۱۱ تکنیک و ترفند خلاقانه عکاسی با موبایل

802

عکاسی با موبایل از آن قبیل کارهاییست که این روزها همه افراد در هر رده سنی با آن سروکار دارند و به همین علت تکنیک ‌های عکاسی با موبایل را همه باید بدانیم.

حتما روزهایی را به خاطر می‌آورید که عکاسی کردن تنها با دوربین عکاسی امکان‌پذیر بود و برای گرفتن عکسی هرچند ساده لازم بود دوربینی را با هزینه بالا خریداری کنیم که برای همه افراد تهیه این دوربین‌ها امکان پذیر نبود.

جدای از تهیه دوربین، تهیه حلقه فیلمی برای دوربین و عکس گرفتن و چشم انتظاری برای چاپ آن نیز برای خود فرآیندی طولانی مدت بود؛ به این صورت که ناچار باید منتظر تمام شدن حلقه فیلم عکاسی می‌شدیم و پس از آن دوربین را برای چاپ عکس‌ها به آتلیه برده و در آخر با عکس‌هایی در کیفیت‌های مختلف روبه‌رو می‌شدیم.

اما مدت‌هاست با ورود گوشی‌های هوشمند مجهز به دوربین‌هایی پیشرفته و فضای مملو از عکس و فیلم اینستاگرام حتی کودکان هم می‌توانند عکاسی کنند و همین مسئله موجب شده تا برخی به اشتباه تصور کنند عکاسی کردن با گوشی به مهارت و آموزش خاصی احتیاج ندارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با ۱۱ تکنیک ‌و ترفند عکاسی با موبایل بیشتر آشنا شویم…

 

همیشه آماده باشید

 

 

همیشه آماده باشید

یک عکاس حرفه‌ای در هر زمان و هر موقعیتی باید آماده شکار سوژه عکس خود باشد؛ حال تصور کنید به طور اتفاقی با صحنه‌ای بی‌نظیر مواجه می‌شوید و همان‌طور که آماده ثبت آن لحظه می‌شوید متوجه می‌شوید که گوشی موبایل‌تان همراه‌تان نیست و یا شارژ ندارد. به این منظور سعی کنید همیشه حواس‌تان به شارژ گوشی بوده و یا پاوربانکی را همراه خود داشته باشید. همیشه لنز گوشی را تمیز نگه دارید و برای موبایلتان مکان مشخصی را در نظر بگیرد که در لحظه نیاز به جستجوی آن و از دست دادن صحنه‌ای تکرارنشدنی پیدا نکنید. همچنین اگر با صحنه خاصی روبه‌رو شدید وقت خود را صرف انجام تنظیمات خاص دوربین نکنید و با استفاده از تنظیمات پیش فرض گوشی صحنه را شکار کنید.

 

 

تردید نکنید

شاید این مورد مهم‌ترین مزیت عکاسی با گوشی‌های هوشمند باشد که می‌توانید لحظات زیبایی را که در ثانیه برایتان رخ می‌دهد را بدون درنگ و از دست دادن وقت ثبت کنید و در فرصتی مناسب بهترین آن‌ها را انتخاب و بقیه را حذف کنید. پس در شکار لحظه‌های زیبا فرصت را از دست ندهید.

 

تردید نکنید

 

 

سفر کنید

اگر احساس کردید مدتیست به سوژه جدید و جذابی برخورد نکرده‌اید، در اولین فرصت بار سفر را ببندید و چند روزی را در مناطقی با آب‌وهوا و فرهنگی متفاوت بگذرانید. مطمئن باشید هزاران سوژه در انتظار چشمان جستجوگر شما هستند.

 

 

 

هیچ زاویه‌ای را از دست ندهید

پس از پیدا کردن صحنه مناسب، به سوژه مورد نظر از همه زوایا نگاه کنید و چشم‌ا‌‌ندازهای مختلف را امتحان کنید؛ گاهی خوابیده، گاهی از بالا، گاهی روبه‌رو و حتی گاهی از پشت یک در، دیوار، درخت یا گل. حتی می‌توانید با استفاده از ابزارهایی هرچند ساده، عکس‌های بی‌نظیری را خلق کنید.

یادتان باشد مهم‌ترین نکته در هر عکسی، زاویه دید عکاس است که به درستی انتخاب شده باشد. بنابراین سعی کنید همه عکس‌ها را از روبه‌رو یا یک زاویه تکراری نگیرید و در عکاسی کردن خلاقیت ویژه‌ای داشته باشید.

 

هیچ زاویه‌ای را از دست ندهید

 

 

 

 

راز زیبایی عکس، نورپردازی مناسب است

حتما تاکنون دیده‌اید برخی می‌توانند از منظره‌ای معمولی، عکس زیبا و قابل توجهی بسازند. راز اصلی این افراد در خلق عکس‌هایی این چنین، استفاده مناسب از نور و قرار دادن سوژه در جهت نوری مناسب است.

بهترین نورپردازی که می‌توانید برای عکس داشته باشید، استفاده از نور طبیعیست و بهترین زمان برای عکس گرفتن، هنگام طلوع و غروب آفتاب می‌باشد؛ زیرا که آفتاب به طور مستقیم تابش ندارد و می‌توانید زاویه نوری خود را به هر طرف که می‌خواهید تنظیم کنید. همچنین رنگ‌های خاصی که در این زمان‌ها در فضا وجود دارند خود موجب زیباتر شدن عکس شما می‌شوند.

 

راز زیبایی عکس، نورپردازی مناسب است

 

 

تا می‌توانید زوم نکنید

از تکنیک‌های مهم عکاسی با موبایل این است که هنگام عکس گرفتن به جای زوم کردن و بزرگ‌نمایی، در صورت امکان به سوژه نزدیک شوید و یا قسمت‌های اضافی عکس را برش دهید تا عکس با کیفیت‌تری داشته باشید؛ چرا که زوم کردن معمولا باعث تار شدن صحنه می‌شود مگر آنکه گوشی شما مجهز به زوم اپتیکال باشد که به هیچ عنوان تصویر را تار نمی‌کند. به یاد داشته باشید که در عکاسی حرفه‌ای، سوژه نباید کل فضای عکس را پر کند و حدود دوسوم از عکس شما را باید فضای زمینه‌ای پوشش دهد.

 

 

ترکیب‌ بندی را تمرین کنید

هنر ترکیب‌بندی درست عکس نیاز به تمرین فراوان دارد اما راه ساده‌تری نیز برای این کار وجود دارد؛ برای آنکه ترکیب خوبی از سوژه در محیط بسازید می‌توانید از خط‌های افقی و عمودی گرید گوشی بهره ببرید تا هیچ‌گونه جزئیات اضافه در کادر شما باقی نماند و نیازی به ترسیم این خطوط در ذهن‌تان پیدا نکنید.

بیشتر افراد از کاربرد فوق‌ا‌لعاده این خطوط شبکه‌ای بی اطلاع هستند و آن را به حالت غیرفعال درمی‌آورند اما عکاسان حرفه‌ای با کمک آن برای گرفتن عکسی متعادل‌، از قانون یک سوم استفاده می‌کنند‌ به این صورت که تصویر را به سه تکه مساوی تقسیم کرده و قسمت‌های مهم عکس را در محل برخورد خطوط افقی و عمودی قرار می‌دهند تا هریک از جزئیات در جای خود قرار بگیرند. پس از امروز برای تمرکز بهتر عکس‌هایتان بر سوژه‌های مختلف، گرید گوشی را فعال کنید.

 

ترکیب‌ بندی را تمرین کنید

 

 

فلاش را خاموش کنید

استفاده از فلاش گوشی به دلیل تابش نور زیاد، بیشتر مواقع موجب تاریک‌تر شدن زمینه، قرمز شدن چشم‌های سوژه و ایجاد رنگ‌های غیرطبیعی در عکس می‌شود.

برای زیبایی عکس سعی کنید مکانی با نور مناسب را پیدا کنید که مجبور به استفاده از فلاش نشوید. همچنین می‌توانید دوربین خود را به حالت عکاسی در شب تغییر دهید و یا از نرم‌افزارهای موجود برای این کار استفاده کنید.

 

 

 

از انعکاس تصاویر بهره ببرید

هرکجا در کنار شیشه، آینه، دریا و یا حتی گودالی آب قرار گرفتید تیزبین باشید و به تصاویری که در این سطوح افتاده زیاد دقت کنید تا سوژه‌هایی جذاب و جدیدی را بیابید. آب و شیشه و آینه به دلیل سطوح صافی که دارند برای تامین منبع نوری عکس شما نیز فوق‌العاده هستند.

 

از انعکاس تصاویر بهره ببرید

 

 

به روز باشید

سعی کنید همیشه در جریان جدیدترین ابزارهای عکاسی روز دنیا قرار داشته باشید و هرکدام را بنا به احتیاج خود تهیه کنید.

امروزه برای گرفتن عکس‌هایی متنوع و حرفه‌ای حتی با گوشی لازم است ابزارهایی چون مونوپاد، لنز، مانت و پایه، شاتر بلوتوثی، نگهدارنده انعطاف‌پذیر، کارت حافظه، پرینتر و از این قبیل تجهیزات را در اختیار داشته باشید.

 

 

از ویرایش عکس غافل نشوید

تا اینجا تکنیک‌هایی برای عکاسی با موبایل به صورت حرفه‌ای را عنوان کردیم اما گاهی نمی‌توانیم همه این ترفندها را برای گرفتن هریک از عکس‌هایمان به کار ببریم و یا گاهی عکس‌هایی داریم که از جذابیت خاصی برخوردار نیستند و با کمی دستکاری می‌توان در آن‌ها تغییرات خوبی اعمال کرد در این موارد می‌توان از نرم‌افزارهای ویرایش و فتوشاپ که این روزها تعدادشان بی‌شمارند و می‌توان به راحتی روی گوشی نصب کرده و استفاده نمایید.

 

از ویرایش عکس غافل نشوید

 

 

سخن پایانی

سعی کنید بهترین عکس‌هایی را که گرفته‌اید چاپ کرده و در قسمتی از منزل در معرض دید خود و دیگران قرار داده یا آویزان کنید و یا گاهی آن‌ها را به دیگران هدیه دهید.

این کار اعتماد به نفستان را بالاتر برده و باعث افزایش خلاقیت شما در انتخاب سوژه‌های بعدی می‌شود. فراموش نکنید همیشه بهترین‌ها زمانی رخ می‌دهند که شما به نتیجه کار خود اعتماد داشته باشید.

 

شما چه ترفندهای دیگری را استفاده می‌کنید برای ما و دوستان خود بنویسید؟

 

 

۵۵%
  • عالی
  • خوب
  • متوسط
  • ضعیف
3 نظرات
  1. ساسان توفیق می گوید

    عالی بود مرسی از همش استفاده میکنم

  2. نانا می گوید

    حالت پرتره خیلی قشنگه

  3. سهیلا می گوید

    نکات بسیار ارزنده و مفیدی بود باید در خاطر سپرد
    ممنون از مطالبتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.