مقایسه رانا پلاس با شاهین [شاهین یا رانا؟]

158

زمان گران‌بهاترین پدیده رایگان جهان است. این شعار امروزه اهمیت زیادی در زندگی اکثر ما پیدا کرده است. شاید در نگاه اول فکر کنید که این جمله ارتباطی کمی به مقایسه رانا پلاس با شاهین دارد. حتی ممکن است تصور کنید که اشتباهی وارد سایت شده‌اید. اما ما اعتقاد داریم که توجه به جزئیاتی مانند خرید ماشین می‌تواند در نهایت باعث شود تا بیشتر زندگی کنیم و از آن لذت ببریم. خرید خودرویی که استهلاک کمتری داشته باشد و هنگام نشستن در آن بتوانیم نهایت لذت را به وجودمان تزریق کنیم. از همین رو در مجله اینترنتی عصر پنجشنبه تصمیم گرفتیم با بررسی دو خودرویی که رشد مثبتی در فروش داشته‌اند به شما عزیزان کمک کنیم تا انتخاب بهتری داشته باشید. با ما همراه باشید.

معرفی خودرو رانا پلاس و شاهین

بد نیست پیش از مقایسه رانا پلاس با شاهین اندکی با کلیات شکل گیری هر دو خودرو آشنا شوید. رانا پلاس نسخه بهبود یافته در برخی از آپشن‌های خودرو رانا بود که توسط ایران خودرو در سال ۱۳۹۸ به بازار عرضه شد. آپشن‌های استاندارد این خودرو باعث شد تا مورد استقبال مردم قرار بگیرد. شاهین یک سال پیش از رانا پلاس توسط شرکت سایپا به بازار کشورمان معرفی شد. امروزه به سبب نبود بازار رقابتی با خودروهای خارجی، هر دو خودرو ذکر شده توانسته‌اند نظر مثبت مردم را برای خرید به دست آورند. در ادامه بر اساس شاخص‌های گوناگون می‌توانید با هر دو خودرو آشنا شوید.

راناپلاس
راناپلاس
داخل رانا پلاس
داخل رانا پلاس

 

پشت ماشین رانا پلاس
پشت ماشین رانا پلاس

مقایسه امکانات رفاهی رانا پلاس با شاهین

مقایسه رانا پلاس با شاهین از نظر امکانات رفاهی به ما نشان می‌دهد که برتری از آن شاهین است. رانا پلاس در شاخصه‌هایی مانند کروز کنترل و سقف شیشه‌ای نسبت به شاهین برتری دارد. اما مقایسه موارد متعددی مانند دوربین عقب، دی لایت، اتولایت و… حکایت از بهتر بودن شاهین از نظر امکانات رفاهی دارد. در جدول زیر می‌توانید به‌صورت کامل نکات مربوط به امکانات رفاهی را مقایسه کنید.

امکانات رفاهی         رانا پلاس شاهین
کروز کنترل دارد ندارد
نمایشگر لمسی ۷ اینچی ندارد دارد
سانروف ندارد دارد
سامانه مولتی مدیا ندارد دارد
اتولایت ندارد دارد
دی لایت ندارد دارد
نویگیشن ندارد دارد
دوربین عقب ندارد دارد
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک ندارد دارد
نشانگر تعویض دنده ندارد دارد
ورود و استارت بدون کلید ندارد دارد
آینه‌های جانبی برقی ندارد دارد
روکش صندلی چرمی ندارد دارد
سقف شیشه‌ای دارد ندارد
کلیدهای کنترل روی فرمان دارد دارد
فرمان برقی دارد دارد
مه‌شکن جلو و عقب دارد دارد
سنسور پارک عقب دارد دارد
سنسور فشار باد تایر دارد دارد
تعداد کیسه هوا ۲ ۲

مقایسه طراحی ظاهری رانا پلاس و شاهین

در مقایسه رانا پلاس با شاهین از نظر ظاهری نمی‌توانیم نظر قطعی را ارائه دهیم. زیرا ظاهر بیرونی و درونی خودرو امری سلیقه‌ای است. نظرات کاربران هر دو خودرو نیز متفاوت است. برخی ظاهر شاهین را امروزی‌تر از رانا پلاس می‌دانند. از نظر برخی از افراد دیگر رانا پلاس ظاهر زیباتری دارد. تنها نکته قابل ذکر این است که فضای کابین عقب شاهین بیشتر از رانا پلاس است. صندوق‌عقب شاهین نیز فضایی معادل ۴۷۰ لیتر دارد. در این مبحث نیز شاهین نسبت به رانا پلاس برتری دارد. زیرا ظرفیت صندوق عقب رانا پلاس ۴۰۰ لیتر است. در عوض فرمان به‌کاررفته در رانا پلاس به‌روزتر و اسپرت‌تر از شاهین است. همچنین به دلیل نوع پیشرانه شاهین، صدای موتور هنگام شتاب گیری در فضای داخل کابین بیشتر شنیده می‌شود. همین عامل از نقاط ضعف این خودرو به‌حساب می‌آید. در مجموع قضاوت درباره ظاهر شاهین با رانا پلاس را بهتر است به چشمان شما عزیزان بسپاریم.

شاهین
شاهین

 

داخل ماشین شاهین
داخل ماشین شاهین

 

پشت ماشین شاهین
پشت ماشین شاهین

 

اگر علاقمند به مقایسه بیشتر خودرو شاهین با دیگر خودرو ها هستید به شما توصیه میکنیم مقاله

مقایسه ماشین شاهین و پژو پارس TU5 را نیز بخوانید.

مقایسه فنی رانا پلاس و شاهین

مقایسه فنی رانا پلاس با شاهین حکایت از برتری خفیف رانا پلاس دارد. از نظر موتور یا همان پیشرانه خودرو می‌توان برتری را برای رانا پلاس  قائل شد. زیرا شاهین مجهز به سیستم قدیمی ۸ سوپاپ در پیشرانه خود است. این امر موجب شده تا در مقابل راناپلاس قدرت کمتری داشته باشد. رانا پلاس دارای ۱۶ سوپاپ است که در مقایسه با موتورهای ۸ سوپاپ سیستم جدیدتری است.  البته شاهین مجهز به پیشرانه چهارسیلندر توربو شارژ است. این در حالی است رانا پلاس دارای موتور چهارسیلندر تنفس طبیعی است. ویژگی توربو شارژ بودن توانسته موجب تفاوت  موتور شاهین نسبت به دیگر ساخته‌های سایپا مانند کوییک شود. البته همین نکته  باعث شده تا هزینه نگهداری شاهین بالاتر از رانا پلاس باشد. موتور رانا پلاس مجهز به tu5p است. این ویژگی باعث شده تا این خودرو عملکرد بهتری داشته باشد.  رانا پلاس همچنین دارای حجم موتور بیشتری نسبت به شاهین است.

حجم موتور بیشتر باعث می‌شود راناپلاس استهلاک کمتر و دوام بیشتری نسبت به شاهین داشته باشد. از دیگر شاخصه‌هایی که منجر به برتری رانا پلاس شده، حداکثر قدرت یا همان اسب بخار بیشتر است. اسب بخار بیشتر، وزن کمتر و  شتاب بهتر موجب می‌شود تا  هنگام رانندگی با راناپلاس سرعت بیشتری را نسبت به شاهین تجربه کنید. مصرف سوخت کمتر نیز از دیگر ویژگی‌های رانا پلاس به شمار می‌آید. از شاخصه‌های فنی معدودی که شاهین در آن برتری دارد می‌توان به گشتاور بیشتر  اشاره کرد.

شاخصه‌های فنی رانا پلاس شاهین
میزان اسب بخار (حداکثر قدرت) ۱۱۳ ۱۱۰
پیشرانه (موتور) ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۴ سیلندر توربو
تعداد سوپاپ پیشرانه ۱۶ ۸
حجم موتور ۱.۶ لیتر ۱.۵ لیتر
مصرف سوخت ۶.۹ لیتر ۷.۲ لیتر
حداکثر گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر ۱۷۸ نیوتن متر
گیربکس ۶سرعته دستی ۵سرعته دستی
وزن خودرو ۱۱۳۳ کیلوگرم ۱۲۶۰ کیلوگرم
شتاب ۱۱.۵ ثانیه ۱۳.۵ ثانیه
میزان سرعت ۱۹۰ ۱۹۰
حجم باک ۵۰ لیتر ۴۷ لیتر

مقایسه رانا پلاس معمولی (سقف فلزی)  و شاهین

رانا پلاس معمولی برخلاف رانا پلاس سقف شیشه‌ای از امکانات و مشخصات فنی کمتری برخوردار است. به طور مثال می‌توان به میزان اسب بخار اشاره کرد. در این زمینه راناپلاس معمولی دارای حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخار است. این عامل نشان می‌دهد که میزان قدرت رانا پلاس معمولی از شاهین کمتر است. همچنین حداکثر گشتاور و سیستم دنده پایین‌تری نیز نسبت به راناپلاس سقف شیشه‌ای دارد. رانا پلاس معمولی دارای گشتاوری معادل ۱۴۲ نیوتن متر و گیربکس ۵سرعته دستی است. از نظر نوع ترمزها وضعیت شاهین بهتر از رانا پلاس‌های معمولی است. زیرا هر چهارچرخ این خودرو مجهز به ترمزهای دیسکی است. این در حالی است که رانا پلاس‌های سقف فلزی در چرخ‌های عقب ترمز کاسه‌ای دارند. این امر نشان می‌دهد که شاهین از نظر امنیت ترمزها وضع بهتری دارد. پس در مجموع می‌توان برتری شاهین نسبت به رانا پلاس معمولی را در موارد زیر دانست.

  • میزان اسب بخار ۱۱۰ در برابر اسب بخار ۱۰۵
  • گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر در برابر گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر
  • ترمزهای عقب دیسکی در برابر ترمزهای عقب کاسه ای رانا
مقایسه رانا پلاس با شاهین به ما نشان می‌دهد که هر کدام از این دو خودرو برتری مطلقی نسبت به دیگری ندارد. در مشخصات فنی می‌توان برتری را برای رانا پلاس قائل شد. بنابراین اگر اهمیت بیشتری به موارد فنی می‌دهید توصیه می‌کنیم برای خرید رانا پلاس اقدام کنید. اگر امکانات رفاهی خودرو برایتان مهم است، به سراغ خرید شاهین بروید. زیرا این خودرو از نظر امکانات رفاهی وضعیت بهتری دارد.

اگر ما تجریه خرید و استفاده از این ۲ ماشین را دارید برای ما و دوستانتان بنویسید…

۱۰۰%
  • عالی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − یک =