پرفروش ‌ترین کنسول ‌های بازی در همه زمان‌ ها

278

صنعت بازی­‌های ویدئویی با فروش ده‌­ها میلیون واحد کنسول بازی خانگی در سراسر جهان یک تجارت سودآور است.

میزان فروش هر کنسول بازی معیار خوبی برای فهمیدن این نکته است که چه اتفاقی طی آن نسل خاص رخ داده است.
استفاده از این معیار روش موثری برای سنجش موفقیت یک تولیدکننده خاص، دیدن این­‌که بازی­کننده‌­ها جذب چه چیزی می­‌شوند و این‌­که آیا یک کنسول دارای ویژگی‌­ها و ایده‌­های جالبی است یا نه است. قبل از پرداختن به پرفروش­‌ترین کنسول ­بازی لازم به ذکر است که این لیست شامل سیستم­‌های دستی اختصاصی نیست. این ارقام فروش سیستم­‌های استفاده شده را در نظر نمی‌­گیرد زیرا تولیدکننده‌­ها راهی برای ردیابی این معاملات ندارند.

 

 

  • ۱۰- Xbox One – تقریبا ۴۶ میلیون دلار

شاید تعجب‌­آور باشد ولی با وجود از دست دادن نسل کنونی، مایکروسافت همچنان عملکرد خوبی در Xbox One داشته است. Xbox One حتی بعد از شروع بسیار بد بعد از معرفی سیستم در ۲۰۱۳ به لطف بسیاری از ویژگی‌­های مصرف­‌کننده پسند خود مثل بازی Xbox Game Pass ، بازی در هر مکان (Play Anywhere)، و بازی‌­های با طلا (Games with Gold) توانست شرایط را تغییر دهد.

مایکروسافت ارقام دقیق فروش سیستم را به طور عمومی اعلام نکرده است، ولی برآورد می‌­شود که از زمان معرفی ۴۶ میلیون دلار فروش داشته است.

Xbox One

 

  • ۹- Super Nintendo Entertainment System – تقریبا ۵۰ میلیون دلار

بسیاری از گیمرها علاقه خاصی به SNES دارند، سیستمی که برخی از محبوب­‌ترین بازی‌­ها را در همه زمان‌­ها داشته است.

بازی‌­هایی مانند Super Mario Kart، Chrono Trigger، Earthbound، Super Metroid و Super Mario World فقط چند مورد از بازی‌­هایی هستند که ممکن است به یاد داشته باشید.

ارائه تجربیات هیجان‌­انگیز و به یاد ماندنی ۱۶ بیتی به مخاطبان کاری بود که NES در ابتدا به خوبی انجام داد و بر اساس آن توسعه یافت. اگرچه فروش آن به خوبی NES نبود، اما عملکرد آن مناسب بود و ما مدیون آنچه که این سیستم توانست در سال ۱۹۹۱ انجام دهد هستیم.

Super Nintendo Entertainment System

  • ۸- Nintendo Switch  – تقریبا ۵۵ میلیون دلار

با وجود این‌­که Switch در حالت دستی قابل بازی است، ما آن را به عنوان یک کنسول بازی خانگی به حساب می­‌آوریم، مخصوصا به دلیل این‌که این کنسول سیستم اصلی است که Nintendo در حال حاضر از آن پشتیبانی می­‌کند، و یک سیستم عالی است.

این سیستم یکی از منحصربه‌­فردترین کنسول­‌های تاریخ است که به مخاطبان خود این امکان را می‌­دهد آن را در حال حرکت، بازی در خانه، یا بازی در حالت رومیزی با دوستان خود استفاده کنند.

این سیستم نه­ تنها از فروش SNES، Xbox One و سایر محصولات پیشی گرفته است، بلکه این کار را در زمان رکورد انجام داده است.

طبق گفته Nintendo پخش بازی­‌های Switch حداقل تا سه سال دیگر ادامه خواهد داشت، بنابراین این امکان را دارد که از مرز ۱۰۰ میلیون عبور کند.

با تجربه‌­های فوق­‌العاده­‌ای مثل The Legend of Zelda: Breath of the Wild، Super Mario Odyssey، و حتی بازی­‌های شخص ثالث مثل The Witcher 3: Wild Hunt، می‌­توان فهمید چرا این کار به این خوبی انجام شده است.

Nintendo Switch

 

  • ۷- Nintendo Entertainment System – تقریبا ۶۰ میلیون دلار

قطعا بدون NES بازی­‌های ویدئویی نمی‌­توانستند به شکلی که الان هستند وجود داشته باشند.

این سیستم در آن زمان برای مصرف‌­کنندگان این امکان را ایجاد ­کرد که تجارب گذرگاه مانند (Arcade-like) را در خانه داشته باشند و به طور کلی انقلابی در ایده بازی‌­های ویدئویی ایجاد کرد.

اگرچه کنسول‌­های خانگی قبل از این هم وجود داشتند، این سیستم دستگاهی است که آن­ها را بر روی نقشه قرار داد و به مردم امکان دسترسی ارزان­‌قیمت به بازی در خانه را داد. این سیستم شروع بسیاری از فرنچایزهای محبوب امروز ما مثل Zelda، Mario، Metroid و Mega Man نیز بود.

کنسول­‌های دیگر فروش بیشتری نسبت به آن داشتند، اما تاثیر آن امروز به اندازه ۳۵ سال پیش مهم است.

Nintendo Entertainment System

 

  • ۶- Xbox 360 – تقریبا ۸۵ میلیون دلار

مثل NES و SNES قبل از آن، Xbox 360 انقلابی در نحوه بازی‌­ها ایجاد کرد.

این کنسول با فراهم کردن تجارب خیره­‌کننده برای مصرف‌­کنندگان که حتی امروز نیز وجود دارند، تصاویر HD را محبوب کرد.

با وجود این­‌که کنسول­‌های دیگر قبل از آن از قابلیت‌­های آنلاین برخوردار بودند، Xbox 360 بازی­‌های آنلاین را بیشتر ترویج کرد. ولی آن چیزی که موجب درخشش واقعی این دستگاه می‌­شود بازی­‌های آن هستند.

عناوینی مثل Gears of War، Halo 3، Grand Theft Auto IV، Fallout 3، BioShock و Mass Effect تنها برخی از بازی‌­های چشم‌گیر این سیستم هستند. با در نظر گرفتن میزان فروش بالای اولین Xbox، مایکروسافت با Xbox 360 به طلا رسید.

 

کنسول بازی Xbox 360

  • کنسول بازی Xbox 3605- PlayStation 3 – تقریبا ۸۶ میلیون دلار

همانند Xbox One، PS 3 نیز شروع سختی داشت. شما نمی‌­توانید به مخاطبان خود بگویید که برای خرید یک دستگاه ۶۰۰ دلاری به دنبال شغل دوم باشند، ولی سونی توانست اوضاع را به نفع خود تغییر داده و بیشتر از Xbox 360 بفروشد. PS3 ایده‌­های فوق­‌العاده­‌ای داشت ولی این بازی‌­ها هستند که مخاطب را تحت‌­تاثیر قرار می‌­دهند.

این کنسول در اوج کار خود عناوین مستقلی مثل Journey، Hotline Miami و Guacamelee را ارائه می­‌کرد. و تجربیات AAA آن مثل سه گانه Uncharted، Metal Gear Solid 4، God of War 3، Gran Turismo 5 و The Last of Us دلیل کافی برای خرید کنسول را به مخاطبان داد. با وجود این‌­که این کنسول دارای نواقصی بود، PS3 معیار مهمی در تاریخچه بازی‌­های ویدئویی است.

PlayStation 3

  • ۴- Nintendo Wii – تقریبا ۱۰۰ میلیون دلار

تا کنون هیچ کنسولی کاملا مشابهی به Wii وجود نداشته است.

این کنسول سیستمی بود که مادربزرگ‌­ها هم می­‌توانستند با آن بازی کنند. هرکسی می­‌خواست یک کنسول Wii داشته باشد و یک یا دو سال بعد از راه‌­اندازی، این کنسول در همه‌­جا فروخته شد.

گرچه هدف این کنسول مخاطبان گسترده‌­تر با تمرکز بر تجربیات خاصی مثل Wii Sports و Wii Fit بود، این سیستم همچنان تعداد زیادی بازی برای گیمرهای اصلی داشت. بازی­‌های Super Mario Galaxy هنوز هم به عنوان بهترین بازی‌­های دوران شناخته می‌­شوند، در‌حالیکه مواردی مثل The Legend of Zelda: Twilight Princess و Skyward Sword امروزه به خوبی یاد می­‌شوند.

Nintendo Wii

  • ۳- PlayStation – تقریبا ۱۰۲ میلیون دلار

شاید باور نکنید که PlayStation اصلی (به شکلی که ما می‌­شناسیم) تقریبا اتفاق نیفتاد.

در آن زمان Nintendo و PlayStation در حال مذاکره برای همکاری با یکدیگر برای نسل کنسول ۶۴ بیتی بودند. همان‌­طور که احتمالا حدس می­‌زنید، این اتفاق هرگز نیفتاد و ما خیلی از این بابت خیلی خوشحالیم.

سونی شروع به ساخت PlayStation کرد، کنسولی که بسیاری از ما با آن بزرگ شده‌­ایم. این مجموعه از عناوین گسترده‌­ای مثل Crash Bandicoot، Spyro، Resident Evil، Tekken، Silent Hill، Metal Gear Solid و Final Fantasy VII برخوردار بود.

این کنسول به عنوان یکی از اولین کنسول‌­های دیسکی به کاربران خود امکان گوش کردن به موسیقی از طریق CD را داد که احتمالا فروش آن را افزایش داد و منجر به فروش بیش از ۱۰۲ میلیون دلار شد.

PlayStation

 

  • ۲- PlayStation 4  – تقریبا ۱۰۸ میلیون دلار

سونی با PS4 موفقیت خود را آغاز کرد.

پیام آن از همان ابتدای چرخه زندگی آن در سال ۲۰۱۳ مشخص بود، قیمت آن مناسب بود و بازی­‌های آن بسیار عالی بودند (و هنوز هم هستند).

این کنسول بر پایه ایده‌­های معرفی شده با PS3 با تمرکز بیشتر بر ویژگی آنلاین و تجربه کاربر توسعه یافت.

مجموعه بازی‌­های آن بدون شک از قوی­‌ترین بازی‌­های تاریخ هستند و بازی‌­هایی مانند Bloodborne، God of War، Marvel’s Spider-Man، Red Dead Redemption 2، Persona 5، Uncharted 4 و Horizon Zero Dawn مخاطبان را در سراسر جهان مجذوب خود کرده­‌اند.

جالب است که هنوز مدتی از چرخه عمر PS4 باقی مانده است و احتمالا چند میلیون بیشتر نیز فروش خواهد داشت، مخصوصا با بازی‌های گسترده آینده مثل The Last of Us Part II.

PlayStation 4

 

۱- PlayStation 2 – تقریبا ۱۵۵ میلیون دلار

بدون شک PS2 تاکنون پرفروش‌­ترین کنسول بازی بوده است. آمار فروش آن به قدری زیاد بود که برای مدت زیادی نمی‌­توانستیم مقایسه با کنسول دیگری را تصور کنیم. PS2 یکی از مقرون به صرفه‌­ترین دستگاه­‌های پخش DVD آن زمان بوده و همچنین به شما این امکان را می­‌داد که بیش از ۳۵۰۰ بازی منتشر شده را بازی کنید.

PlayStation 2

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.