تاریخچه کوتاهی از مایکروسافت

285

شرکت مایکروسافت یک کمپانی فناوری در آمریکا است که دفتر مرکزی آن در ردموند واشنگتن قرار دارد و از اختراع، تولید و صدور مجوز برای کالاها و خدمات مربوط به محاسبات و کامپیوتر، پشتیبانی می‌­کند. در ۱۹۷۵، شرکت توسط دو دوست دوران کودکی تشکیل شد و یک سال بعد، در نیومکزیکو به ثبت رسید. در این‌جا، نحوه تأسیس مایکروسافت و خلاصه‌­ای از تاریخچه مایکروسافت آورده شده‌است.

 

 

داستان آلن و گیتس

قبل از این‌که پاول آلن و بیل گیتس مایکروسافت را تأسیس کنند و در بازه زمانی که دسترسی به کامپیوتر سخت بود، علاقه زیادی به زمینه کامپیوتر نشان می‌­دادند. آلن و گیتس حتی از کلاس‌­های دبیرستان صرف نظر کردند تا بتوانند در اتاق کامپیوتر مدرسه خود وقت بگذرانند. درنهایت، کامپیوتر مدرسه را هک کردند و دستگیر شدند اما اخراج نشدند و به آن­ها پیشنهاد شد که در ازای زمان نامحدود با کامپیوتر، به بهبود کامپیوترهای مدرسه کمک کنند.

با کمک شریک‌شان یعنی پاول گیلبرت، گیتس و آلن در زمان دبیرستان، شرکتی کوچک به نام Traf-O-Data را اداره کردند و کامپیوتری را به شهر سیاتل فروختند تا میزان ترافیک شهر محاسبه شود.

 

 

ترک دانشگاه هاروارد توسط بیل گیتس

در سال ۱۹۷۳، گیتس بندر سیاتل را ترک کرد و در دانشگاه هاروارد حضور یافت. با این حال، گیتس هیچوقت علاقه اولیه خود را رها نکرد و بیشتر وقت خود را در مرکز کامپیوتر هاروارد می­‌گذراند و در آن‌جا، مهارت‌­های برنامه‌­نویسی خود را مرتباً ارتقا می‌­داد.

آلن نیز به بوستون نقل مکان کرد و به عنوان یک برنامه‌­نویس کار کرد و گیتس را تحت فشار قرار داد تا هاروارد را ترک کند تا بتوانند تمام­‌وقت روی پروژه­‌های خود کار کنند ولی گیتس مطمئن نبود که چه کاری باید انجام دهد.

 

آلن و گیتس

 

 

تولد ماکروسافت

در ژانویه ۱۹۷۵، آلن مقاله‌­ای را در مجله Popular Electronics درباره میکروکامپیوتر Altair 8800 خواند و آن را به گیتس نشان داد. گیتس با سازندگان Altair در MIT (موسسه تکنولوژی ماساچوست) تماس گرفت و پیشنهاد کرد که او و آلن، نسخه‌­ای جدید از زبان برنامه‌­نویسی BASIC را برای Altair بنویسند.

بعد از ۸ هفته، آلن و گیتس برنامه خود را به MITS ارائه دادند و MITS قبول کرد محصول را با نام Altair BASIC توزیع و به بازار عرضه کند. این معامله به گیتس و آلن این انگیزه را داد تا شرکت نرم­‌افزاری خود را تشکیل دهند. بنابراین، مایکروسافت در ۴ آوریل ۱۹۷۵ در آلبوکرک نیومکزیکو، محل استقرار MITS، شروع به کار کرد و گیتس اولین مدیرعامل آن بود.

 

 

منشأ اسم “مایکروسافت” از کجاست؟

در ۲۹ ژوئیه ۱۹۷۵، گیتس از نام “مایکروسافت” در نامه‌­ای به آلن استفاده کرد. این نام، پیشنهاد آلن بود. این اسم، مرکب از دو واژه “microcomputer” و “software” بود و در تاریخ ۲۶ نوامبر ۱۹۷۶ ثبت شد.

کم‌تر از یک سال بعد یعنی در آگوست ۱۹۷۷، این شرکت اولین شعبه بین‌­المللی خود را افتتاح کرد. شعبه واقع در ژاپن، ASCII Microsoft نام داشت. در سال ۱۹۷۹، این شرکت به شهر بلویو در واشنگتن نقل مکان کرد و دو سال بعد، با نام Microsoft Inc به ثبت رسید. گیتس، رئیس شرکت و رئیس هیئت مدیره و آلن، معاون اجرایی شرکت شد.

 

 

تاریخچه محصولات مایکروسافت

 

تاریخچه محصولات مایکروسافت

 

  • سیستم­ عامل­ مایکروسافت

سیستم عامل، یک نرم‌­افزار اساسی است که به کامپیوتر، قدرت کار کردن می‌­دهد. به عنوان یک شرکت تازه‌­تأسیس، اولین محصول سیستم­‌عامل مایکروسافت که به صورت عمومی منتشر شد، نسخه‌ای از Unix به نام Xenix بود که در سال ۱۹۸۰ منتشر شد. Xenix مبنایی برای ایجاد اولین پردازنده کلمه‌­ی مایکروسافت یعنی Multi-Tool Word، بود که خود، مقدمه‌­ای برای تشکیل Microsoft Word شد.

اولین سیستم­‌عامل بسیار موفق مایکروسافت، MS-DOS (سیستم‌­عامل دیسک مایکروسافت) بود که در سال ۱۹۸۱ برای IBM نوشته شد و براساس سیستم‌­عامل QDOS (سیستم‌­عامل Quick and Dirty) که متعلق به تیم پاترسون بود، ساخته شد. در همان قرن، گیتس مجوز MS-DOS را به IBM داد اما حقوق این نرم‌­افزار را نزد خود حفظ کرد. در نتیجه، گیتس ثروت زیادی برای مایکروسافت به دست آورد و حال، مایکروسافت تبدیل به یک فروشنده بزرگ نرم‌­افزار شده بود.

 

 

  • ماوس مایکروسافت

ماوس مایکروسافت در ۲ مه سال ۱۹۸۳ منتشر شد.

 

  • ویندوز

همچنین در ۱۹۸۳، بزرگ‌­ترین مایکروسافت موفق‌­ترین محصولش را منتشر کرد.

سیستم‌­عامل ویندوز مایکروسافت، دارای یک رابط کاربری گرافیکی جدید و یک محیط چندکاره برای کامپیوترهای IBM بود. در سال ۱۹۸۶، این شرکت به سهامی عام تبدیل شد. گیتس با این موفقیت‌­ها، در ۳۱ سالگی میلیاردر شد.

 

  • Microsoft Office

در ۱۹۸۹، مایکروسافت آفیس، مجموعه برنامه‌­های اداری، منتشر شد.

امروزه هم هنوز این مجموعه استفاده می‌­شود و شامل یک پردازشگر کلمه، یک برنامه صفحه گستر، یک برنامه برای نامه و پیام، یک برنامه برای ارائه و برنامه‌­های دیگر است.

 

  • Internet Explorer

در آگوست ۱۹۹۵، مایکروسافت ویندوز ۹۵ را منتشر کرد.

این ویندوز شامل فناوری­‌هایی برای اتصال به اینترنت است مانند پشتیبانی داخلی شبکه دیجیتال، TCP / IP (پروتکل کنترل انتقال / پروتکل اینترنت) و مرورگر وب Internet Explorer 1.0.

 

در سال ۲۰۰۱، مایکروسافت اولین بازی خود یعنی سیستم Xbox را معرفی کرد. Xbox در رقابتی سخت با PlayStation سونی روبه­‌رو شد و سرانجام، مایکروسافت نسخه اصلی Xbox را منسوخ کرد تا نسخه‌­های جدیدی را ارائه دهد. در سال ۲۰۰۵، مایکروسافت کنسول بازی Xbox 360 را منتشر کرد که موفقیت‌­آمیز بود.

 

  • Microsoft Surface

در سال ۲۰۱۲، مایکروسافت تبلت‌­های Surface را که با Windows RT و Windows 8 Pro کار می‌کردند، ارائه داد و اینگونه وارد بازار سخت‌­افزار کامپیوتر شد.

۵۳%
  • عالی
  • خوب
  • متوسط
  • ضعیف
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.