مراقب تغییرات فشار خون در شب باشید

300

یک مطالعه جدید در ژاپن گزارش می‌دهد که اگر فشار خون شما طی یک شب تغییر زیادی کند (افزایش یا کاهش یابد)، خطر بیماری قلبی و سکته وجود دارد.

هنگامی که فشار خون سیستولیک (بالاترین عدد) در طول شب، ۲۰ میلی‌مترجیوه یا بیشتر افزایش یابد، خطر بیماری قلبی و سکته مغزی ۱۸ درصد و خطر نارسایی قلبی ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

اگر به طور مداوم متوجه شویم که در شب، فشار خون بالاتر است و در روز فشار خون طبیعی است، خطر نارسایی قلبی بیش از دو برابر می‌شود. محققان، در ژورنال Circulation، این را «الگوی افزایش» نامیدند.

از طرف دیگر، افرادی که بیش از ۲۰ درصد کاهش فشار خون داشتند، بیش از دو برابر در معرض ابتلا به سکته مغزی هستند. محققان، این گروه را «extreme dippers» نامیدند.

دکتر کازوومی کاریو، رهبر این تحقیق، در یک خبرنامه ژورنالی گفت:

«افزایش فشار خون در شب، عامل پیش‌بینی‌ کننده خطرات قلبی-عروقی می‌باشد.»

رئیس بخش قلب‌وعروق دانشگاه پزشکی جیچی در توچیگی ژاپن

دکتر ریموند تاونسند، داوطلب متخصص انجمن قلب آمریکا، گفت که فشار خون به طور معمول در صبح بیشتر و در بعد از ظهر و عصر کمتر است.

با توجه به الگوی فشار خون در طول روز، به طور کلی فشار خون در طول خواب ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر است. زمان خواب فرصتی برای بررسی بهتر فشار خون فراهم می‌کند. بیشتر عواملی که فشار خون را تحت تأثیر قرار می‌دهند، در هنگام خواب به حداقل می‌رسند.

محققان می‌گویند که متخصصان معمولاً برای اندازه‌گیری فشار خون و تشخیص اینکه آیا داروی فشار خون موثر است یا خیر، به اندازه‌گیری فشار خون که در مطب و در طول روز انجام می‌شود، اعتماد می‌کنند. این اندازه‌گیری‌های روزانه، فشار خون بالای شب را نشان نمی‌دهد. همچنین کاهش شدید فشار خون را نیز نشان نمی‌دهد.

دکتر جان آزبورن، رئیس بخش قلب‌وعروق در موسسه کاردیولوژی دالاس، گفت:

«هنگامی که فشار خون را در مطب اندازه می‌گیریم، عمدتاً فشار خون روز را به دست می‌آوریم. دیدن آنچه در شب اتفاق می‌افتد، می‌تواند بینشی عمیق‌تر به ما بدهد.»

آزبورن گفت:

«این مطالعه، نشانه دیگری است که ما واقعاً باید فشار خونی که در شرایط دیگر گرفته می‌شود را نیز در ارزیابی فشار خون بالا وارد کنیم. اگر فقط فشار خون طول روز را ببینیم، توانایی ما برای ارزیابی خطر کاهش می‌یابد.»

تغییرات فشار خون در شب

آزمایشات انجام شده بر روی مردم

طبق آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، نظارت بر فشار خون در شرایط دیگر به پزشکان اجازه می‌دهد که سطح فشار خون را در طول ۲۴ ساعت، کنترل کنند. در این حالت، بیماران مجهز به فشارسنج هستند و با یک مانیتور قابل حمل که به طور خودکار در فواصل منظم باد می‌شود، به خانه فرستاده می‌شوند. این دستگاه همچنین هر فشار خون اندازه‌گیری شده را ثبت می‌کند.

مطالعه حاضر، شامل بیش از ۶۳۰۰ بزرگسال ژاپنی می‌باشد. میانگین سنی آنها ۶۹ سال است. تقریباً نیمی از آنها مرد هستند و بیش از سه چهارم آنها داروهای کاهش فشار خون مصرف میکنند. متوسط زمان پیگیری، چهار سال است.

در طول این مطالعه، فشار خون داوطلبان در ۲۰ روز و هفت شب بررسی شد.

بنابراین آیا همه افراد دارای فشار خون باید در طول شب نیز فشار خود را بررسی کنند؟

تاونسند توضیح داد:

«بهترین پاسخ در حال حاضر این است که شاید.
به خاطر داشته باشید که این افراد برخی از ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی-عروقی را داشتند.» آن‌ها همه ژاپنی بودند و ممکن است یافته‌ها برای گروه‌های دیگر قابل تعمیم نباشد.

تاونسند می‌گوید که اگرچه به نظر می‌رسد فرایند کنترل فشار به آرامی در حال تغییر است اما گرفتن هزینه برای این نوع کنترل فشار می‌تواند سخت باشد.
اما وی افزود: «کنترل فشار خون در خانه، اطلاعاتی در مورد الگوهای فشار خون فرد در شب به ما می‌دهد.»
تاونسند و آزبورن می‌گویند که تغییر زمان مصرف داروهای فشار خون ممکن است کمک کند اما اطلاعات کافی برای اطمینان در مورد این امر وجود ندارد. هر دو عقیده دارند که تحقیقات بیشتری لازم می‌باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.