۲۵ ترند تکنولوژی که همه منتظرشان هستیم

245

در سال پیش رو احتمالا در مریخ زندگی نخواهیم کرد و یا با استفاده از جت­­پک به محل کار نخواهیم رفت، ولی بدون شک در سال ۲۰۲۱ با پیشرفت­‌های هیجان‌­انگیزی در تکنولوژی همراه خواهیم بود. در این مقاله قصد داریم به ۲۵ ترند تکنولوژی که اعتقاد داریم سال ۲۰۲۱ را شکل خواهند داد، اشاره کنیم.

 

 

۱- هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین

توانایی فزاینده ماشین‌­ها برای یادگیری و فعالیت هوشمندانه قطعا جهان ما را متحول خواهد کرد. این مسئله همچنین نیرو محرکه بسیاری از روندهای دیگر موجود در این لیست است.

 

۲- اینترنت اشیا (IoT)

اینترنت اشیا به تعداد در حال افزایش دستگاه‌­ها و اشیای هوشمندی که به اینترنت متصل هستند، اطلاق می‌­شود. این دستگاه‌­ها به طور مداوم در حال جمع­‌آوری و انتقال داده هستند که این مسئله موجب رشد بیشتر کلان داده و هوش مصنوعی می‌­گردد.

 

۳- پوشیدنی­ ها و انسان ­های تقویت شده

چیزی که با ردیاب­‌های تناسب اندام آغاز شد حال کل صنعت تکنولوژی پوشیدنی‌­های طراحی شده برای بهبود عملکرد انسان و کمک به زندگی سالم‌­تر، ایمن‌­تر و کارآمدتر را فرا گرفته است. در آینده حتی ممکن است ترکیب انسان‌­ها با این تکنولوژی و انسان­‌های تقویت شده یا فرا انسان­‌ها را ببینیم.

 

۴- کلان­ داده و آنالیز تقویت شده

کلان­ داده به رشد نمایی مقدار داده ایجاد شده در جهان اطلاق می‌­شود. به لطف کلان­داده تقویت شده (آنالیز داده خیلی پیشرفته که توسط روش­‌های هوش مصنوعی تقویت می‌­شود) حال می‌­توانیم داده‌­های بسیار پیچیده و رشته‌­های مختلف داده را درک کرده و با آن­ها کار کنیم.

 

تکنولوژی

 

۵- فضاها و مکان­ های هوشمند

این روند که ارتباط نزدیکی با اینترنت اشیا دارد فضاهای فیزیکی مثل خانه‌­ها، ادارات و حتی کل شهرها را به طور افزاینده‌­ای متصل و هوشمند می­‌سازد.

 

۶- بلاک ­چین­ ها و دفاتر کل توزیع شده

این روش فوق ایمن‌ذخیره، احراز هویت و حفاظت از داده­‌ها می­‌تواند انقلابی در بسیاری از جنبه­‌های تجارت به ویژه در ارتباط با تسهیل تراکنش­‌های معتبر ایجاد کند.

 

۷- رایانش ابری و مرزی

رایانش ابری که در آن داده‌­ها در کامپیوترهای دیگر ذخیره شده و از طریق اینترنت قابل دسترس هستند داده­‌ها و آنالیزها را برای توده مردم قابل دسترس کرده است. رایانش مرزی که در آن داده‌­ها در دستگاه­‌های هوشمند (مثل گوشی‌­ها) پردازش می‌­شوند سطح جدیدی در تکنولوژی ایجاد خواهد کرد.

 

۸- واقعیت ­های تعمیم یافته دیجیتالی

این روند با دربرگرفتن واقعیت مجازی، واقعیت تقویت شده و واقعیت مختلط حرکت به سمت ایجاد تجربه‌­های دیجیتالی را برجسته‌­تر خواهد کرد.

 

۹- دوقلوهای دیجیتال

دوقلوی دیجیتال نسخه دیجیتالی یک شی، محصول، فرآیند یا اکوسیستم است. این تکنولوژی نوآورانه به ما این امکان را می‌­دهد که تغییرات و تنظیماتی را که انجام آن بر روی شی فیزیکی واقعی خیلی پرهزینه یا پرخطر است امتحان کنیم.

 

۱۰- پردازش زبان­ طبیعی

این تکنولوژی که به ماشین­‌ها امکان می‌­دهد زبان انسان را متوجه شوند چگونگی ارتباط انسان‌­ها با ماشین‌­ها را به طور شگفت‌­آوری تغییر داده است و این به ویژه موجب رشد روند زیر می‌­گردد:

 

تکنولوژی

 

۱۱- رابط­ های صوتی و چت­ بات ­ها

با استفاده از Alexa، Siri و چت­‌بات­‌ها، بسیاری از ما تقریبا به ارتباط با ماشین‌­ها با گفتن یا تایپ کردن درخواست خود عادت کرده‌­ایم. در آینده کسب‌­وکارهای بیشتری انتخاب خواهند کرد که با مشتریان خود از طریق رابط­‌های صوتی و چت­‌بات‌­ها ارتباط برقرار کنند.

 

۱۲- بینایی کامپیوتری و تشخیص چهره

ماشین‌­ها می‌­توانند صحبت کنند، پس چرا نتوانند ببینند؟ این تکنولوژی این امکان را به ماشین­‌ها می‌­دهد که دنیای اطرافشان را به صورت بصری تعبیر کنند که تشخیص چهره مثال مهمی از این تکنولوژی است. با وجود این‌­که بدون شک در آینده شاهد کنترل نظارتی بیشتری در استفاده از تشخیص چهره خواهیم بود، این تکنولوژی همیشه وجود خواهد داشت.

 

۱۳- ربات ­ها و کوبات ­ها

ربات­‌های امروزه با یادگیری پاسخ دادن به محیط اطراف و انجام کارها بدون دخالت انسان هوشمندتر از همیشه هستند. احتمالا در آینده کار در برخی صنایع خاص شامل کار یکپارچه انسان‌­ها با همکاران ربات، به اصطلاح کوبات یا ربات همکار خواهد بود.

 

۱۴- وسایل نقلیه خودمختار

سال ۲۰۲۱ سالی خواهد بود که در آن همه نوع وسایل نقلیه خودمختار -ماشین‌­ها، تاکسی‌­ها، کامیون‌­ها و حتی کشتی­‌ها واقعا خودمختار و از نظر تجاری در دسترس خواهند بود.

 

۱۵- ۵G

پنجمین نسل تکنولوژی شبکه داده شبکه بی­‌سیم سریع‌­تر، هوشمندتر و پایدارتری به ما خواهد داد، بنابراین پیشرفت­ در بسیاری از روندهای دیگر تسریع خواهد کرد (مثلا دستگاه‌های متصل شده بیشتر و رشته­‌های غنی‌­تر داده).

 

تکنولوژی

 

۱۶- ژنومیک و ویرایش ژن

پیشرفت‌­های صورت گرفته در محاسبات و تحلیل‌­ها جهش‌­های شگفت‌­آوری در درک ما از ژنوم انسان ایجاد کرده است. حال در حال حرکت به سمت تغییر ساختار ژنتیکی موجودات زنده هستیم (برای مثال اصلاح جهش­‌های DNA که می­‌توانند منجر به سرطان شوند).

 

۱۷- هم‌­آفرینی ماشینی و طراحی تقویت شده

به لطف هوش مصنوعی، ماشین‌­ها می‌­توانند کارهای زیادی انجام دهند، از جمله ایجاد اثر هنری و طراحی­‌ها. در نتیجه می‌­توانیم از آن­ها انتظار فرآیندهای نوآورانه و طراحی را برای حرکت به سمت همکاری بیشتر با ماشین‌­ها داشته باشیم.

 

۱۸- پلتفرم ­های دیجیتال

Facebook، Uber، و Airbnb مثال‌­های خانگی پلتفرم­‌های دیجیتال، یعنی شبکه‌­هایی که اتصالات و تبادلات بین افراد را تسهیل می‌­کنند هستند. این روند در حال تغییر مدل‌­های شناخته شده کسب ­وکار است و بسیاری از کسب­‌وکارهای سنتی را به سمت تغییر یا تبدیل به مدل پلتفرمی سوق می‌­دهد.

 

۱۹- هواپیماهای کنترل از راه دور و بدون سرنشین

این هواپیماها که از راه دور یا به صورت خودکار کنترل می‌­شوند چهره عملیات نظامی را تغییر داده‌­اند. ولی این تاثیر به این‌جا محدود نمی‌شود، جستجو و ماموریت‌­های نجات، آتش­‌نشانی، اجرای قانون و حمل و نقل همه با استفاده از تکنولوژی کنترل از راه دور انجام خواهند شد. برای استفاده از هواپیماهای کنترل از راه دور مسافربری آماده شوید (تاکسی کنترل از راه دور).

 

۲۰- امنیت سایبری و انعطاف ­پذیری

با مواجهه کسب و کارها با تهدیدهای بی­‌سابقه جدید، توانایی کاهش و جلوگیری از تهدیدهای امنیت سایبری برای موفقیت در امسال بسیار مهم خواهد بود.

 

۲۱- محاسبات کوانتومی

کامپیوترهای کوانتومی -کامپیوترهای بسیار سریع که قادر به حل هم‌زمان حل مسائل به ظاهر غیر قابل حل هستند، تکنولوژی کنونی ما را تبدیل به یک امکانات عصر حجری خواهند کرد. کار در محاسبات کوانتومی هنوز محدود به آزمایشگاه‌­ها است ولی در این سال می‌توانیم اولین کامپیوتر کوانتومی تجاری موجود را ببینیم.

 

تکنولوژی

 

۲۲- اتوماسیون فرآیند رباتیک

از این تکنولوژی برای اتوماسیون فرآیندهای بیزینسی ساختار یافته و تکراری استفاده شده و کارگرهای انسانی را آزاد خواهد کرد تا بر کارهای پیچیده‌­تری تمرکز کنند. این بخشی از انتقال گسترده­‌تر به اتوماسیون است که تمامی صنایع را تحت­‌تاثیر قرار خواهد داد.

 

۲۳- شخصی‌­سازی انبوه و ریزلحظه‌­ها

همان‌­طور که حدس می‌­زنید شخصی‌­سازی انبوه قابلیت ارائه محصولات یا خدمات شدیدا شخصی­‌سازی شده در مقیاس انبوه است. ضمنا اصطلاح ریزلحظه‌­ها ضرورتا به معنی پاسخ به نیاز مشتری دقیقا در زمان لازم است. هر دوی این‌­ها با استفاده از تکنولوژی‌­هایی مثل هوش مصنوعی، کلان­داده و تجزیه و تحلیل ممکن شده‌­اند.

 

۲۴- پرینت سه‌­بعدی و چهار بعدی و ساخت افزودنی

با وجود این­‌که ممکن است به نظر برسد پرینت سه بعدی و چهار بعدی در مقایسه با برخی روندهای دیگر تکنولوژی پایین‌­تری دارند، این تکنولوژی­‌ها کاربردهای بسیار گسترده‌­ای خواهند داشت و در ترکیب با روندهای دیگری مثل شخصی‌­سازی انبوه دگرگون کننده خواهند بود.

 

۲۵- نانوتکنولوژی و علم مواد

توانایی افزاینده ما برای درک مواد و کنترل آن در مقیاس کوچک مواد موجب تولید محصولات جدیدی مثل نمایشگرهای قابل خم شدن خواهد شد.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.