چگونه به شریک زندگی خود بگوییم که نیاز به تنهایی داریم؟

260

در آغاز همه‌گیری کرونا همه ما وقت آزاد زیادی داشتیم. بیش‌تر وقت ما صرف گفتگو در مورد آینده می‌شد. برخی از ما دنبال سرگرمی‌های جدیدی برای گذران وقت بودیم. ولی بعدها فهمیدیم که بهترین کار برای سپری کردن اوقات، سپری کردن آن با اعضای خانواده است، چرا که این اوقات واقعاً ارزشمند هستند، مخصوصاً اگر بخواهیم آن را با کسی که واقعاً عاشقش هستیم، سپری کنیم.

الان یک سال از همه­‌گیری کرونا می‌گذرد، اما هنوز روابط‌تان با هم خوب است. حتی اگر سر کار می‌روید، هنوز هم در خانه اوقات زیادی دارید که باید با اعضای خانواده سپری کنید و کاملاً طبیعی است که گاهی احساس کنید نیاز به تنهایی دارید.

در این شرایط چگونه است به شریک زندگی خود خواهید گفت که می‌خواهید به تنهایی فیلم مورد علاقه خود را تماشا کنید؟ معمولاً گفتن این‌که به کمی تنهایی و فاصله گرفتن از او نیاز دارید مشکل است.

 

در زیر به چند راهکار اشاره می‌­کنیم که اگر بخواهید به همسرتان بگویید برای مدتی به تنهایی نیاز دارید، باید مد نظر قرار دهید:

افراد موفق، شاد و تکامل یافته در ابتدا شریک زندگی خوبی برای خود انتخاب می­‌کنند و برای این‌که رضایت از زندگی مشترک در آنها حفظ شود گاهی نیاز دارند تنهایی عاطفی و فیزیکی را تجربه کنند.

ولی تعریف تنهایی برای افراد مختلف متفاوت است.

آیا ترجیح می‌­دهید برای مدتی از خانه خارج شده و یک پیاده روی طولانی انجام دهید؟

یا دوست دارید در خانه و در کنار همسرتان بمانید ولی حرف نزنید؟

گاهی هم ممکن است دوست داشته باشید روی گوش­‌هایتان هدفون گذاشته و برای مدتی با خود تنها باشید.

قبل از این که با همسرتان در این مورد حرف بزنید، صادقانه این موضوع را با خود حل کنید.

 

  • در بیان خواسته­ خود دقیق و روشن باشید

گاهی هنگامی که می‌خواهیم به طرف مقابل بگوییم نیاز به تنهایی داریم، ممکن است فقط بگویم “من به کمی تنهایی نیاز دارم” ولی واژه تنهایی ممکن است خیلی چیزها را به طرف مقابل القاء کند.

مثلاً یک وان حمام عصر­گاهی و یا یک تعطیلات حسابی. پس وقتی با همسرتان در این مورد گفتگو می­‌کنید، مطمئن باشید که صادق و دقیق در مورد نیاز­هایتان حرف می‌زنید. این کار کمی از بار ناراحتی همسرتان را کم می‌کند.

به همسر خود اطمینان خاطر دهید که این اوقات تنهایی به معنی فاصله عاطفی میان شما نیست.

حتی اگر به اندازه‌­ی کافی در این مورد شفاف و دقیق باشید و به همسر خود دقیقاً  بگویید که یک استراحت کوتاه مدت نیاز دارید و بلافاصله به شرایط عادی بر خواهید گشت.

ممکن است همسرتان فردی باشد که نیاز به تنهایی ندارد. ولی این به این معنی نیست که شما باید از این حق خود صرف‌­نظر کنید، بلکه باید با همسر خود همدردی کرده و هرگز به گونه‌ای با او صحبت نکنید که فکر کند او نیز باید مثل شما فکر کند و نگرش او به زندگی اشتباه است.

باید به او بگویید که برخی افراد با تنهایی و برخی دیگر با بودن در کنار دیگران انرژی از دست رفته را به دست می‌آورند.

چگونه به شریک زندگی خود بگوییم که نیاز به تنهایی داریم؟

 

  • با همسرتان صحبت کنید نه بحث

حتی اگر همسر شما در برابر این موضوع موضع‌گیری می‌کند، شما نباید از این حق خود چشم پوشی کنید. بر خواسته­ خود پافشاری کنید و به یاد داشته باشید با توجه و برآوردن نیاز خود است که می­‌توانید همسر بهتری باشید.

برای دست یافتن به هدف خود نیاز نیست بحث کنید. در گفتگو بر نیاز خود تمرکز کنید، مثلاً به جای این‌که بگویید “حرف تو مرا عصبانی می‌­کند” بهتر است کمی ملایم­‌تر حرف زده و بر نیاز خود تمرکز کنید و اشاره به این نکنید که از آخرین باری که با هم بوده‌اید دل­‌زده هستید.

برای مثال بگویید “روز سه‌شنبه بعد از کار می‌­خواهم یک ساعت تنها باشم” و اگر نگران عکس‌­العمل همسر خود هستید از یک متخصص کمک بگیرید.

 

  • اگر در مورد نیاز به تنهایی احساس گناه می‌کنید، سعی کنید احساس خود را بشناسید

با این‌که شاید به نظر برسد میل به تنها بودن نوعی خودخواهی است، ولی همه می‌توانند از آن بهره ببرند. اگر نیاز ضروری و فوری به تنها بودن نمی‌­کنید، به این معنی نیست که تنهایی برایتان سودمند نخواهد بود.

اوقات ارزشمند تنهایی خود را با فکر کردن به این‌که آیا واقعاً لیاقت آن را دارید، هدر ندهید. در ماه‌های اخیر خیلی چیزها تغییر کرده­‌اند و نیاز شما به تنهایی نیز افزایش یافته است. این نیاز به این معنی نیست که شما در روابط خود مشکل دارید،  بلکه نیاز به تنهایی از نشانه‌­های یک رابطه‌­ی خوب و سالم است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − یازده =