۱۳ مکان گردشگری بکر در ایران

283

هرگاه صحبت از سفر به مکان گردشگری در ایران می‌شود در ذهن‌مان مکان‌های معروفی چون تخت‌جمشید، میدان نقش جهان، چهلستون، طاق بستان، مشهد مقدس و از این قبیل جاذبه‌های آشنا تداعی می‌شود که به اکثر آن‌ها حداقل برای یک‌بار سفر کرده‌ایم.

اما همه می‌دانیم که ایران کشوری با آب‌وهوای چهارفصل و تاریخ و تمدنی کهن دارای مناطق و مکان های گردشگری بکر بسیار زیادی ‌است که حتی شمردن آن‌ها کار دشواری می‌باشد. ما در این مقاله سعی داریم برخی از مکان گردشگری بکر در ایران را برای سفرهای بعدی‌تان به شما معرفی کنیم. پس کوله‌بار خود را ببندید و در سفر به جاذبه‌های کم‌تر شناخته شده ایران با ما همراه شوید…

 

 

دریاچه گنج در فاصله ۴۵ کیلومتری تکاب در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. محلیان با نام دریاچه تخت سلیمان آن را می‌شناسند و معتقدند این دریاچه بر اثر کوبیده شدن عصای حضرت سلیمان برزمین به وجود آمده و زیر آن گنج‌هایی پنهان شده است که تاکنون افراد زیادی حتی از دیگر کشورها برای یافتن گنج به اعماق آن رفته‌اند اما موفق نشده‌اند و با رسوبات عمق دریاچه برخورد کرده‌اند.

چشمه‌های جوشان آب گرم این دریاچه باعث شده تا منطقه‌ای سرسبز و بسیار خوش آب‌وهوا برای بازید رایگان عموم مردم فراهم شود.

دریاچه گنج

 

  • دره کال جنی

دره شگفت‌انگیز کال جنی در شهر طبس استان خراسان جنوبی واقع شده است. عوامل طبیعی مثل جریان آب و وزش بادهای شدید باعث به وجود آمدن اشکال خاصی در سنگ‌های این دره زیبا شده‌اند و به قدری این فرسایش‌ها پیچیده است که شاید باورکردن دخالت عوامل طبیعی در شکل دادن آن‌ها کمی سخت باشد. همچنین با وزیدن صدای باد به شکلی عجیب در این دره برخی محلیان معتقدند در لابه‌لای صخره‌های آن اجنه پنهان شده و همان‌ها باعث شکل گرفتن سنگ‌ها به این شمایل عجیب شده‌اند. بنابراین اگر اهل تماشای فیلم‌های ترسناک هستید حتما سری به این دره مرموز و زیبا بزنید.

دره کال جنی

 

  • جزیره هرمز

هرمز یکی از جزایر بکر و زیبای جنوب ایران است که با داشتن کوه‌‌هایی رنگارنگ در کنار آب‌های آبی خلیج‌فارس به آن بهشت زمین‌شناسان لقب داده شده است. شما می‌توانید با تماشای طلوع خورشید در دره بلوری سکوت و قدم زدن در ساحل‌های رنگی و دره رنگین‌کمان، سفری رویایی را برای خود رقم بزنید.

شب‌های این جزیره به دلیل وجود فیتوپلانگتون‌ها دارای ساحل‌های نورانی آبی رنگ می‌باشد. همچنین در سواحل این جزیره زیبا شما جانوران آبزی زیادی را مشاهده خواهید کرد؛ به طور مثال قدم زدن در ساحل لاک‌پشت‌ها، صخره‌های‌ خرچنگی و تماشای دلفین‌ها در نزدیکی ساحل می‌توانند تجربه‌های جذابی باشند. اگر به جزیره هرمز سفر کردید بازدید از دشت آهوها و جنگل‌های مانگرو را از دست ندهید.

جزیره هرمز

 

  • سازه‌ های آبی شوشتر

شوشتر از شهرهای استان خوزستان است که با عبور دو رودخانه کارون و دز و تشکیل سازه‌هایی آبی به عنوان پایتخت سازه‌های سازه‌های آبی جهان در یونسکو به ثبت رسیده‌است. این سازه‌ها مجموعه‌ای بی‌نظیر از کانال‌ها، پل‌ها و تونل‌هاست که برای عبور و تقسیم آب در این شهر طراحی شده‌اند.

سازه‌های آبی شوشتر

 

  • جنگل دالخانی (دالان بهشت)

اکثر اوقات در تابستان به دلیل گرمای زیاد هوا مقصد سفر به سمت شمال کشور است اما برای همه ما پیش آمده که گاهی از آب‌وهوای مرطوب شمال نیز کلافه شده باشیم؛ اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید مقصد خود را به سمت جنگل‌های دالخانی در حوالی رامسر تغییر دهید و در بهشتی خنک و سرسبز پوشیده از درخت ، اکسیژن خالص را تنفس کرده و از ادامه سفرتان لذت ببرید.

جنگل دالخانی

 

  • دره ستارگان

جزیره قشم مملو از جاذبه‌های دیدنی می‌باشد. دره ستارگان از جاذبه‌های کم‌تر دیده شده در جنوب جزیره قشم در ۵ کیلومتری روستای برکه خلف است که از زبان مردم این روستا به علت افتادن ستاره‌ای روی زمین به وجود آمده است. بهترین زمان بازدید از این مکان زیبا موقع عصر است تا علاوه بر لذت تماشای ستارگان در شب، از مناظر بی‌نظیرش هنگام رسیدن به بالای دره نیز لذت ببرید.

دره ستارگان

 

  • غار چال نخجیر

هرگاه صحبت از غاری در ایران می‌شود ذهنمان به سمت غار علی‌صدر همدان می‌رود اما اگر به این غار سفر کرده‌اید وقت آن رسیده با غار بی‌نظیر جدید آشنا شوید. چال نخجیر غار آهکی ناشناخته‌ای در شهرستان دلیجان استان مرکزی می‌باشد که در سه طبقه در عمق ۶۰ متری زمین و ارتفاع ۱۷۱۶ متری از سطح دریا واقع شده است. تماشای تندیس‌های بلوری آویز این غار در اعماق زمین حتما شما را مبهوت خود خواهد کرد.

غار چال نخجیر

 

  • برج خاموشان زرتشتیان

زرتشتیان باستان یزد هنگام فوت افراد برای جلوگیری از آلوده شدن بدن آن‌ها به دست شیاطین و نیز آلوده نشدن خاک، اجساد آن‌ها را به برج‌هایی به نام برج سکوت یا خاموشان که در ارتفاعات می‌ساختند منتقل می‌کردند. این برج‌های سنگی و سیمانی در صفائیه در۱۵کیلومتری شهر یزد واقع شده که مکانی مخوف و اسرارآمیز برای بازدید افرادیست که تجربه کردن حس‌هایی جدید را دوست دارند.

برج خاموشان زرتشتیان

 

  • قلعه رودخان

 قلعه رودخان قلعه‌ای تاریخی مربوط به زمان ساسانیان در میان جنگل‌های انبوه و زیبای فومن در شمال ایران است و زمانی که برای یک بار سفر به آن را تجربه کنید حتما به دفعات بیشتر نیز کشیده می‌شود زیرا که بازدید از مکانی تاریخی در دل طبیعت بکر شمال برایتان تجربه خاصی خواهد شد.

این قلعه ۱۵۰۰ متری دارای تعداد بسیار زیادی پله است و در میان محلیان به قلعه هزارپله معروف شده است.

برای بالا رفتن از پله‌ها و رسیدن به بالای قلعه و تماشای طبیعت بی‌نظیر اطراف آن حدود یک ساعت پیاده‌روی لازم است. همچنین انتخاب نام این قلعه به دلیل عبور رودخانه‌ای از کنار آن به نام رودخان است.

قلعه رودخان

  • غارنمکی قشم

این غار با ۶۶۰۰ متر طول بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین غار نمکی دنیاست و ۵۷۰ سال قدمت دارد.

از ویژگی‌های جالب توجه این مکان آن است که تنفس هوای درون غار برای درمان بیماری‌های تنفسی مفید بوده و نمک‌های استخراج شده از این غار، از بهترین نوع نمک‌هاست.

قندیل‌های نمکی آن نیز خاصیت دارویی و پزشکی فراوان دارد و می‌توان از آن‌ها چشید. با این اوصاف در بازدید از این غار شگفت‌انگیز تردید نکنید. یادتان باشد درون غار نور کافی وجود ندارد بنابراین هنگام مراجعه به این غار حتما چراغ‌قوه‌ای پرنور برای مشاهده قندیل‌های بلوری زیبا همراه خود داشته باشید.

غار نمکی قشم

  • فیلبند

فیلبند روستای بسیار دیدنی شهر بابل است که با ابرهای سفید پوشیده شده و با قرار گرفتن در آن می‌توانید تپه‌ها و مناظر بکر و سرسبز پوشیده شده از ابرها را درکنار هم مشاهده کنید.

ویژگی جالب توجه این روستا آن است که این مناظر اطراف روستا را پوشانده و شما به هر طرف نگاه کنید صحنه‌ای مملو از آرامش و زیبایی را می‌یابید؛ همچنین اگر در شب به ارتفاعات این روستا قدم بگذارید می‌توانید منظره آسمانی پر از ستاره را درکنار ابرها تماشا کنید. با این اوصاف اگر قصد سفر به شمال کشور را دارید علاوه بر رامسر، نمک آبرود، کلاردشت و دیگر شهرهای معروفش بد نیست سری هم به این روستای بی‌نظیر بزنید.

فیلبند

 

  • دره هفت غار

دره هفت غار در  شمال غربی نیشابور یکی از دست‌سازه‌های بی‌نظیر دیگر طبیعت ایران است. این مکان زیبا از هفت دره تشکیل شده که خاک آن‌ها از جنس رس بوده و پس از پیمودن هر هفت دره به چشمه‌ای طبیعی با آبی خنک و گوارا می‌رسید.

این منطقه به دلیل داشتن خاک خاصلخیز و چشمه‌های جوشان، به منطقه‌ای گردشگری تبدیل شده که حتما در بهار و تابستان باید آب‌وهوای مطلوب آن را تجربه کرد.

دره هفت غار

 

  • سخن نهایی

مکان گردشگری بکر در ایران و کم‌تر شناخته شده بسیار زیاد هستند و ما در این مقاله سعی کردیم برخی از جالب‌ترین آن‌ها که حتما ارزش سفر کردن دارند را به شما معرفی کنیم. شما چه مکان گردشگری بکر در ایران می‌شناسید؟
اگر تجربه سفر به هر یک را دارید لطفا با ما درمیان گذارید…
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.