دندان قروچه کودک در خواب چیست و چرا ایجاد می شود؟

307

وقتی کودک‌تان خواب است، انتظار دارید صداهایی بشنوید که نشان دهنده خوابی راحت و شیرین است؛ مثل نفس کشیدن و شاید گاهی آه. اما برخی والدین،صداهای ساییده شدن و به هم خوردن دندان را می‌­شنوند و علت دندان قروچه کودکان در خواب را نمی‌دانند، این، ناشی از دندان قروچه یا بروکسیسم می‌باشد که در کودکان، شایع است.

بروکسیسم اصطلاح پزشکی است که برای دندان ­قروچه و ساییده شدن فک، به کار می­‌رود. بسیاری از کودکان دچار آن می‌­شوند (به گفته متخصصان، ۲ یا ۳ نفر از هر­ ۱۰ نفر دچار آن می‌شوند)؛ ولی در بیشترشان، این حالت از بین می‌رود. دندان قروچه در خواب در فاز خواب عمیق و یا در زمان استرس و فشار کودکان ایجاد می‌­شود.

  • علت دندان قروچه چیست؟

متخصصان مطمئن نیستند که به چه دلیل ایجاد می‌­شود. در برخی موارد، کودکان دچار آن می‌­شوند زیرا دندان‌­های بالا و پایین، هم­‌تراز نیستند. بقیه ممکن است از روی درد دچار شوند؛ مثلا به دلیل درد گوش یا دندان درآوردن. کودکان ممکن است برای کاهش درد، به کار روی بیاورند. (درست مثل مالیدن یک عضله دچار کوفتگی) خیلی از این دلایل برای کودکان، بعداً از بین می‌روند.

استرس (معمولاً فشار عصبی یا خشم)، دلیل دیگری می‌­باشد. کودک ممکن است به دلیل امتحانی در مدرسه یا تغییری در روتین خود (به دلیل فرزند جدید و یا معلم جدید)، دچار استرس شود. حتی بحث با خواهر و برادر و والدین هم می‌­تواند استرس کافی را برای این کار ایجاد کند.

برخی کودکان بیش‌­فعال نیز دچار این مشکل می­‌شوند. برخی مواقع هم، کودکان دچار سایر بیماری‌­ها چون فلج مغزی و یا کودکانی که دارو مصرف می‌کنند، دچار دندان قروچه می‌­شوند.

  • اثرات و عوارض دندان قروچه بر روی کودک چیست؟

بسیاری از موارد ساییدن دندان کودک تاثیر بدی بر روی بدن کودک نخواهد گذاشت ولی در بقیه­ موارد، سردرد یا ­درد گوش ایجاد می­‌شود اما معمولاً سایر اعضای خانواده هستند که از صدای ساییدن دندان رنج می‌­برند. در مواردی، فشردن دندان‌­ها در شب موجب ساییده شدن مینای دندان، تراشیده شدن دندان­ها و افزایش حساسیت به دما می‌­شود و درد شدیدی در صورت و مشکلاتی در فک، ایجاد می­‌کند؛ مثل بیماری در مفصل بین استخوان گیج‌گاهی و فک. البته اکثر کودکان مبتلا، دچار مشکل در این مفصل نمی‌­شوند مگر آن‌که ساییدن و دندان­ قروچه زیاد باشد.  (با ۹ بیماری دهان و دندان آشنا شوید)

اثرات و عوارض دندان قروچه بر روی کودک چیست؟

  • تشخیص دندان قروچه

بسیاری از کودکانی که دندان­‌هایشان را به هم می‌­فشرند، متوجه این موضوع نیستند و معمولاً خواهر و برادر یا والدین متوجه می­‌شوند.

مواردی که باید به آن­ها توجه کرد، عبارت اند از:

  • چه حسی قبل از خواب دارید؟
  • آیا چیزی در خانه یا مدرسه نگران‌تان می‌­کند؟
  • آیا از کسی خشمگین هستید؟
  • چه کاری قبل از خواب انجام می‌­دهید؟

این سوالات به دندان­پزشک کمک می‌­کند که بفهمد آیا دلیل آن آناتومیک است (عدم هم‌ترازی دندان‌­ها) و یا فیزیولوژیک (استرس). در نتیجه، می­‌تواند موجب انتخاب مناسب درمان شود.

  • چگونه دندان قروچه را از بین ببریم؟

ساییدن دندان در بیش‌تر کودکان متوقف می­‌شود ولی بودن کودک زیر نظر والدین و دندان­پزشک تا پایان درمان، کمک‌­کننده است.

در مواقعی که ساییدن و فشردن دندان ها بهم موجب زخم شدن فک یا صورت شود و یا به دندان­‌ها آسیب زند، دندان­پزشک ممکن است خرید محافظ دندان قروچه برای شب را تجویز کند. این محافظ، مشابه محافظ‌­های دهان ورزشکاران است. با این‌که عادت کردن به محافظ می­‌تواند کمی طول کشد ولی نتایج مثبت آن، به سرعت خود را نشان می‌­دهند.

چگونه به کودکانی که دچار دندان قروچه شده‌اند کمک کنیم؟

  • چگونه به کودکانی که دچار بروکسیسم شده‌اند کمک کنیم؟

چه دلیل این مشکل فیزیکی باشد و چه فیزیولوژیک، کودکان ممکن است بتوانند با فعالیت­‌های آرامش‌­بخش قبل از خواب، دندان قروچه را کنترل کنند. فعالیت‌­هایی مثل: حمام با آب گرم، گوش دادن به دقایقی از آهنگی آرامش بخش و یا خواندن کتاب.

در مواجهه با ساییدن دندان ناشی از استرس، از کودک خود بپرسید چه چیز نگرانش می­‌کند و راه‌حلی برای کمک به او بیابید. برای مثال، کودکی نگران دوری از خانه در اولین سفر خود است. می­‌توانید به او اطمینان دهید که در صورت نیاز، در نزدیکی او خواهید بود.

اگر موضوع پیچیده‌­تری مثل نقل مکان به شهری جدید مطرح است، درمورد نگرانی کودک‌تان گفت‌وگو کنید و تلاش کنید ترس­‌ها را کاهش دهید. اگر نگران هستید، موضوع را با پزشک‌تان درمیان بگذارید.

در موارد نادر، راه‌­های ساده­‌ی ازبین بردن استرس، برای جلوگیری از دندان قروچه کافی نیست. اگر کودک‌تان دچار اختلال در خواب است یا رفتار متفاوتی نشان می‌­دهد، پزشک یا دندان­پزشک‌تان ممکن است خواستار ارزیابی بیش‌تر باشد. این، می­‌تواند باعث یافتن علت استرس و درمان مناسب شود.

  • فشردن و ساییدن دندان ها چه مدت طول می­‌کشد؟

در بیش‌تر کودکان، بعد از افتادن دندان‌­های شیری، این مشکل متوقف می‌­شود اما در برخی، این روند تا بلوغ ادامه دارد. اگر ساییدن دندان، ناشی از استرس باشد تا زمانی که استرس کاهش نیابد، ادامه پیدا می‌­کند.

  • روش های جلوگیری از دندان قروچه

در بیش‌تر موارد قابل پیشگیری نیست زیرا یک واکنش طبیعی به رشد می‌­باشد ولی مدل ناشی از استرس، قابل پیشگیری است. پس با کودکان در مورد احساسات‌شان حرف بزنید و به آن­ها در کنترل استرس‌شان کمک کنید. مراجعه­ منظم به دندان­پزشک به تشخیص و درمان دندان قروچه کمک می‌­کند.

۱۰۰%
  • عالی
  • خوب
  • متوسط
  • ضعیف
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.