آیا موسیقی واقعا دانش آموزان را باهوش ‌تر می کند؟

249

آیا موسیقی واقعا دانش آموزان را باهوش ‌تر می کند؟

بله، درست است، موسیقی واقعا دانش‌آموزان را باهوش‌تر می کند و این مطالعه آن را ثابت می‌کند.

همه ما درباره “اثر موزارت” بر روی کودکان شنیده ایم و اکنون، به نظر می‌رسد این مطالعه رابطه قوی بین درس­‌های موسیقی و عملکرد بالا در سایر موضوعات را تایید می‌کند و تاثیر موسیقی بر هوش دانش آموزان را نشان می‌دهد.

سال گذشته، یک مربی موسیقی هرگونه رابطه بین پیشرفت موسیقی و دانش‌آموزان را رد کرد. نتایج مطالعه وی نتیجه‌ای کاملا برعکس داشت.

مارتین جی. برگی، از دانشگاه کانزاس، تحقیقی را با استفاده از ۱۰۰۰ دانش آموز ۱۰ تا ۱۴ ساله از مدرسه‌­های هفت ایالت انجام داد تا ارتباط بین آموزش موسیقی و افزایش عملکرد در سایر رشته‌­ها مانند ریاضیات و خواندن را بررسی کند.

برگی سوابق دانش آموزان از قبیل نژاد، درآمد خانواده و تحصیلات و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کردند را مورد مطالعه قرار داد و انتظار داشت که با در نظر گرفتن این متغیر­ها، به ارتباطی بین دروس موسیقی و سایر موفقیت‌­های علمی پی ببرد.

برگی گفت: ” این مفهوم از مدت‌­ها پیش وجود داشته است.”

هر چه بیش‌تر موسیقی بخوانید، در ریاضیات و مطالعه نیز بهتر خواهید بود.

من همیشه به این موضوع شک داشتم. من قصد داشتم نشان دهم که احتمالا تعدادی از متغیرهای اولیه وجود دارد که در پیشرفت در هر زمینه دانشگاهی تأثیر می گذارند – مواردی مانند: سطح تحصیلی خانواده، محل زندگی دانشجو، سفید باشند یا غیر سفید و غیره.

هدف من این بود که نشان دهم به محض کنترل تأثیرات بیرونی مانند: جمعیت شناسی، رابطه اساسا از بین می‌رود. اما بسیار تعجب‌آور بود که نه تنها از بین نرفتند بلکه روابط بسیار قوی هستند.

مطالعه برگی، با همکاری کوین ام. وینگارتن و با انتشار در مجله تحقیقات در آموزش موسیقی، نتیجه گرفت که دروس موسیقی واقعا دانش آموزان را از ریاضیدانان و خوانندگان بهتر می‌کند.
موسیقی برای دانش آموزان

برگی افزود: نکته‌ای که ما سعی کردیم بر اساس یافته‌ها بیان کنیم این است که ممکن است فرآیندهای یادگیری کلی وجود داشته باشد که زمینه موفقیت‌­های تحصیلی را فراهم می‌کنند، صرف نظر از این‌که از چه منطقه‌ای باشند.

” دستاورد های موسیقی، موفقیت در ریاضی، مطالعه – احتمالا فرآیند‌های کلی‌ای در مغز وجود دارد که در هر یک از این زمینه‌ها ایجاد می‌شوند.

وی گفت: ” اگر می‌خواهید ذهن یک جوان یا هر فرد دیگری رشد کند، پس باید آن را از هر لحاظ دیگری که بتوان رشد داد.”

“شما نمی‌توانید برخی از حالت‌های یادگیری را به هر دلیلی، مالی یا اجتماعی، فدای سایر حالت‌های دیگر یادگیری کنید”.

مطالعه‌ای که شباهتی با برگی و وینگارتن نداشت در اکتبر سال گذشته منتشر شد که نشان داد کودکانی که سازهای موسیقی می‌نوازند از حافظه و دامنه توجه بهتری برخوردار هستند. همچنین دارای خلاقیت بیش‌تر و کیفیت زندگی بهتر هستند.

دکتر عصب و ویولونیست دکتر لئونی کاوزل، که روی این مطالعه کار می‌کرد، گفت: من فکر می‌کنم والدین باید فرزندان خود را در کلاس‌های موسیقی ثبت نام کنند زیرا این امر به آن ها کمک می‌کند که عملکرد‌های شناختی خود را تقویت کنند.

” اما همچنین این فعالیتی است که حتی در صورت طاقت فرسا بودن، لذت و امکان یادگیری یک زبان جهانی را برای آنها فراهم می‌کند.”

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.