بیوگرافی و زندگینامه لئوناردو دی کاپریو

536

لئوناردو دی کاپریو کیست؟

لئوناردو ویلهلم دی کاپریو بازیگر، تهیه کننده فیلم و طرفدار محیط زیست آمریکایی است. لئوناردو دیکاپریو در ۱۱ نوامبر ۱۹۷۴ در لس آنجلس، کالیفرنیا متولد شد. تنها فرزند ایرلمین و جورج دیکاپریو است. پدر و مادرش وقتی او هنوز کودک نوپایی بود طلاق گرفتند. دی کاپریو بیشتر توسط مادرش، دبیر حقوقی متولد آلمان بزرگ شده است. علی رغم طلاق زود هنگام والدینش، رابطه دیکاپریو با پدرش، هنرمند و توزیع کننده کتاب­‌های طنز، همچنان نزدیک بود. با اصرار والدینش، دی کاپریو جنبه خلاقیت خود را کشف کرد و علاقه اولیه به بازیگری را پیدا کرد.

دلیل انتخاب نام لئوناردو این است که وقتی مادرش ایرملین در دوران بارداری، در یک موزه ایتالیایی مشغول تماشای اثری از لئوناردو داوینچی بود، لئو برای اولین بار شروع به تکان خوردن می‌کند، از این رو مادرش تصمیم می‌گیرد که نام او را لئوناردو بگذارد.

لئوناردو در همان اوایل کودکی در برخی تبلیغات تلویزیونی و فیلم­‌های آموزشی ظاهر شده و در سن پنج سالگی به سریال تلویزیونی Romper Room  پیوست. هر چند پس از یک قسمت به دلیل سوء رفتار از کار کنار گذاشته شد.

او مدتی را نزد خانواده‌­ی مادرش در آلمان زندگی کرد، دوران ابتدایی‌­اش را در دبستان سیدز گذراند و برای ادامه تحصیل در مقاطع دبیرستان، ابتدا به مدرسه­ جان مارشال و سپس به مرکز مطالعات لوس­‌آنجلس رفت و علی رغم  وجود برخی مشکلات تحصیلی، پس از چهارسال موفق به دریافت مدرک دیپلم‌اش شد.

 

 

فیلم هایی که دی کاپریو در آنها نقش آفرینی کرده است

از سال ۲۰۱۹ فروش فیلم­‌هایی که در آن نقش آفرینی کرده است، بیش از ۷.۲ میلیارد دلار در سراسر جهان بوده و هشت بار در رتبه‌بندی سالانه پردرآمدترین بازیگران جهان قرار گرفته است.

  • دی کاپریو بازیگر برنده اسکار در فیلم‌­هایی مانند “تایتانیک”، “هوانورد”، “گرگ وال استریت” و “احیاگر” است. دی کاپریو در لس آنجلس متولد شد و حرفه خود را در اواخر دهه ۱۹۸۰ با حضور در آگهی‌­های تلویزیونی آغاز کرد.

لئوناردو دی کاپریو بازیگری است که به خاطر نقش‌­های پرتحرک و نامتعارف شناخته می‌شود. او قبل از این‌که به سینما بپردازد، در تلویزیون شروع به کار کرد و برای بازی در فیلم “چه چیزی گیلبرت گریپ را آزار می‌دهد” در ۱۹۹۳ تحسین منتقدان را برانگیخت و نامزد اسکار شد. در نوزده سالگی او به هفتمین شخص جوان نامزد دریافت جایزه اسکار در دسته بندی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد تبدیل شد.

دیکاپریو در سال ۱۹۹۵ با بازی در سه فیلم سینمایی، پرکارترین سال دوران حرفه‌­ایش را پشت سر گذاشت. او در ابتدا با بازی در فیلم وسترن “چابک دست و مرده” به کارگردانی سم ریمی، در کنار ستارگانی همچون جین هاکمن، شارون استون و راسل کرو قرار گرفت.

در ابتدا سونی پیکچرز به عنوان تولیدکننده فیلم درباره انتخاب دیکاپریو برای نقش پسر پر شر و شور داستان مردد بود. اما، شارون استون که اصرار زیادی روی حضور لئو در فیلم داشت، برای جلب رضایت سونی پیکچرز حاضر شد که تمام دستمزد وی را از جیب خود پرداخت کند. ناگفته نماند که خود راسل کرو را هم شارون استون به این پروژه آورد چرا که کرو تا آن زمان در هیچ فیلم آمریکایی نقش آفرینی نکرده بود. در نهایت، فیلم “چابک دست و مرده” شکست خورد و در بین منتقدان نیز، اغلب با نظرات منفی روبرو شد.

فیلم بعدی دیکاپریو، “کسوف کامل” به کارگردانی آگنیشکا هولاند بود که وی در آن جایگزین ریور فونیکس فقید شد. لئو در این فیلم نقش آرتور رمبو، شاعر فرانسوی قرن نوزدهم میلادی را بازی می‌کند که در سنین نوجوانی پس از فرار از خانه به نزد دیگر شاعر فرانسوی، پل ورلن رفته و رابطه‌ی پیچیده‌­ای را با وی آغاز می‌کند.

  • در سال ۱۹۹۷، دیکاپریو در درام حماسی جیمز کامرون، یعنی “تایتانیک” بازی کرد که باعث شد وی به یک ستاره تبدیل شود. او با ایفای نقش حماسی عاشقانه تایتانیک ۱۹۹۷ به بازیگری با شهرت جهانی تبدیل شد.

زمانی که کمپانی قرن بیستم مشغول انتخاب بازیگران فیلم تایتانیک بود، ابتدا کریستین بیل برای بازی در نقش جک داوسون تست داد ولی از آن‌جا که جیمز کامرون دنبال بازیگری آمریکایی می‌گشت، بیل از فهرست گزینه‌­ها حذف شد. پس از آن استدیو متیو مک کانهی را برای این نقش در نظر گرفت اما نظر کامرون روی ریور فونیکس بود.

در ادامه با مرگ فونیکس، کامرو به حضور دیکاپریو علاقه‌­مند شد. در ابتدا دیکاپریو پیشنهاد بازی در فیلم را رد کرد ولی پس از اصرار زیاد کامرون، در نهایت قانع شد که سر این پروژه ظاهر شود. البته در این میان استدیو پیشنهادی را نیز به جانی دپ ارائه کرد که با جواب منفی وی روبرو شد. البته خود دپ در ادامه از رد این نقش پشیمان شد.

در نهایت تایتانیک پس از نمایش در سینماها، به سرعت قلب­‌های علاقه‌­مندان به فیلم‌­های عاشقانه را به تسخیر خود درآورد و در ادامه، علاوه بر ثبت رکوردی جدید در میزان فروش فیلم‌­های سینمایی، با تصاحب ۱۱ جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین فیلم، در ردیف آثاری قرار گرفت که بیشترین جوایز اسکار را از آن خود کرده‌اند.

پس از این دستاورد، دیکاپریو نیز به محبوبیتی جهانی رسید و به نوعی سمبل جوانان عاشق پیشه شد تا جایی که نوجوانان و جوانانی که او را می‌پرستیدند، لئومانیا را به وی دادند. در آن زمان، تصاویر لئو با حالت‌­های مختلف روی جلد مجلات نوجوانان چاپ می‌شد و از میان ۶ کتاب پرفروش سال نیز، سه تا از آنها با موضوع زندگی وی بود.

 

فیلم های لئوناردو دی کاپریو

 

تاسیس بنیاد محیط زیست

  • لئو بلافاصله پس از موفقیت تایتانیک در جهت آگاهی‌­های زیست محیطی، بنیاد لئوناردو دیکاپریو را تاسیس کرد.
  • سازمانی غیرانتفاعی که گرچه تمام زمینه­‌های مرتبط با مسائل زیست محیطی را پوشش می‌دهد اما تمرکز اصلی‌اش روی مسئله‌­ی گرم شدن کره‌­ی زمین است.
  • او در ادامه در بیش از ۴۰ کشور مختلف دنیا موسساتی ایجاد کرد که وظیفه‌­­ی آن­ها حفظ تنوعات زیستی زمین و حمایت از انرژی‌­های تجدید پذیر است. این اقدامات وی بسیار مورد توجه گروه‌­های زیست محیطی قرار گرفت تا جایی که جایزه‌­ی ویژه­‌ی مارتین لوتین به او اهدا شد.

 

پس از چند فیلم ناموفق در زمینه تجاری، دیکاپریو در سال ۲۰۰۲ در دو فیلم موفق نقش آفرینی کرد. در درام جنایی “اگه می تونی بیا منو بگیر” و درام تاریخی “دار و دسته‌­های نیویورکی”. این دو فیلم نخستین همکاری او با کارگردان مارتین اسکورسیزی بود.

از فیلم‌­های اخیر او می‌توان به “هوانورد ۲۰۰۴” ، “فیلم Inception (تلقین) ۲۰۱۰″ ، “جنگجوی زنجیر گسسته ۲۰۱۲” و “گرگ وال استریت ۲۰۱۳” اشاره کرد. 

لئوناردو دی کاپریو در سال ۲۰۰۸ پس از بازی در فیلم یک مشت دروغ به کارگردانی ریدلی اسکات که داستان آن حول موضوع تروریسم و در خاورمیانه می‌گذشت، با حضور در فیلم “جاده‌­ی ریولوشنری” به کارگردانی سم مندز، پس از یک دهه دوباره با کیت وینسلت هم‌بازی شد. البته بر خلاف تایتانیک، در این فیلم دیکاپریو و وینسلت عاشق و معشوق نیستند بلکه زن و شوهری هستند که پس از سال‌­ها زندگی مشترک، روابط‌شان رو به سردی رفته و اختلاف نظرهای اساسی و البته شیطنت­‌های شخصیت دیکاپریو، بین آن­ها فاصله انداخت.

 

 

جایزه های دی کاپریو

جوایز لئوناردو دی کاپریو

  • لئوناردو دی کاپریو همچنین در سال ۲۰۱۵ با فیلم “بازگشته” آلخاندرو گونزالز، در کنار تام هاردی به ایفای نقش پرداخت. این فیلم جایزه‌­ی گلدن گلوپ، جایزه انجمن منتقدان فیلم شیکاگو، جایزه‌­ی بفتا و جایزه‌ی ستلایت را برای او به ارمغان آورد و در نهایت او برای اولین بار جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دست آورد.
  • لئوناردو دی کاپریو، این ستاره سینمای آمریکا تاکنون برای ۱۶۱ جایزه نامزد شده و ۵۴ جایزه از بین آن­ها را از آن خود کرده است.
    دیکاپریو ۶ بار نامزد دریافت جایزه اسکار، ۴ بار نامزد دریافت جایزه در مراسم بفتا و ۹ بار نامزد دریافت جایزه انجمن بازیگران فیلم شده است. او در هر کدام از این مراسم‌­ها، یک بار جایزه‌­ای که برای آن نامزد شده بود را برده است.
۶۳%
  • عالی
  • خوب
  • متوسط
  • ضعیف
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.