۱۰ موردی که ممکن است شما را در مورد بارداری غافل‌گیر کند!

201

اطلاعات بارداری در همه­‌جا موجود است. در اولین ویزیت قبل از تولد، احتمالا پزشک‌تان تعداد زیادی جزوه به شما می‌­دهد که همه آزمایش‌­ها و دوره‌­های سه ماهه را پوشش می­‌دهند. با وجود همه این اطلاعات بارداری می‌­تواند ۱۰ غافل‌گیری متداول به همراه داشته باشد.

  • ۱- غریزه لانه­‌سازی

بسیاری از خانم­‌های باردار غریزه لانه‌­سازی را تجربه می‌­کنند، انگیزه‌­ای قدرتمند برای آماده کردن خانه خود برای کودک با تمیز کردن و تزئین خانه.

با نزدیک شدن زمان زایمان‌تان، ممکن است خود را در حال پاک­سازی کابینت‌­ها و شستن دیوارها بیابید، کارهایی که هیچگاه تصور نمی‌کردید در ماه نهم بارداری انجام دهید! این میل به آماده کردن خانه می­‌تواند مفید باشد زیرا بعد از زایمان کارهای کم‌تری برای انجام دادن خواهید داشت. ولی دقت داشته باشید که زیاده‌­روی نکنید.

  • ۲- مشکلات تمرکز

در سه ماهه اول، خستگی و تهوع صبحگاهی ممکن است بسیاری از زنان را فرسوده و از نظر ذهنی دچار گیجی و ابهام کند. ولی حتی زنان بارداری که استراحت کافی داشته‌­اند نیز ممکن است مشکل تمرکز داشته و دوره­‌هایی از فراموشی را تجربه کنند.

فکر کردن درباره کودک و تغییرات هورمونی در این امر نقش دارند. هر چیزی شامل کار، صورت‌حساب‌­ها و قرار ملاقات با دکتر ممکن است کم­‌اهمیت­‌تر از کودک و تولد پیش رو به نظر برسد. تهیه لیست می‌­تواند در یادآوری تاریخ‌­ها و قرارها به شما کمک کند.

بارداری

  • ۳- تغییرات خلق و خو

سندرم پیش از قاعدگی و بارداری در بسیاری از موارد شبیه به هم هستند. سینه‌­های شما متورم و حساس می­‌شود، هورمون‌­هایتان دچار نوسان می‌­گردد و ممکن است احساس بدخلقی داشته باشید. اگر قبلا دچار سندرم پیش از قاعدگی بوده باشید احتمالا تغییرات خلق شدیدتری را حین بارداری تجربه خواهید کرد. این تغییرات ممکن است باعث شود حالت شما در عرض یک دقیقه از خوشحالی به گریه تغییر کند.

تغییرات خلق حین بارداری بسیار شایع هستند. این تغییرات بیش‌تر در سه ماهه اول و انتهای سه ماهه سوم رخ می‌­دهند.

بسیاری از زنان طی بارداری دچار افسردگی می­‌شوند. اگر به مدت بیش از دو هفته نشانه­‌هایی مثل مشکلات خواب، تغییر در عادات غذایی و تغییرات خلق و خو دارید، با پزشک خود در میان بگذارید.

اندازه سوتین در بارداری

  • ۴- اندازه سوتین

افزایش سایز سینه یکی از اولین علائم بارداری است. رشد سینه در سه ماهه اول به دلیل سطوح بالاتر هورمون‌­های استروژن و پروژسترون رخ می‌­دهد. افزایش سایز سینه ممکن است در سه ماهه اول متوقف نشود و در کل دوره بارداری ادامه یابد.

اندازه سوتین شما می‌­تواند تحت­‌تاثیر قفسه سینه شما نیز باشد. وقتی باردار هستید، ظرفیت ریه­‌های شما افزایش می‌­یابد تا بتوانید اکسیژن بیش‌تری دریافت کنید، و این ممکن است منجر به بزرگ‌تر شدن قفسه سینه گردد. ممکن است نیاز داشته باشید اندازه سوتین‌های خود را چندین بار حین بارداری تعویض کنید.

  • ۵- تغییرات پوستی

آیا دوستان‌تان می­‌گویند که شما درخشش بارداری دارید؟ این یکی از اثرات بسیاری است که می­‌تواند به دلیل تغییرات هورمونی و کشیدگی پوست شما رخ دهد.

حجم خون در زنان باردار افزایش می­‌یابد تا جریان خون بیش‌تری در رحم و سایر اندام‌­ها، به ویژه کلیه‌­ها فراهم کند. در اثر این افزایش حجم خون بیش‌تری در رگ­‌ها جریان می‌­یابد و این ترشح غده چربی را افزایش می‌­دهد.

در برخی خانم‌­ها لکه‌­های مایل به قهوه‌­ای یا زرد به نام کلواسما یا ماسک بارداری ایجاد می‌­شود و برخی زنان ممکن است متوجه یک خط تیره در خط میانی شکم با نام لینا نیگرا شوند.

زنان باردار همچنین ممکن است دچار هایپرپیگمنتاسیون (تیرگی پوست) نوک سینه‌­ها، دستگاه تناسلی خارجی و ناحیه مقعد شوند. این به این دلیل است که هورمون­‌های بارداری موجب می­‌شود بدن رنگدانه بیش‌تری تولید کند.

این افزایش رنگدانه ممکن است در همه­‌جای بدن یکسان نباشد، بنابراین پوست تیره شده ممکن است به صورت لکه‌­های رنگ ظاهر شود. کلواسما قابل پیشگیری نیست ولی با استفاده از کرم ضدآفتاب و دوری از اشعه فرابنفش می­‌توان اثرات آن را به حداقل رساند.

آکنه در طی بارداری شایع است زیرا غدد چربی پوست چربی بیش‌تری تولید می‌­کنند و خال‌­ها و کک­ و مک‌­هایی که قبل از بارداری داشتید ممکن است بزرگ‌تر و تیره‌­تر شوند. اغلب تغییرات پوستی بعد از زایمان از بین می‌­روند.

بسیاری از خانم‌­های باردار دچار عرق­‌سوزی ناشی از رطوبت و تعریق نیز می‌­شوند. عموما بارداری می‌­تواند برای یک خانم با خارش همراه باشد. کشیدگی پوست در شکم ممکن است موجب خارش و پوسته پوسته شدن شود. پزشک‌تان می­‌تواند کرم‌­هایی برای تسکین خارش یا خشکی پوست تجویز کند.

  • ۶- مو و ناخن‌­ها

بسیاری از زنان حین بارداری دچار تغییراتی در بافت و رشد مو می‌­شوند. هورمون‌­ها ممکن است رشد موهای شما را افزایش داده و ریزش مو را کاهش دهند. ولی این تغییرات مو معمولا دائمی نیستند. بسیاری از زنان در دوران پس از زایمان یا پس از شیردهی دچار ریزش مو می‌­گردند.

برخی زنان متوجه رشد مو در نقاط ناخواسته مثل صورت، شکم یا اطراف نوک سینه می­‌شوند. تغییر در بافت مو می­‌تواند موها را خشک‌تر یا چرب‌­تر کند. حتی برخی زنان تغییر در رنگ مو را تجربه می‌­کنند.

ناخن­‌ها نیز مثل موها می‌­توانند حین بارداری تغییر کنند.

هورمون­‌های اضافی می‌­تواند رشد ناخن‌­ها را تسریع کرده و آن­ها را محکم‌­تر کند. ولی برخی زنان ممکن است متوجه راحت‌­تر شکستن ناخن‌­هایشان در حین بارداری شوند.

همانند تغییرات مو، تغییرات ناخن نیز دائمی نیست. اگر ناخن‌­های شما هنگام بارداری راحت‌­تر می‌­شکند، آن­ها را کوتاه نگه داشته و آن­ها را از مواد شیمیایی موجود در لاک ناخن و لاک‌­پاک‌­کن دور نگه دارید.

زنان باردار

  • ۷- اندازه کفش

با این‌­که هیچکدام از لباس­‌های قبل از بارداری‌تان اندازه­‌تان نیست، هنوز کفش‌­های خود را دارید، نه؟ شاید، شاید هم نه. مایع اضافه در بدن فرد باردار ممکن است باعث تورم پاها در برخی زنان و نیاز به اندازه بزرگ‌تر کفش گردد. پوشیدن کفش‌­های گشاد با اندازه بزرگ‌تر به خصوص در تابستان می­‌تواند راحت‌­تر باشد.

  • ۸- تحرک مفصلی

حین بارداری بدن شما هورمون ریلاکسین آزاد می­‌کنند که به آماده‌­سازی ناحیه شرمگاهی و دهانه رحم برای زایمان کمک می‌­کند.

ریلاکسین رباط­‌های بدن‌تان را شل می­‌کند، و این پایداری شما را کاهش داده و شما را در معرض خطر آسیب بیش‌تری قرار می‌­دهد. کشش بدن به ویژه در مفاصل لگن، کمر و زانو راحت‌­تر می‌­گردد.

هنگام ورزش یا بلند کردن اشیا به آرامی حرکت کنید و از حرکات تند و ناگهانی پرهیز کنید.

  • ۹- واریس، هموروئید و یبوست

واریس، به ویژه در پاها و نواحی تناسلی هنگامی رخ می­‌دهد که خون در رگ‌­های بزرگ شده توسط هورمون‌­های بارداری جمع می‌­شود. واریس اغلب بعد از بارداری از بین می‌­رود.

برای جلوگیری از واریس:

  • از سر پا ماندن یا نشستن طولانی پرهیز کنید
  • لباس گشاد بپوشید
  • ساپورت بپوشید
  • هنگام نشستن پاهای خود را بلند کنید

هموروئید یا واریس مقعدی نیز حین بارداری شایع است.

حجم خون شما افزایش یافته و رحم شما لگن‌تان را تحت فشار قرار می‌­دهد.

بنابراین رگ‌­های مقعد شما ممکن است به شکل خوشه­‌های انگور بزرگ شوند. هموروئید ممکن است بسیار دردناک باشد و موجب خون‌ریزی، خارش یا سوزش به ویژه پس از اجابت مزاج گردد.

یبوست یکی دیگر از دردسرهای شایع بارداری است که به دلیل کند شدن حرکت غذا از دستگاه گوارش در اثر هورمون‌­های بارداری رخ می­‌دهد.

در مراحل بعدی بارداری رحم شما ممکن است به روده بزرگ فشار بیاورد و اجابت مزاج را برایتان دشوار کند. و یبوست ممکن است هموروئید را تشدید کند زیرا فشار برای دفع رگ‌­های مقعد را گشادتر می‌­کند.

بهترین روش برای حل یبوست و هموروئید پیشگیری از آن است. استفاده از رژیم غذایی غنی از فیبر، نوشیدن مایعات زیاد و ورزش منظم می‌­تواند به عادی کردن عمل دفع کمک کند.

نرم­‌کننده­‌های مدفوع (نه ملین) نیز ممکن است مفید باشد. اگر هموروئید دارید با پزشک خود درباره استفاده از کرم یا پمادی که بتواند رگ­‌ها را کوچک کند مشورت کنید.

  • ۱۰- مواردی که هنگام زایمان از بدن‌تان خارج می‌­شود

وقتی از تغییرات خلق و خو و هموروئید جان سالم به در بردید تصور می‌­کنید غافل‌گیری­‌هایتان تمام شده. ولی در روز زایمان احتمالا بزرگ‌ترین غافل‌گیری‌­ها را در پیش دارید.

در دوران بارداری، مایعی کودک شما را در کیسه آمنیوتیک احاطه می­‌کند. این کیسه در آغاز یا حین زایمان پاره می‌­شود که معمولا به آن پاره شدن کیسه آب می‌­گویند. برای اکثر خانم‌­ها انقباض‌­ها قبل از پارگی کیسه آب آغاز می­‌شود. گاهی‌­اوقات پزشک باید کیسه آمنیوتیک را پاره کند (اگر دهانه رحم از قبل گشاد شده باشد).

مقدار این آب چقدر است؟ برای یک نوزاد کامل حدودا ۲ تا ۳ فنجان مایع آمنیوتیک وجود دارد. برخی زنان ممکن است احساس نیاز شدیدی به ادرار کردن داشته باشند که منجر به هجوم مقدار زیادی مایع موقع پاره شدن کیسه آب می‌­گردد. زنان دیگر ممکن است احساس ریزش قطره­‌ای مایع را داشته باشند زیرا سر نوزاد از خروج مقدار زیاد مایع جلوگیری می‌­کند.

مایع آمنیوتیک معمولا بوی شیرینی دارد و کم­‌رنگ یا بی‌­رنگ است. این مایع هر سه ساعت توسط بدن شما جایگزین می‌­گردد، بنابراین اگر ریزش حدود یک فنجان مایع در ساعت تا زمان زایمان ادامه داشت تعجب نکنید.

چیزهای غیرمنتظره­ دیگری نیز ممکن است حین زایمان از بدن‌تان بیرون بیاید. برخی زنان حالت تهوع و استفراغ را تجربه می­‌کنند.

برخی قبل یا حین زایمان دچار اسهال می­‌شوند و خروج گاز نیز متداول است. در مرحله فشار دادن حین زایمان، ممکن است کنترل مثانه یا روده خود را از دست بدهید.

یک برنامه تولد می­‌تواند به شما کمک کند که خواسته‌­هایتان را در مورد چگونگی کنترل این مسائل و سایر جنبه‌­های زایمان به پزشک خود منتقل کنید.

در هنگام بارداری غافل‌گیری­‌های زیادی را تجربه می‌­کنید، ولی هیچ‌­یک شیرین‌­تر از احساس در آغوش گرفتن نوزادتان نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.