آیا ویتامین دی (D) ریسک ابتلا به کووید-۱۹ را کاهش میدهد؟

55

ویتامین دی (D) یک ویتامین محلول در چربی است که نقش مهمی در سلامت بدن دارد. از آنجایی که این ماده مغذی برای تقویت سیستم ایمنی بدن مهم هست افراد زیادی بر این باورند که مصرف ویتامین دی خطر ابتلا به کووید ۱۹ را کاهش میدهد.

از آنجایی که درمان خاصی برای کووید-۱۹ وجود ندارد، راه‌های پیشگیری مثل رعایت فاصله اجتماعی و رعایت بهداشت فردی میتواند از شما در مقابل ابتلا به این ویروس محافظت کند. همچنین برخی تحقیقات نشان میدهد سطوح کافی ویتامین دی در بدن میتواند سیستم ایمنی را تقویت کرده و از فرد در مقابل ابتلا به بیماری های تنفسی حفاظت کند. اخیرا یک مطالعه نشان داد که بیمارانی که به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ بستری شده اند و مقدار کافی از سطوح ویتامین دی در بدن خود دارند ریسک علایم شدید و مرگ در آنها کمتر است. در این مقاله تاثیر ویتامین دی (D) بر سیستم ایمنی و نقش حفاظتی آن در برابر بیماری های تنفسی بررسی شده است.

ویتامین دی چگونه سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار میدهد؟

ویتامین دی برای فعالیت سیستم ایمنی که اولین دفاع در برابر عفونت و بیماری‌هاست، ماده‌ای حیاتی است. این ویتامین نقش مهمی در بهبود پاسخ سیستم ایمنی بدن دارد. درواقع این ماده هم خاصیت ضدالتهابی دارد و هم تنظیم کننده پاسخ ایمنی است به عبارتی برای فعال کردن سیستم ایمنی بسیار مهم است. ویتامین دی به عنوان ماده ای مهم برای تقویت عملکرد سلولهای ایمنی شامل سلولهای T و ماکروفاژها شناخته شده است. درواقع این ویتامین برای عملکرد سیستم ایمنی به قدری مهم است که سطوح پایین آن با افزایش حساسیت به عفونت، بیماری و اختلالات مرتبط با سیستم ایمنی همراه است.

برای مثال کمبود ویتامین دی با افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های تنفسی نظیر سل، آسم و بیماری مزمن انسداد ریه و همچنین بیماری های تنفسی ویروسی و باکتریایی همراه است. علاوه بر آن کاهش سطح ویتامین دی با کاهش عملکرد ریه ها رابطه مستقیم دارد که این موضوع میتواند بر توانایی بدن در مقابله با بیماری های تنفسی تاثیر بگذارد.

آیا مصرف ویتامین دی از فرد در مقابل کووید-۱۹ حفاظت میکند؟

آیا مصرف ویتامین دی از فرد در مقابل کووید-19 حفاظت میکند؟

درحال حاضر درمان مشخصی برای بیماری کرونا وجود ندارد و مطالعات جدید تاثیر مصرف ویتامین دی بر ریسک ابتلا به کووید ۱۹ را بررسی کرده‌اند. یک تحقیق جدید نشان داده است که سطح هیدروکسی ویتامین دی به مقدار ۳۰ نانوگرم، میتواند به کاهش پیامدهای نامطلوب بیماری مانند: مرگ در بیماران بستری کووید ۱۹ کمک کند. در این مطالعه ۲۳۵ بیمار بستری کووید-۱۹ مورد بررسی قرار گرفتند. در بیماران بالاتر از ۴۰ سال که مقدار ویتامین دی در خون آنها کافی بود، خطر از دست دادن هوشیاری، هایپوکسی و مرگ تا ۵۱.۵ درصد کمتر از بیماران با نقص ویتامین دی بود.

در حال حاضر مطالعات دیگر نشان داده‌اند که کمبود ویتامین دی، عملکرد سیستم ایمنی را به خطر می‌اندازد و شانس ابتلا به بیماری های تنفسی را افزایش میدهد. علاوه بر آن برخی از تحقیقات نشان میدهند مصرف مکمل ویتامین دی پاسخ‌های ایمنی را افزایش داده و از فرد در مقابل بیماری های تنفسی حفاظت میکند.

اخیرا یک تحقیق که ۱۱۳۲۱ فرد را در ۱۴ کشور مورد بررسی قرار داده نشان میدهد که مصرف ویتامین دی شانس ابتلا به بیماری تنفسی حاد را، هم در افراد با کمبود ویتامین دی و هم در افراد با سطح مناسب ویتامین دی کاهش میدهد. به طور کلی این مطالعه نشان داد که ویتامین دی ریسک ابتلا به بیماری حاد تنفسی را تا ۱۲ درصد کاهش میدهد. علاوه بر آن این تحقیق ادعا میکند که اگر ویتامین دی به صورت روزانه و یا هفتگی در دوزهای کم مصرف شود تاثیر به مراتب بیشتری بر محافظت در مقابل بیماری حاد تنفسی دارد نسبت به زمانی که در دوزهای زیاد با فاصله های طولانی مصرف شود.

ویتامین دی همچنین باعث کاهش مرگ و میر در افراد بزرگسالی میشود که در معرض خطر بیماری های تنفسی مانند کووید-۱۹ هستند. علاوه بر این نقص ویتامین دی باعث تقویت فرایندی به نام طوفان سیتوکین میشود. سیتوکین، پروتئین هایی در قسمت مرکزی سیستم ایمنی هستند که خاصیت ضدالتهابی و پیش التهابی داشته و نقش مهمی در حفاظت در مقابل عفونت و بیماری ها دارند. اما سیتوکین ها میتوانند در شرایط خاصی باعث آسیب به بافت شوند. طوفان سیتوکینی، آزاد شدن کنترل نشده سیتوکین های پیش التهابی است که در پاسخ به عفونت اتفاق می افتد. این آزاد شدن بیش از اندازه ی سیتوکین ها در ادامه آسیب به بافت است که باعث شدیدتر شدن بیماری و پیشروی آن میشود.

درواقع این موضوع علت اصلی نارسایی اندامها و سندرم تنفس حاد است. به علاوه باعث پیشرفت و شدت گرفتن علایم کووید-۱۹ نیز میشود.

برای مثال بیماری با علایم شدید کووید ۱۹ مقدار زیادی سیتوکین آزاد میکند. در این مواقع کمبود ویتامین دی پاسخ ایمنی را کم کرده و باعث افزایش طوفان سیتوکینی میشود.

به این ترتیب محققان بر این باورند کمبود ویتامین دی ممکن است خطر علایم شدید کووید-۱۹ را افزایش دهد. همچنین مصرف ویتامین دی میتواند به کنترل عوارض مربوط به طوفان های سیتوکین و التهاب کنترل نشده در افراد مبتلا به کووید۱۹ کمک کند.

در حال حاضر آزمایش های متفاوتی بر تاثیر ویتامین دی در افراد مبتلا به کووید-۱۹ در حال انجام است. با وجود اینکه تحقیقات در این زمینه در حال انجام است باید بدانید که مصرف مکملهای ویتامین دی میتواند از شما در مقابل پیشرفت کووید۱۹ محافظت کند.

کمبود ویتامین دی شما را در مقابل عفونت مستعد کرده و به سیستم ایمنی آسیب میزند این امر در افراد دچار کمبود ویتامین دی به خصوص افراد مسن نگران کننده است زیرا که آنها بیشتر در خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر کووید-۱۹ قرار دارند. به همین علت بهتر است به صورت دوره ای آزمایش چکاپ ویتامین دی را انجام بدهید به خصوص در فصل زمستان.

با توجه به سطح خونی شما بهتر است روزانه از مکملهای ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ ویتامین دی مصرف کنید. اما افرادی که سطح خونی آنها پایین است بهتر است از دوزهای بالاتر ویتامین دی استفاده کنند. توصیه های مصرفی ویتامین دی برای هر فرد متفاوت است بسیاری از متخصصان معتقدند سطح ویتامین دی در خون باید بین ۳۰ تا ۶۰ نانوگرم بر میلی لیتر باشد. اما مصرف بیش از حد ویتامین دی عوارض خود را به همراه دارد.

ویتامین دی نقش مهمی در بدن دارد نظیر تقویت سلامت سیستم ایمنی. تحقیقات علمی توصیه میکنند که مصرف ویتامین دی فرد را در مقابل بیماری های تنفسی حفاظت میکند به خصوص در کسانی که کمبود این ویتامین را دارند. تحقیقات اخیر نشان داده اند که سطوح کافی از ویتامین دی در خون به بهبود سریعتر علایم کووید۱۹ کمک میکند. با ابن حال هنوز مشخص نیست که آیا مصرف مکملهای ویتامین دی خطر ابتلا به کووید-۱۹ را کاهش میدهد یا خیر. برای مصرف مکملهای ویتامین دی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا سیستم ایمنی شما بتواند در مقابل بیماریها بهترین عملکرد را داشته باشد.

۱۰۰%
عالی
  • عالی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت − 4 =