکم موی سر بودند، در حالی که این افزایش در گروه کنترل ۲۸ درصد بود.

مکمل­‌ها معمولاً حاوی روغن ماهی، امگا ۳ به همراه سایر ترکیبات هستند، مانند آنتی اکسیدان‌ها. این محتویات ممکن است تأثیر کمکی بر هم داشته باشند و نباید سریع نتیجه‌گیری کرد که مصرف امگا ۳ و روغن ماهی به تنهایی موجب افزایش رشد مو شده است.

  • در مورد مصرف موضعی روغن ماهی پژوهشی در سال ۲۰۱۸ انجام شد که در آن از روغن ماهی به صورت موضعی روی سبیل موش‌­ها استفاده شد و مشاهده شد که این روغن باعث تحریک فولیکول‌­ها شد. البته در این مورد فقط یک پژوهش انجام‌شده آن بر روی موش‌ها.
به گفته کری، متخصص مغز و اعصاب، مصرف موضعی روغن ماهی نمی­‌تواند موجب افزایش رشد مو و سلامت پوست سر شود.
از طرفی بوی ماهی مانع از استفاده طولانی مدت این روغن بر روی سر می‌­شود.
اگر دچار ریزش مو هستید و دنبال راه چاره می‌­گردید چاره‌­ای جز داشتن یک رژیم غذایی سالم، مصرف محصولات مراقبتی مو و دنبال کردن روش درمانی مناسب ندارید.

امگا ۳

  •  بهترین شکل روغن ماهی کدام است؟

راه‌های زیادی برای دریافت روغن ماهی وجود دارد. از جمله مصرف مکمل روغن ماهی، مکمل روغن کبد ماهی، مصرف صدف و ماهی کامل.

ماهی‌­های چرب مانند: سالمون، ساردین، قزل آلا و کنسرو تن ماهی بیش‌ترین مقدار امگا ۳ را دارند.

خوردن گوشت ماهی علاوه بر تامین امگا ۳، بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی را برای بدن تامین می‌­کند، که در مکمل‌­ها وجود ندارند.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که برای برخورداری از مزایای روغن ماهی بهتر است به جای مکمل‌ها، ماهی کامل استفاده کنید.

اگر قصد مصرف مکمل برای مو و پوست و ناخن دارید، مکملی را انتخاب کنید که از روغن ماهی‌­های کوچک‌تر مانند ساردین تهیه شده باشند، چرا که در ماهی­‌های کوچک جیوه کم‌تری انباشته می‌­شود.

  •  آیا روغن ماهی برای مو و ناخن مفید است؟

در این مورد اطلاعات کمی در دسترس است. مهم این است که بدن شما برای عملکرد بهتر به امگا ۳ نیاز دارد. مصرف ویتامین­‌های مختلف می‌توانند کمبودهای بدن شما را جبران کنند، ولی رشد مو را تضمین نمی‌کند. اگر تغذیه شما خوب و متعادل باشد، احتمال کمبود امگا ۳ در شما کم است. اگر کمبودی نداشته باشید، مصرف بیش‌تر آن نمی‌تواند تاثیری بر رشد موهایتان داشته باشد.

  •  آیا مصرف روغن کبد ماهی کاد (cod) موجب ریزش مو می‌شود؟

هیچ پژوهشی در این مورد وجود ندارد، ولی به گفته­ متخصصین زیاده‌روی در مصرف برخی ویتامین­‌ها، مانند ویتامین A، می‌تواند ریزش مو را بدتر کند.

روغن کبد ماهی کاد حاوی DHA و EPA ویتامین A و E است.

برخی مکمل­‌های این روغن حاوی مقادیر خیلی بالای ویتامین A هستند که می‌تواند موجب ایجاد مشکلاتی برای سلامتی عمومی و موها شود، پس خیلی مهم است که مکمل را از برندهای معتبر تهیه کنید.

۱۰۰%
  • عالی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.