نحوه حذف نصب برنامه در ویندوز ۱۰ چگونه است؟

492

حذف کردن برنامه‌­ها در ویندوز ۱۰ کمی پیچیده‌­تر از روش قدیمی “کشیدن برنامه به سطل زباله و حذف شدن آن” است. اگر برنامه ویندوزی دارید که باید حذف شود، به شما نحوه حذف نصب برنامه در ویندوز ۱۰ به همراه روش­‌هایی‌ که مطمئن شوید آن برنامه حذف شده است را آموزش می‌دهیم پس با ما همراه باشید.

 

 

گزینه اول: حذف نصب برنامه های خاص

ویندوز تنظیماتی دارد که به شما اجازه ورود و حذف نصب برنامه در ویندوز را می‌­دهد.

این روش برای حذف برنامه‌­های دردسرساز مانند: برنامه‌هایی که فضای زیاد را اشغال می‌کنند، برنامه‌هایی که کاربرد زیادی ندارند و … مفید است که می­‌خواهید از دست‌شان خلاص شوید. اگر از قبل برنامه­‌ای که می‌خواهید حذف کنید را بدانید، این کار به حفظ کارآیی و عدم ایجاد مشکل در ویندوز ۱۰ کمک می‌کند. برای حذف هم‌زمان چند برنامه، گزینه دوم را بررسی کنید.

  • گام اول: به منوی Start در گوشه سمت چپ پایین رفته و آن را باز کنید. گزینه Settings در نوار کناری اصلی را مشاهده می‌­کند که در کنار آن نماد چرخ­‌دنده قرار دارد، آن را انتخاب کنید. در صورتی که Settings را در نوار کناری پیدا نکردید، در جعبه جستجو آن را جستجو کنید تا ظاهر شود.
  • گام دوم: به آیکون‌­های تنظیمات نگاه کنید و Apps را انتخاب کنید که با آیکون لیست مانندی نمایش داده می‌­شود. این گزینه پنجره Apps & Features را باید باز کند.
  • گام سوم: پنجره Apps & Features همه برنامه‌­های بارگذاری شده در رایانه شما را نشان می‌­دهد.

جدیدترین نسخه‌­های ویندوز ۱۰ دارای نوار جستجو، گزینه مرتب‌­سازی و فیلتر کردن هستند. این ابزارها برای یافتن برنامه مورد نظر شما مفید هستند. البته می‌­توانید کل لیست را بپیمایید ولی اگر برنامه‌­های زیادی نصب کرده باشید این کار خیلی طولانی می­‌شود.

اگر نام برنامه را می‌­دانید، آن را در نوار جستجو پیدا کنید. اگر می‌­خواهید برنامه‌­ها را با توجه به میزان فضای اشغال شده، نصب یا محل قرارگیری آن­ها فیلتر کنید، از گزینه فیلتر استفاده کنید.

  • گام چهارم: برنامه مورد نظر خود برای حذف نصب برنامه در ویندوز را انتخاب کنید. این کار به شما نشان می‌­دهد که برنامه چه حجمی را اشغال می‌کند، سازنده برنامه چه کسی است و چه زمانی نصب شده است. همچنین دکمه سبز بزرگی برای حذف برنامه (در کنار گزینه move) ظاهر می‌­شود. برای تایید فرآیند، گزینه Uninstall را انتخاب کنید. پس از آن ویندوز برنامه را از سیستم عامل شما حذف می‌­کند.
توجه: گاهی، گزینه Uninstall خاکستری می­‌شود. این بدان معناست که برنامه یک برنامه سیستمی است که حذف آن برای ویندوز بسیار مهم است. در این صورت دوباره بررسی کنید که برنامه درست را انتخاب کرده باشید. اگر مشکلی با این برنامه پیش‌آمد، به جای حذف آن باید به­‌روز رسانی­‌ها یا تعمیرات را جستجو کنید.

 

 ویندوز 10

 

 

گزینه دوم: حذف گروهی bloatware

گاهی ویندوز ۱۰ به دلیل وجود بلوت ­ویرهای زیاد یا برنامه­‌های غیر رسمی نصب شده دچار مشکل شود که در صورت کند شدن سیستم یا مشکلات حافظه، باید آن­ها را حذف کنید. ابزار ویندوز ۱۰ برای یافتن و حذف چند برنامه به خوبی طراحی نشده است.

خوشبختانه، تعداد زیادی “Uninstaller” وجود دارد که می‌­توانید به صورت آنلاین نصب کنید (نرم‌افزار آنتی‌­ویروس هم می­‌تواند مفید واقع شود).

در صورتی که مطمئن نیستید چند برنامه را می­‌خواهید حذف کنید یا در صورت مشکل حذف برنامه در ویندوز ۱۰ به دلیل مشکلات داخلی، از یک uninstaller استفاده کنید.

اگر برنامه زیاد نصب کنید، باید یک uninstaller باکیفیت روی ویندوز ۱۰ در دسترس داشته باشید. در زیر چند گزینه رایگان مورد علاقه خود را ارائه کرده‌­ایم:

Greek Uninstaller:

این نرم‌­افزار دقیقا از ویژگی‌­هایی برخوردار است که شما برای حذف نصب برنامه در ویندوز و هرگونه برنامه ناخواسته (کاملا سازگار با ویندوز ۱۰ و فروشگاه ویندوز) به آن نیاز دارید. Greek Uninstaller رایانه شما را برای اسامی مشخص یا بلوت­ویرهای قابل حذف، اسکن می‌­کند.

همچنین هنگام حذف برنامه‌­ها، این برنامه “باقی‌مانده‌­ها” یا فایل‌­های مربوطه را که دیگر کارایی ندارند را اسکن می­‌کند بنابراین می‌­توانید فضای بیشتری را نیز خالی کنید.

در صورت کار نکردن گزینه حذف نصب عادی، این برنامه گزینه حذف اجباری نیز دارد. رابط کاربری کمی قدیمی است ولی مشکلی ایجاد نمی­‌کند، خصوصا اگر به دنبال گزینه حذف سریع گروهی برای پاکسازی باشید.

Wise Program Uninstaller:

این برنامه یک رابط کاربری بهتر و قوی‌­تر از Greek Uninstaller بوده و دارای قابلیت‌­های جستجو، اسکن، حذف فایل­‌های باقی‌مانده و حذف اجباری است. چند ابزار پیشرفته برای سرهم‌­بندی بیشتر نیز وجود دارد.

مانند سازماندهی برنامه‌­ها با امتیازات کاربران یا امکان فعال کردن کلیک راست برای حذف در ویندوز. Wise Program به عنوان یک حذف کننده طولانی مدت چیزهای بیشتری برای ارائه دارد که در طول عمر رایانه خود مکررا استفاده خواهید کرد.

در صورتی که مشکل‌تان بزرگ‌تر است، به نصب مجدد ویندوز ۱۰ فکر کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد برنامه‌­هایی که نمی‌­خواهید حذف کنید، بهترین برنامه‌­های اولیه برای دستگاه ویندوز ۱۰ خود را بررسی کنید.

 

 

۳۸%
  • عالی
  • خوب
  • متوسط
  • ضعیف
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.