علوم کامپیوتر چیست؟

388

علم کامپیوتر، بسیار گسترده است و بر روی تمام بخش‌­های زندگی روزمره، اثر دارد. هر اپلیکیشن گوشی همراه و کامپیوتر، به مهارت یک متخصص علوم کامپیوتر وابسته است. سیستم­‌های کنترل هواپیماها، کنترل معاملات سهام، راهنمای موشک و کنترل سلامت هم وابسته به این علم است. علوم کامپیوتری موجب می­‌شود کارها را باکیفیت و درست و ایمن انجام دهیم.

دانشمندان کامپیوتر با سیستم‌های نرم‌افزاری برای حل مشکلات تلاش می‌کنند. فرصت‌های شغلی در شرکت‌های فناوری، امور مالی، دولت، ارتش، آموزش و پرورش و بسیاری از زمینه‌های دیگر وجود دارد.

این رشته به شدت از ریاضیات و منطق استفاده می‌کند و به مهارت‌های قوی در این زمینه‌ها نیاز دارند.

چشم‌انداز شغلی در این زمینه همچنان قوی است و حقوق و دستمزد در رده متوسط شغلی معمولاً در شش رقم پایین قرار دارد.

متخصصان علوم کامپیوتر چه می­ کنند؟

این افراد، کسانی نیستند که وقتی اینترنت دچار مشکل می‌­شود و یا پرینترتان به کامپیوتر وصل نمی‌­شود، با آن­ها تماس می­‌گیرید. این کارها نیاز به مدرک دانشگاهی و آموزش خاصی ندارند.

به طور کلی، متخصص علوم کامپیوتر، فرد خلاقی است که مشکلات نرم­‌افزاری سیستم را حل می‌کند. این افراد ممکن است در سیلیکون ولی (جایی متمرکز از شرکت‌­های کامپیوتر) یا شرکت‌های بزرگی مثل گوگل و فیسبوک کار کنند ولی در واقع، تقریبا همه مراکز به مهارت این افراد نیاز دارند. حیطه شغلی این علم می­‌تواند در امور مالی، تولید، نظامی، صنعت غذا و تحصیلات باشد.

مشاغل علوم کامپیوتر

برنامه‌­نویس: این حیطه، تعداد زیاد شغل را در بر می‌­گیرد زیرا همه سازمان‌­ها برای کسب و مدیریت اطلاعات به نرم‌­افزار نیاز دارند. برنامه‌­نویس­‌ها، توانایی نوشتن کد برای عملکرد نرم‌­افزارها را دارند.

تحلیل­گر امنیت اطلاعات: اطلاعات زیادی ممکن است در اخبار منتشر شود و کمپانی‌­ها با به خطر افتادن اطلاعات‌شان، ممکن است میلیون‌­ها دلار و اعتماد مشتریان‌شان را از دست بدهند. تحلیل­گر امنیت اطلاعات، از اطلاعات و شبکه و سیستم کمپانی محافظت می‌­کند.

توسعه‌­دهنده نرم­‌افزار: این شغل، شغلی عالی با حقوقی امیدوارکننده است. توسعه­‌دهندگان نرم‌­افزار، اپلیکیشن‌­ها و سیستم­‌هایی را که موجب عملکرد درست کمپانی می­‌شود، می‌­سازند.

مشاور فناوری اطلاعات: موسسات زیادی‌اند که نمی­‌دانند تکنولوژی چگونه به مدیریت بهتر داده، کمک می‌­کند. پس، نیاز به متخصصی برای طراحی و ایجاد سیستم‌­های مورد نیازشان دارند. با ۱۵ شغل فناوری آشنا شوید.

نویسنده فنی: اگر مهارت بالایی در زمینه کامپیوتر و نوشتن دارید، این ترکیب می‌­تواند منجر به شغلی موفق شود. این شغل، اطلاعات فنی را به صورت واضح و جذاب به خواننده انتقال می‌­دهد.

آموزش: از ابتدایی تا مقطع دکتری دانشگاه، دانشگاه­‌ها و مدارس نیازمند مربیانی با مهارت کامپیوتر هستند. برای آموزش در مقطع ابتدایی و راهنمایی، نیاز به گواهی می‌­باشد و در دانشگاه، نیاز به مدرک دکتری است.

رشته ­های علوم کامپیوتر در دانشگاه چه می­ خوانند؟

دانشجویان باید مهارت کافی در علوم ریاضیات و منطق کسب کنند و بیاموزند کدها را در زبان‌­های مختلف کامپیوتر، مثل زبان برنامه نویسی ++C و پایتون، بنویسند و بیاموزند چگونه از ابزارهای ضروری نرم‌­افزارهای مرتبط به رشته خود، استفاده کنند.

درس­‌هایی که معمولاً در این رشته خوانده می‌­شوند، عبارت‌اند از: آمار، جبر خطی، حسابان، ریاضیات گسسته، ساختار و الگوریتم داده، ساختار کامپیوتر، سیستم‌­عامل، مدیریت داده، هوش مصنوعی، رمزنگاری و کریپتوگرافی، ماشین ابزار

بسته به علاقه، دانشجویان ممکن است به علومی چون پردازش سیگنال، تعامل انسان و کامپیوتر، امنیت سایبری و ساخت بازی رو بیاورند.

علوم کامپیوتر

بهترین محل تحصیل برای علوم کامپیوتر در جهان

صدها کالج و دانشگاه، این رشته را ارائه می‌­دهند ولی دانشگاه‌­های زیر به دلیل موفقیت علمی، برنامه تحصیلی دقیق، امکانات فوق‌­العاده و سوابق فوق­‌العاده خود در زمینه شغلی و فارغ‌التحصیلی، در سطح ملی دارای رتبه می‌­باشند.

  • موسسه فناوری کالیفرنیا:

نسبت فوق‌­العاده ۳ به ۱ دانشجو به استاد، به این معنی است که دانشجویان علوم کامپیوتر، فرصت زیادی برای کار با پروفسورها و انجام تحقیقات دارند. این موسسه در پاسادنای کالیفرنیا و در کنار شرکت­‌های پیشرفته متعددی قرار دارد.

  • دانشگاه کارنگی ملون (CMU):

دانشگاه کارنگی ملوند ر پیتسبورگ پنسیلوانیا قرار دارد. سالانه، حدود ۱۷۰ فارغ‌­التحصیل لیسانس علوم کامپیوتر دارد و دارای دانشکده مخصوص بزرگ و موفقی می­‌باشد. این دانشگاه، دارای تعداد زیادی از بخش‌­های مربوط به رشته­‌های مختلف این رشته می­‌باشد. مثل: بخش رباتیک، بخش زیست­‌شناسی محاسباتی، بخش ماشین ابزار و بخش تعامل انسان و کامپیوتر.

  • دانشگاه کرنل:

در منطقه زیبای Finger Lakes در مناطق شمالی نیویورک واقع شده‌­است. کرنل، بزرگ‌­ترین مدرسه از هشت مدرسه معتبر لیگ آیوی است. علوم کامپیوتر، محبوب‌­ترین رشته دانشگاه است و هر ساله حدود ۴۵۰ دانشجو در این رشته و علوم اطلاعات، لیسانس می‌­گیرند.

  • دانشگاه فناوری جورجیا:

 یک دانشگاه دولتی است که بیشتر، دانشجویان داخل ایالت را هدف قرار می‌­دهد و یک برنامه مفید برای دانشجویانی دارد که می‌خواهند تجربه عملی خوبی کسب کنند. این دانشگاه در آتلانتا قرار دارد و این به آن معناست که فرصت­‌های کاری فراوانی در دسترس آن­هاست. سالانه، نزدیک ۶۰۰ دانشجو با لیسانس علوم کامپیوتر فارغ‌­التحصیل می­‌شوند. پس در این‌جا محبوب‌ترین رشته می­‌باشد.

  • موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT):

 MIT اغلب بالاترین رده را در رشته‌­های STEM (علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات) در آمریکا و جهان دارد و مانند بسیاری از موسسات موجود در این لیست، علوم کامپیوتر محبوب‌ترین رشته لیسانس آن، است. این رشته، دارای چندین شاخه مختلف برای دانشجویانی است که علاقه‌­مند به مهندسی برق، زیست شناسی مولکولی یا اقتصاد و علوم داده هستند.

به­‌علاوه، دانشجویان از طریق برنامه UROP (برنامه تحقیقات دوره لیسانس)، فرصت‌­های زیادی برای انجام تحقیق در ازای پول یا اعتبار، پیدا خواهند کرد. این موسسه در کمبریج ماساچوست می­‌باشد که نزدیک کمپانی‌­های پیشرفته زیادی است.

  • دانشگاه استنفورد:

دانشگاه استنفورد در خلیج کالیفرنیا واقع شده‌­است و با شرکت‌های متعددی در سیلیکون ولی ارتباط دارد که در آن، دانشجویان می‌‌توانند دوره‌­های کارآموزی را بگذرانند، کار تابستانی پیدا کنند یا پس از فارغ­‌التحصیلی استخدام شوند. سالانه، بیش از ۳۰۰ نفر با مدرک لیسانس علوم کامپیوتر، فارغ­‌التحصیل می‌­شوند. این دانشگاه، از نقاط قوت قابل توجهی در زمینه‌هایی از جمله رباتیک، هوش مصنوعی و سیستم‌ها‌ برخوردار است.

  • دانشگاه کالیفرنیا برکلی:

یکی دیگر از موسسات خلیج است. برکلی دارای بیش از ۱۳۰ عضو هیئت علمی در مهندسی برق و علوم کامپیوتر (EECS) است و دارای ۶۰ مرکز تحقیقاتی و آزمایشگاه است. اعضای هیئت علمی و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، بیش از ۸۸۰ شرکت تأسیس کرده­‌اند. سالانه، از این دانشگاه، بیش از ۶۰۰ نفر با مدرک لیسانس در این رشته، فارغ‌­التحصیل می‌­شوند.

حقوق میانگین متخصصان علوم کامپیوتر

شغل­‌های رشته علوم کامپیوتر متنوع است و درنتیجه، حقوق هم می­‌تواند بسیار متفاوت باشد.

سایت PayScale.com، متوسط ​​حقوق اولیه شغل­‌های رشته­‌های علوم کامپیوتر را ۷۰۷۰۰ دلار و متوسط ​​حقوق عادی شغل را ۱۱۶،۵۰۰ دلار اعلام می­‌کند. البته، تخصص­‌های مختلف علوم کامپیوتر، از نظر درآمد بسیار متفاوت‌اند.

طبق اداره آمار کار ایالات‌­متحده، متخصصان پشتیبانی کامپیوتر، به طور میانگین ۵۴۷۶۰ دلار دریافت می­‌کنند درحالی‌که سازندگان شبکه کامپیوتر بیش از دو برابر، یعنی ۱۱۲،۶۹۰ دلار، درآمد دارند. درآمد مشاغل دیگر در بین این ارقام، قرار می‌­گیرند. به عنوان مثال، تحلیلگران امنیت اطلاعات، به طور متوسط، ​​ ۹۹۷۳۰ دلار درآمد دارند.

تقریباً همه مشاغل این رشته، درآمد بیشتری نسبت به میانگین، دارند و انتظار می‌­رود که در سال آینده این ارقام تا %۱۱ هم افزایش یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.