چگونه با استفاده از روانشناسی رنگ در خانه احساس خوبی ایجاد کنیم؟

347

روانشناسی رنگ ممکن است همان چیزی باشد که شما برای ایجاد خلق و خوهای آرامش بخش یا انرژی بخش نیاز دارید. دکوراسیون منزل اغلب به عنوان عامل زیباشناختی و چیزی که جذاب به نظر می رسد، مورد توجه قرار می گیرد. اما طرفداران روانشناسی رنگ در خانه بر این باورند که رنگ­هایی که برای تزئین خانه خود استفاده می کنید می تواند تاثیر عمیقی بر سلامت عاطفی شما و خانواده تان داشته باشد.

همچنین رنگ­ها در روح و روان آدمی تاثیر می گذارند. آنچنان که موجب تغییر رفتارها هم می شوند. بنابراین انسان و رنگ و طبیعت، با هم در تعادل هستند و انسان را تحت تاثیر کلی و محسوس قرار می دهند. (ترندهای رنگ سال ۲۰۲۱)

تاثیرات رنگ­ها از نظر روانشناسی

با وجود اینکه اثر رنگ­ها تا حدودی ذهنی است و در مورد اشخاص مختلف فرق می کند، اما برخی از تاثیرات رنگ­ها دارای معنی یگانه­ ای در سراسر جهان هستند. رنگ­هایی مانند: قرمز، نارنجی، صورتی و زرد که در طیف قرمز قرار دارند به عنوان رنگ­های گرم شناخته می شوند و رنگ­هایی مانند: آبی، ارغوانی و سبز که در طیف رنگ­های آبی قرار دارند، رنگ­های سرد نامیده می شوند. این رنگ­ها معمولا آرامش بخش هستند، اما گاهی احساس غمگینی و بی تفاوتی هم ایجاد می کنند.

اگر ایده استفاده از رنگ برای ایجاد خانه ­ای سالم از نظر عاطفی را دوست دارید، مشاوران رنگ می گویند ابتدا باید عملکرد اصلی هر اتاق را در نظر بگیرید، سپس یک رنگ غالب را انتخاب کنید. اگر چه از نظر علمی قابل اثبات نیست، اما مشاوران می گویند برخی از رنگ ها در تشویق برخی فعالیت ها بهتر از سایرین عمل می کنند.

همچنین اغلب روانشناسان به رنگ درمانی شک و تردید دارند و می گویند درباره تاثیرات احتمالی رنگ­ها اغراق شده است و رنگ­ها در فرهنگ­های مختلف، معانی متفاوتی دارند. پژوهش­هایی نیز نشان داده ­اند که در بسیاری از موارد، تاثیرات رنگ­ها در تغییر حالت افراد، تاثیر زودگذر و موقتی دارند.

مثلا قرار دادن افراد در اتاق آبی رنگ ممکن است در ابتدا احساس آرامش در آن­ها بوجود آورد اما این اثر پس از آن که آن­ها آرامششان را بدست آوردند، به تدریج کاهش خواهد یافت.

اثر روانی رنگ­ها در کودکان

در تحقیقات انجام شده رنگ­های قرمز، نارنجی، زرد و آبی، رنگ­های مورد علاقه اطفال هستند و رنگ­های خاکستری، قهوه ­ای، سیاه و سفید هیچگاه مطلوب آن­ها نیستند.

نوزادان نیز به رنگ­های درخشان مثل زرد، سفید، صورتی و قرمز بیشتر خیره می شوند و با بزرگ شدن کودکان، علاقه به رنگ زرد به تدریج کم می شود و قرمز و آبی جای آن را می گیرد.

تاثیر جالب رنگ­ها بر بدن و روحیه انسان

بیشتر روانشناسان در این مورد هم عقیده هستند که رنگ­ها بر چگونگی دریافت ما از برخی موقعیت­ها اثر می گذارند. بعضی از پژوهشگران نیز معتقدند که مغز ما به طور ذاتی رنگ­ها را با احساسات پسوند می دهد، از طرفی عده ­ای نیز بر این عقیده ­اند که احساساتی که ما به هر رنگ ربط می دهیم، اکتسابی هستند. برای مثال، روانشناسانی که رنگ قرمز را بررسی کرده ­اند، عقیده دارند بیشتر مردم آن را با خطر مرتبط می دانند.

ممکن است این ارتباط کلی باشد اما بیشتر روانشناسان بر این باورند که مغز ما رنگ­ها را با دلیل تفسیر می کنند و بنابراین هر رنگ بایستی به گونه­ ای متفاوت بر ما اثر بگذارد.

روانشناسی رنگ در خانه

  • رنگ اتاق نشیمن

با این تفاسیر، رنگ­های گرم مانند: قرمز، زرد و نارنجی و رنگ زمین مانند: قهوه ­ای و بژ اغلب در اتاق نشیمن به خوبی کار می کنند، زیرا مکالمه را تحریک می کنند. به گفته پژوهشگران، این ها رنگ­هایی هستند که مردم را به نشستن و صحبت کردن ترغیب می­کنند و شما گرمی ارتباط با دیگران را احساس می کنید.

  • رنگ­های آشپزخانه

مشاوران می گویند، اگر خاطرات خوبی از گذراندن وقت در آشپزخانه در دوران کودکی خود داشته باشید، منطقی است که دوباره آن طرح­ها و رنگ­ها را در آشپزخانه خود بازسازی کنید. مثلا اگر در آشپزخانه ­ای به رنگ سفید بزرگ شده ­اید و خاطرات بسیار خوبی دارید، ممکن است آبی و سفید بهترین رنگ برای شما و خانواده شما باشد.

رنگ آشپزخانه آبی

همچنین اگر طرح خاصی برای رنگ آمیزی ندارید که به خوبی به یاد داشته باشید، قرمز و زرد می توانند رنگ­های خوبی در آشپزخانه و همچنین اتاق نشیمن باشند. از طرفی اگر مراقب وزن خود هستید، علاوه بر تحریک برای مکالمه، مشاوران می گویند که قرمز ممکن است باعث شود شما بیشتر بخورید. پس اگر رژیم دارید، ممکن است بخواهید رنگ قرمز را از آشپزخانه خود دور نگه دارید.

  • رنگ اتاق­ های غذاخوری

از آنجا که رنگ قرمز محرک اشتها است، دکوراسیون قرمز می تواند برای یک اتاق غذاخوری رسمی عالی باشد.

رنگ غذاخوری قرمز

  • رنگ­های اتاق خواب

اتاق خواب جایی است که شما برای استراحت و ارتباط دوباره با شریک زندگی خود به آنجا می روید. رنگ­های سرد مانند: آبی و سبز می توانند گزینه ­های بسیار خوبی در اینجا باشند، زیرا تصور می شود که آن­ها اثر آرامش بخشی دارند. هر چه رنگ آن تیره تر باشد، اعتقاد بر این است که این اثر بارزتر است.

قرمزها تمایل به افزایش فشار خون و ضربان قلب دارند و فعالیت را تحریک می کنند و آبی دقیقا برعکس است. به همین دلیل است که تصور می شود آبی آرامش بخش است.

  • رنگ­های حمام

رنگ­های سفید و گرم همیشه در بین حمام­ پرطرفداری بوده ­اند، زیرا قسمت عمده­ ای از آن­ها تمیزی و خلوص را نشان می دهند. اما امروزه از حمام نه تنها برای شست و شو، بلکه به عنوان یک مکان خصوصی برای جوان سازی استفاده می شود. همچنین به گفته پژوهشگران، بیشتر مردم با آبی و سبز و فیروزه ای احساس راحتی می کنند. زیرا این رنگ­ها احساس تمیز تازه بودن را می دهند. ( راهنمای استفاده از فنگ شویی را در حمام و دستشویی بخوانید.)

رنگ حمام

  • رنگ اتاق تمرین

قرمز و نارنجی می توانند به شما در حرکت و انگیزه کمک کنند. اما آن­ها همچنین می توانند احساس گرما به شما بدهند. به همین دلیل آبی و سبز ممکن است در اینجا گزینه­ های بهتری باشند. پژوهشگران می گویند، که سبز-زرد یا سبز-آبی ممکن است بهترین انتخاب باشند، زیرا از نظر روانشناسی رنگ در خانه خوشحال تر هستند.

بنابراین رنگ­ها می توانند تاثیرات بسیار زیادی در زندگی، شخصیت و روحیه افراد داشته باشند. مثلا مشکی نشانه قاطعیت، الزام، رسمیت، سلطه و قدرت است. رنگ مشکی همچنین نشان دهنده اطاعت و فرمان برداری است. یا به طور مثال، تازه عروسان سفید می­پوشند تا مظهر معصومیت و پاکی باشند. رنگ سفید نور را منعکس می کند و رنگ تابستانی محسوب می شود.

پس به صورت کلی رنگ­ها می توانند تاثیرات به سزایی بر روحیه افراد بگذارند و استفاده بجا از آن­ها می تواند بسیار سودمند باشد و می تواند در همه جنبه های زندگی تاثیرات خود را بگذارد. در کنار این مسئله یکی از روش­هایی که برای کاهش مشکلات و بیماری­های روانی استفاده می شود بهره بردن از همین رنگ­هاست. همچنین با مشاوره روانشناسی می­توانید آگاهی بیشتری از تیپ شخصیتی خود با توجه به روانشناسی رنگ­ها بدست آورید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.