زندگی ‌نامه بیل گیتس

275
کارآفرین و تاجر بیل گیتس و شریک تجاری­‌اش پل آلن بزرگ‌ترین تجارت نرم‌افزاری جهان، یعنی مایکروسافت را از طریق نوآوری در فناوری، استراژی تجاری و تاکتیک‌­های تهاجمی تجاری تاسیس کردند. در این روند گیتس به یکی از ثروتمندترین مردان جهان تبدیل شد. در فوریه ۲۰۱۴، گیتس اعلام کرد که از سمت خود به عنوان رئیس مایکروسافت کناره‌گیری می‌کند تا به کا­رهای خیرخواهانه در بنیاد خود، بنیاد بیل و ملیندا گیتس بپردازد.

 

 

  • اوایل زندگی بیل گیتس

گیتس ویلیام هنری گیتس سوم در ۲۸ اکتبر سال ۱۹۵۵ در سیاتل، واشنگتن به‌دنیا آمد. بیل گیتس در خانواده‌ای از طبقه متوسط رو به بالا با خواهر بزرگ‌تر خود، کریستین و خواهر کوچک‌ترش، لیبی بزرگ شد و  پدر آنها، ویلیام اچ. گیتس بود.

فضای زندگی خانواده گیتس گرم و صمیمی بود و هر سه کودک او برای پیشرفت به رقابت و تلاش تشویق می‌شدند. بیل گیتس همچنین از انجام بازی‌­های رومیزی بسیار خوشش می‌آمد به طوری که ریسک کردن سرگرمی مورد علاقه او بود و همچنین در منوپولی سرآمد بود.

بیل گیتس با مادرش مری، که پس از مدت کوتاهی کار معلمی، وقت خود را صرف کمک به فرزندان و کار در امور مدنی و امور خیریه کرد، رابطه بسیار نزدیک داشت. مادر گیتس همچنین در چندین شرکت، از جمله اولین بانک بین ایالتی در سیاتل (توسط پدربزرگش تاسیس شد)، United Way، و (International Machines (IMB خدمت می‌کرد.

نرم افزار مایکروسافت

 

  • تحصیلات بیل گیتس

گیتس در کودکی با اشتیاق مطالعه می‌کرد و ساعت‌­های زیادی را صرف مراجعه به کتاب‌­های مرجع مانند دایره‌المعارف می‌کرد. تقریبا در سن ۱۱ یا ۱۲ سالگی، والدین بیل گیتس نگرانی­‌هایی در مورد او داشتند. او در مدرسه خوب درس می‌خواند، اما به نظر می‌رسید که گاهی خسته و گوشه‌گیر است و والدینش نگران بودند که او ممکن است منزوی و گوشه گیر شود.

اگرچه والدین گیتس اعتقاد زیادی به آموزش عمومی او داشتند، اما وقتی گیتس ۱۳ ساله شد، والدینش او را به مدرسه مقدماتی خصوصی Lakeside فرستادند. او تقریبا در همه دروس خود شکوفا شد، در ریاضیات و علوم سرآمد بود و در درام و انگلیسی نیز بسیار خوب عمل کرد.

هنگامی که در مدرسه Lakeside بود، یک شرکت کامپیوتری سیاتل پیشنهاد داد که زمانی را برای کامپیوتر را برای دانش آموزان درنظر بگیرند. گیتس با کارهایی که با کامپیوتر می‌کرد سرگرم می شد و بیشتر اوقات فراغت خود را صرف کار در ترمینال می‌کرد. او یک برنامه tic-tac-toe را به زبان رایانه Bacis نوشت که به کاربران امکان می‌داد با کامپیوتر بازی کنند.

گیتس در سال ۱۹۷۳ از مدرسه لیک ساید فارغ التحصیل شد. او در آزمون SAT کالج نمره ۱۵۹۰ از ۱۶۰۰ را کسب کرد، که این یک موفقیت علمی بود که برای چندسال هنگام معرفی خود به افراد جدید به آن می‌بالید.

 

 

  • آیا بیل گیتس به کالج رفت؟

گیتس در پاییز سال ۱۹۷۳ در دانشگاه هاروارد ثبت نام کرد، و در ابتدا به فکر شغل وکالت بود که پدر و مادرش بسیار ناامید شدند. گیتس در سال ۱۹۷۵ تحصیلات خود را رها کرد و  با شریک‌اش آلن به دنبال شغل خود یعنی مایکروسافت رفت.

گیتس بیشتر وقت خود را در کلاس آزمایشگاه کامپیوتر می‌گذراند. او واقعا زمان خاصی برای مطالعه نداشت.

 

 

  • ملاقات و مشارکت با پل آلن

گیتس با آلن که دو سال از او بزرگ‌تر بود در دبیرستان در مدرسه لیک ساید آشنا شد. این زوج با داشتن اشتیاق مشترک نسبت به رایانه، با این‌که کاملا از نظر شخصیتی  متفاوت بودند ولی سریع دوست شدند. آلن بیشتر محفوظ و خجالتی بود و گیتس دمدمی و گاه مبارز.

فارغ از اختلافات، آلن و گیتس بیشتر اوقات فراغت خود را با هم در برنامه­‌ها می‌گذراندند. گاهی اوقات، این دو اختلاف نظر داشتند و در مورد این‌که چه کسی درست می‌گوید یا چه کسی باید آزمایشگاه کامپیوتر را اداره کند با هم درگیر می‌شدند. در یک مورد مشاجره آن‌ها بالا گرفت تا جایی که آلن، گیتس را از آزمایشگاه کامپیوتر بیرون کرد.

امتیازات رایانه‌ای گیتس و آلن به دلیل بهره مندی از اشکالات نرم افزاری و بدست آوردن وقت رایانه رایگان از شرکتی که کامپیوتر‌ها را تامین می‌کرد، لغو شد. پس از مشروط شدن، هنگامی که پیشنهاد اشکال زدایی از برنامه‌­ها را دادند، اجازه بازگشت به آزمایشگاه رایانه را گرفتند. در این مدت، گیتس یک برنامه حقوق و دستمزد برای شرکت رایانه‌ای که بچه‌­ها هک کرده بودند و یک برنامه زمان بندی برای مدرسه تهیه کردند.

در سال ۱۹۷۰، در سن ۱۵ سالگی، گیتس و آلن با هم به تجارت پرداختند و “Traf-o-Data” را ایجاد کردند، یک برنامه رایانه‌ای که الگوی ترافیک را در سیاتل رصد می‌کرد. آنها مبلغ ۲۰۰۰۰ دلار برای تلاش خود دریافت کردند. گیتس و آلن می‌خواستند شرکت خودشان را تاسیس کنند، اما والدین گیتس می‌خواستند که او مدرسه را تمام کند و به دانشگاه برود، جایی که آنها امیدوار بودند او تبدیل به یک وکیل می‌شود.

آلن به دانشگاه ایالتی واشنگتن رفت، در حالی که گیتس به هاروارد رفت ولی همچنان با هم در تماس بودند.

آلن پس از دو سال تحصیل در دانشگاه، تحصیل را رها کرد و برای کار در هانی ول به بوستون، ماساچوست، نقل مکان کرد. در همین زمان، وی نسخه ای از مجله Popular Electronics را به گیتس نشان داد  که دارای مقاله‌ای در مورد کیت کوچک رایانه Altair 8800 بود. هر دو مرد جوان مجذوب امکاناتی شدند که این کامپیوتر می‌توانست در دنیای رایانه شخصی ایجاد کند.

 بیل گیتس و پل آلن

 

 

  • بیل گیتس و بنیان‌ گذاری مایکروسافت

در ۱۹۷۵ ، گیتس و آلن مایکروسافت را ایجاد کردند که ترکیبی از ” کامپیوتر کوچک ” و ” نرم افزار” بود. اولین محصول این شرکت نرم افزار BASIC بود که روی رایانه Altair اجرا می‌شد.

اگر چه نرم افزار BASIC مایکروسافت برای رایانه Altair هزینه و حق‌الزحمه شرکت را به همراه داشت، اما مبلغی که بدست آوردند سود چندانی نداشت. طبق سخنان بعدی گیتس، فقط حدو ۱۰ درصد از افرادی که BASIC را در رایانه Altair استفاده می‌کردند، واقعا هزینه آن را پرداخت کردند.

نرم افزار BASIC مایکروسافت در بین علاقه‌مندان به رایانه محبوب بود.

آن‌ها نسخه­‌های قبل از بازار را به دست می‌آوردند و آن‌ها را به صورت رایگان تولید و توزیع می‌کردند. در این زمان، بسیاری از علاقه‌مندان به رایانه‌های شخصی برای این کار هزینه‌­ای نمی‌کردند. آن‌ها احساس کردند سهولت تولید و توزیع  به آن­ها امکان می‌دهد نرم افزار را با دوستان و علاقه‌مندان به رایانه به اشتراک بگذارند. اما گیتس جور دیگری فکر می‌کرد. وی توزیع رایگان نرم افزار را سرقت می‌دانست. به ویژه هنگامی که شامل نرم افزاری بود که برای فروش ایجاد شده بود.

در فوریه ۱۹۷۶، گیتس نامه‌ای سرگشاده به علاقه‌مندان به رایانه نوشت و گفت که پخش و استفاده از نرم افزار بدون پرداخت هزینه باعث جلوگیری از پیشرفت نرم افزارها می شود. در واقع سرقت نرم افزار توسعه دهندگان را از سرمایه گذاری در وقت و پول برای ایجاد یک نرم افزار با کیفیت منصرف می‌کند. این نامه موردپسند علاقه‌مندان به رایانه قرار نگرفت، اما گیتس همچنان به اعتقادات خود پایبند بود.

 

 

  • نرم افزار مایکروسافت برای رایانه‌های شخصی IBM

هم‌زمان با رشد صنعت رایانه، شرکت‌هایی مانند: اپل، اینتل و IBM سخت افزار و اجزای سازنده را توسعه می‌دادند.

بیل گیتس به طور مداوم در حال جلب نظر شایستگی برنامه‌­های نرم افزاری مایکروسافت بود. او اغلب مادرش را با خود می‌برد. مری بسیار مورد احترام بود و با عضویت در چندین هیئت مدیره شرکت‌ها از جمله IBM ارتباطات بسیاری داشت. از طریق مری بود که گیتس با مدیر عامل IBM ملاقات کرد.

در نوامبر ۱۹۸۰، IBM به دنبال نرم افزاری بود که رایانه‌­های شخصی بتوانند با آن کار کنند و برای همین به مایکروسافت مراجعه کردند. برخی می‌گویند که در اولین ملاقات با گیتس شخصی در IBM او را به عنوان دستیار دفتر اشتباه گرفت و از او خواست که برایش قهوه بیاورد.

 

 

  • رقابت بیل گیتس با استیو جابز

اگر چه رقابت آن­ها افسانه است، مایکروسافت و اپل بسیاری از نوآوری‌­های اولیه خود را با یکدیگر تقسیم کردند.

در سال ۱۹۸۱، اپل، در آن زمان به رهبری استیو جابز، از مایکروسافت برای کمک به توسعه نرم افزار برای رایانه­‌های مکینتاش دعوت کرد. این همکاری را می‌توان در برخی از نام­‌های مشترک بین سیستم‌­های مایکروسافت و مکینتاش مشاهده کرد.

از طریق این اشتراک دانش بود که مایکروسافت ویندوز را توسعه داد، سیستمی که با استفاده از ماوس یک رابط گرافیکی را نمایش می‌داد و متن و تصاویر را روی صفحه نمایش می‌داد. این تفاوت زیادی با سیستم MS-DOS که مبتنی بر متن و صفحه کلید است دارد که در آن همه قالب بندی متن روی صفحه به صورت کد نشان داده می‌شود و نه آنچه که در واقع چاپ می‌شود.

گیتس در یک کمپین تبلیغاتی اعلام کرد که یک سیستم عامل جدید مایکروسافت در حال توسعه است که از یک رابط گرافیکی استفاده می‌کند.

قرار بود ” Windows ” نامیده شود و با تمام محصولات نرم‌افزاری رایانه‌­های شخصی که در سیستم MS-DOS تولید شده‌اند سازگار خواهد بود. این اعلامیه یک بلوف بود، زیرا مایکروسافت در آن زمان چنین برنامه‌ای را در دست ساخت نداشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.