انواع ساینا [تفاوت ساینا EX با ساینا S]

886

چند لحظه‌ای می‌خواهیم به گذشته‌ای نه‌چندان دور برویم. در واقع می‌خواهیم به اواسط دهه نود شمسی پا بگذاریم. در این سال خودرویی در خیابان‌های شهر به‌تازگی دیده می‌شد که در نگاه اول شباهت زیادی به تیبا داشت. وقتی نام خودرو در پشت ماشین خوانده می‌شد تازه متوجه ظهور خودروی جدید اقتصادی در کشورمان می‌شدیم. ساینا خودرویی بود که تا به امروز به جهت قیمت اقتصادی و مشخصات استاندارد خود توانست خریداران زیادی را به‌سوی خود بکشاند. امروز در مجله اینترنتی عصر پنجشنبه می‌خواهیم سفری کنیم در دل خودروهای ساینا. ابتدا با این خودرو آشنا شویم و در ادامه مسیر نیز انواع ساینا را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی خودرو ساینا

شرکت سایپا در سال ۱۳۹۵  از یک خودرو اقتصادی به نام ساینا رونمایی کرد. در نگاه اول کاربران متوجه شباهت های این خودرو با تیبا شدند. البته تصور کاربران و علاقه مندان به بازار خودرو درست بود. زیرا ساینا به لحاظ مشخصات فنی شباهت زیادی به تیبا دارد. در واقع شرکت سایپا انواع ساینا را به عنوان نسخه های بهبود یافته تیبا روانه بازار کردد. عمده تفاوت ساینا با تیبا در طراحی ظاهری آن است. بر اساس نظرات کاربران، طراحی جلو ساینا به جهت قرار گیری بهتر چراغ ها و شیشه های جلو زیبایی ظاهری بهتری نسبت به تیبا دارد. از نظرطراحی قسمت جانبی خودرو، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. از دیگر تفاوت های ساینا در مقایسه با تیبا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • طراحی اسپرت‌تر قسمت پشت خودرو نسبت به تیبا
  • محفظه بار بیشتر
  • مصرف سوخت بالاتر

پیشنهاد عصر۵شنبه: تفاوت انواع مدل های تیبا SX -EX

مشخصات فنی ساینا

تمامی مشخصاتی که ذکر می‌کنیم مربوط به ساینا دنده‌ای است. ساینا دارای موتور یا پیشرانه ۱.۵ لیتری بوده که از نوع ۴ سیلندر خطی M115 است. میزان قدرت موتور این خودرو نیز نشان می دهد که ساینا در رده خودروهای متوسط قرار می گیرد. زیرا این ماشین دارای گشتاوری معادل ۱۲۸ نیوتن متر است. همچنین توان تولید حداکثر ۸۷ اسب بخار دارد. شتاب ساینا نیز معادل ۱۲.۸ ثانیه است. همچنین مصرف سوخت ۷ لیتری در هر ۱۰۰ کیلومتر نیز از دیگر مشخصات فنی این خودرو است. پیش از پرداختن به انواع ساینا در جدول زیر می توانید مشخصات فنی این خودروی تولید شده از سوی شرکت سایپا را ملاحظه کنید.

مشخصات فنی میزان کیفیت مشخصات فنی سایپا
پیشرانه ۱.۵ لیتر
گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر
اسب بخار ۸۷
شتاب ۱۲.۸ ثانیه
مصرف سوخت ۷ لیتر
نوع پیشرانه ۴ سیلندر خطی M115
حجم موتور ۱۵۰۳ سی سی
میزان سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت
ظرفیت باک ۴۱ لیتر

انواع ساینا

روند تولید انواع ساینا با فرازوفرودهای گوناگونی همراه بوده است. برخی از مدل‌های تولید شده ساینا  اگرچه در خیابان‌های شهر وجود دارد اما بنا به دلایل گوناگونی دیگر تولید نمی‌شوند. بااین‌حال به جهت آشنایی کامل شما عزیزان ما نسخه‌هایی که دیگر تولید نمی‌شود را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ساینا معمولی EX

  • ساینا معمولی EX

ساینا EX در کنار ساینا  SX جزء اولین نسخه‌های تولید شده از سوی شرکت سایپا بود. ساینا EX آپشن‌های بیشتری نسبت به ساینا اس ایکس داشت. همین عامل موجب شد تا مردم استقبال بیشتری برای خرید ساینا EX نشان دهند. در جدول زیر می‌توانید مشخصات ساینا EX را مشاهده کنید.

مشخصات فنی ساینا EX
نوع بدنه سدان
تعداد سیلندر ۴
حجم موتور ۱۵۰۳ سی سی
تعداد سوپاپ ۸
شتاب ۱۳.۵ ثانیه
اسب بخار ۸۷ در ۵۳۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر
حجم باک ۴۱ لیتر
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر
میزان مصرف  سوخت ۷ لیتر
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب میله پیچشی
سیستم فرمان هیدرولیک
سیستم ترمز عقب کاسه‌ای
سیستم ترمز جلو دیسکی
سیستم ترمز ABS دارد
تعداد ایربگ ۲
سنسور پارک عقب دارد
  • ساینا SX

همان‌طور که اشاره کردیم، این مدل از ساینا نیز هم‌زمان با ساینا ای ایکس عرضه شد. اما مردم برای خرید ساینا SX اقبال کمتری را نشان دادند. اگرچه در یک سری از آپشن‌ها از تیبا بهتر بود اما در برابر ساینا EX امکانات کمتری داشت. از همین رو شرکت سایپا نیز تصمیم گرفت دیگر ساینا SX را تولید نکند. برای درک بهتر درباره امکانات تیبا، ساینا SX و ساینا EX جدول زیر را تهیه کردیم.

امکانات تیبا ساینا SX ساینا EX
شیشه‌های برقی جلو ندارد دارد دارد
مه‌شکن جلو و عقب ندارد دارد دارد
تهویه‌مطبوع دستی ندارد دارد دارد
فرمان هیدرولیک ندارد دارد دارد
ترمز ABS ندارد دارد دارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبی ندارد ندارد دارد
سنسور پارک عقب ندارد ندارد دارد
شیشه‌های برقی عقب ندارد ندارد دارد
تهویه‌مطبوع الکتریکی ندارد ندارد دارد
  • ساینا پلاس

ساینا پلاس نیز از جمله خودروهایی بود که شرکت سایپا تنها یک سال آن را تولید کرد. از همین رو در انواع ساینا جزء خودروهایی به‌حساب می‌آید که در بازار محدود است. ساینا پلاس در ابتدای تولید با عنوان ساینا آپشنال عرضه شد. در مجموع مشخصات کلی این خودرو همان‌هایی است که برای ساینا EX نوشته‌ایم اما آپشن‌های بیشتری نسبت به ساینا EX و ساینا SX دارد. از جمله این آپشن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کف‌پوش سه‌بعدی کف کابین
  • مانیتور لمسی
  • روکش چرمی صندلی
  • کف‌پوش سه‌بعدی صندوق بار
  • شیشه‌های دودی عقب
  • فرمان دی کات چرمی
  • کلیدهای کنترلی صوتی بر روی فرمان
  • دوربین دید در عقب

بهتر است بخوانید: تفاوت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳ و ۵

  • ساینا اتوماتیک

همان‌طور که از نام آن پیداست، این مدل از ساینا مجهز به دنده‌اتوماتیک است. ساینا اتوماتیک دقیقاً دو سال پس از عرضه سایناهای معمولی به بازار عرضه شد. ساینا اتوماتیک از ارزان‌ترین خودروهای اتوماتیک کشورمان به‌حساب می‌آید. این خودرو به‌طورکلی امکانات بیشتری نسبت به دیگر ماشین‌های ساینا دارد. در واقع شتاب بیشتر، کی لس استارتر، فرمان برقی و… از مواردی است که برتری آن نسبت به ساینا دنده‌ای را نشان می‌دهد. جدول زیر نمایانگر  تمامی مشخصات فنی ساینا اتوماتیک است.

مشخصات فنی و امکانات جانبی ساینا اتوماتیک
مصرف سوخت ۷.۶ لیتر
شتاب ۱۳.۴ ثانیه
نوع گیربکس CVT پانچ بلژیک
کی لس استارتر دارد
فرمان برقی دارد
نوع فرمان دی کات
کروز کنترل دارد
نوع پیشرانه ۴ سیلندر M115
حجم موتور ۱.۵ لیتر
میزان اسب بخار ۸۷
حجم باک ۴۱ لیتر
سنسور عقب دارد
سنسور فشار باد تایر دارد
ترمز ضد قفل دارد
ترمز با نیروی کمکی دارد
اتولایت دارد
دی لایت دارد
چراغ مه‌شکن جلو و عقب دارد
دوربین عقب دارد
تعداد ایربگ ۲
نوع آینه‌های جانبی تنظیم برقی
  • ساینا S

در میان انواع ساینا موجود در بازار فعلی می‌توان گفت که ساینا S بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. این مدل از خودروهای ساینا در سال ۱۳۹۹ به بازار عرضه شد. ساینا S به طور کلی مشابه  ساینا EX است. اما در برخی موارد تفاوت هایی دارد.بیشتر این تفاوت ها به طراحی ظاهری خودرو برمی گردد. در واقع طراحان سایپا قصد داشتند تا خودرویی به روز تر از ساینا EX را روانه بازار کنند. از همین رو تغییراتی را در مواردی مانند چراغ های عقب، سپر جلو، سپر عقب،پنجره جلو و درب صندوق بار  اعمال کردند. البته در موارد محدودی یک سری از امکانات نیز به آن اضافه شد. دی لایت، ایجاد فرمان D-CUT، ریموت کنترل تاشو وراهنما تعویض دنده از جمله امکاناتی است که در ساینا EXدیده نمی شود. به مروز زمان انواع ساینا S در بازار عرضه شد که در ادامه به آن می پردازیم.

انواع ساینا S

 ساینا S نیز به پنج تیپ گوناگون تقسیم‌بندی می‌شود. آپشنال، تیپ SDA، تیپ DA (آپشنال ۸۵ گانه)، دوگانه‌سوز و اتوماتیک از انواع ساینا S محسوب می‌شود. به‌طورکلی میان تیپ‌های گوناگون ساینا S تفاوت چندانی وجود ندارد و تنها یک سری امکانات بیشتر در مدل‌های اتوماتیک و آپشنال دیده می‌شود.

کدام مدل ساینا بهتر است؟

در مجموع شباهت‌های فراوانی بین مدل‌های گوناگون ساینا وجود دارد. اما باتوجه‌به مشخصات فنی می‌توان گفت که ساینا اتوماتیک به دلیل داشتن امکانات بیشتر، نسبت به دیگر انواع ساینا بهتر است. پس از آن به ترتیب می‌توان ساینا S و ساینا EX را خودروهای مناسبی دانست.

ساینا اس

  • قیمت انواع ساینا

باتوجه‌به عدم ثبات در بازار خودرو نمی‌توان قیمت دقیقی را برای انواع ساینا در نظر گرفت. اما در مجموع می توان گفت که ساینا اتوماتیک به سبب داشتن امکانات بیشتر، قیمت بالاتری نسبت به ساینا S و ساینا معمولی دارد. خود ساینا S نیز به‌واسطه آپشن‌های بهتر قیمت بیشتری در مقایسه با ساینا EX دارد.

باتوجه‌به توقف تولید پراید و تیبا امروزه می‌توان ساینا را یکی از اقتصادی‌ترین خودروهای کشورمان در نظر بگیریم. از همین رو توسط شرکت سایپا انواع ساینا تولید می‌شود. برخی از انواع ساینا مانند ساینا SX و ساینا پلاس دیگر تولید نمی‌شود. اما برخی از انواع دیگر مانند ساینا معمولی EX ، ساینا اتوماتیک و ساینا S همچنان به بازار عرضه می‌شوند. شایان‌ذکر است که ساینا S دارای تیپ‌های گوناگونی مانند SDA،DA، دوگانه‌سوز، آپشنال و اتوماتیک است.
۱۰۰%
  • عالی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × دو =