۱۱ کار جذاب برای انجام دادن در آلانیا

283

آلانیا، به خاطر سواحلش، به خوبی شناخته شده است. نوارهای شنی شهر و امتداد ساحل تا اطراف آن، همه چیز در مورد استراحتگاهی آرام، در زمان تعطیلات است و معمولا از ماه ژوئن تا اوت، توسط مسافران شمال اروپا پر می­‌شود.

با این وجود، آلانیا بیش از سواحل آن است. صخره‌­ای بلند شبیه به جزیره­‌ای در منطقه قلعه باستانی که توسط دیوارهای سنگی محکم احاطه شده است. در بندرگاه، آثار تاریخی بیشتری وجود دارند. خلیجی که قایقران­‌های تفریحی در آنجا نشسته‌­اند و شما را به دریا می‌­برند.

آلانیا همچنین، با مشهورترین مکا‌‌‌‌‌ن­‌های باستانی و جاذبه‌­های گردشگری این قسمت از مدیترانه، به اندازه یک سفر یک روزه فاصله دارد، بنابراین اگر می‌خواهید روزانه با ماسه‌­ها مشغول باشید و برای کاوش بیرون بروید، در این ساحل، موارد زیادی وجود دارد که شما را به خود مشغول می‌­کند.

علاوه بر مکان­‌های ذکر شده در این لیست، می­‌توانید به راحتی سفرهای روزانه به آنتالیا داشته باشید تا از موزه آن بازدید کنید و در منطقه قدیمی شهر، آسپندس (معروف­ترین تئاتر رومی ترکیه) و دیگر مکان­‌های تاریخی مهم در نزدیکی آنتالیا، مانند پرگ، قدم بزنید.

قلعه آلانیا را کاوش کنید

۱- قلعه آلانیا را کاوش کنید

در شش کیلومتری دیوارهای باستانی قلعه آلانیا، و در امتداد دماغه بلند که توسعه مدرن آلانیا را در سایه­‌اش دارد.

داخل دیوارهای بافت قدیمی شهر آلانیا، جالب‌ترین منطقه شهر برای کاوش است.

تاریخچه قلعه آلانیا، به دوران کلاسیک باز می‌­گردد. زمانی که این شبه‌­جزیره سنگین و همچنین غار غرق شده آن، مکانی محبوب برای دزدان دریایی محسوب می­‌شد.

بناهای یونانی توسط حکوت روم گسترش یافته، اما در دوران بیزانس بود که آلانیا به عنوان یک بندر دریایی در مدیترانه شروع به کار کرد.

وقتی که در قرن سیزدهم، سلجوقیان کنترل منطقه را به دست گرفتند، پایه­‌های حاکمان قبلی را بنا نهادند. بیشتر کارهای باقی­مانده ساختمانی که امروزه در منطقه قلعه پابرجا هستند مربوط به این دوره است، زمانی که آلانیا به یک مرکز تجاری تبدیل شد.

منطقه پایین قلعه، نزدیک­ترین منطقه به دروازه ورودی، به عنوان محله احمدک شناخته می­‌شود. می‌­توانید در کوچه پس کوچه­‌هایی با خانه‌­های سقف قرمز و بناهای تاریخی دوره عثمانی، پرسه بزنید. سپس مسیرهای پر پیچ و خمی که به طرف قلعه داخلی می‌­رود را، برای رسیدن به خرابه­‌های دوران سلجوقی و بیزانس قدیم، به همراه مناظر اطراف دریا که تا فلات ساحلی اوج می‌­گیرند و همچنین قله­‌های کوه‌­های تورس، دنبال کنید.

وارد تاریخ بندر آلانیا شوید

۲- وارد تاریخ بندر آلانیا شوید

در حاشیه بندر، برج سرخ و کشتی ­سازی سلجوقی، جزو استحکامات قلعه آلانیا محسوب می‌­شوند که در قرن سیزدهم ساخته شده­‌اند.

برج سرخ هشت ضلعی با ارتفاع ۳۰ متر، برج دفاعی بندر در دوران سلجوقیان محسوب می­‌شد. اگر به بالای سقف برج بروید، چشم ­اندازهای عالی جلو بندر را خواهید دید.

یک مسیر پیاده ­روی زیبا در امتداد بناهای اصلی بندر، از برج تا بقایای کارخانه کشتی ­سازی ترکیه در دوره سلجوقیان، قرار دارد. سالن­‌های قوسی تعبیه شده در طرف ساحل، به سمت دریا باز می‌­شوند؛ به طوری که موج­‌ها دائما موجب لرزش سنگ­‌ها می­‌شوند.

مسیر پیاده ­روی کوتاهی، در امتداد خط ساحلی تا برج مراقبت کوچکی مربوط به دوره سلجوقی ادامه دارد.

Address: Rıhtım Caddesi, Çarsı, Alanya

سوار تله­ کابین آلانیا شوید

۳- سوار تله­ کابین آلانیا شوید

دیدنی­‌ترین راه رسیدن به منطقه قلعه آلانیا، نشستن روی تله­ کابینی است که ساحل کلئوپاترا را به قلعه پائینی منطقه احمدک متصل می­‌کند.

این تله کابین روزانه بین ساعت ۱۱ صبح تا ۹ شب فعالیت می­‌کند و سفر بر فراز صخره‌­ها، برای عکاسی از غروب آفتاب ساحل و همچنین حمل و نقل بسیار مناسب است.

۹۰۰ متر رانندگی بر فراز صخره‌­های جنگلی منتهی به قلعه، چشم ­انداز بسیار خوبی از نوار شنی و ماسه‌­های ساحل کلئوپاترا و دریای مدیترانه، و همچنین کوه‌­هایی در ابهام، ارائه می­‌دهد.

ایستگاه پائینی، دقیقا پشت ساحل است، در حالی که ایستگاه فوقانی شما را درست بیرون از دروازه اصلی قلعه آلانیا قرار دارد. از آنجا می‌­توانید به جستجوی پهنای بیشتری در بناهای تاریخی و ویرانه‌­ها بپردازید.

Address: lower station, Güzelyalı Caddesi, Alanya

سفر با قایق در آلانیا

۴- سفر با قایق

از حدود ماه می تا اکتبر، تعداد زیادی از قایق­‌های تفریحی از بندر آلانیا، برای سفرهای یک روزه در طول دماغه سنگی حرکت می­‌کنند. همچنین از غارهای دریایی که زمانی دزدان دریای در آن پنهان می­‌شده‌­اند، بازدید کرده و برای شنا، در ایستگاه­‌های شنا توقف می­کنند.

غارهای Pirate و Damlatas، از غارهای دریایی اصلی هستند که مورد بازدید قایق‌­ها قرار می­‌گیرند. اگرچه بسته به شرایط قایق، می­‌توان از تعداد دیگری از غارها، نظیر  Fosforlu  و غار عاشقان بازدید کرد.

سفرها از نظر کیفیت بسیار متفاوت هستند. برخی از قایق­‌ها مخصوص سفرهای میزبانی خاص هستند، بنابراین، قبل از شروع سفر، از اپراتورها بازدید کرده و از هتل خود توصیه‌­هایی بگیرید. به طور کل، اگر دیسکو داخل کشتی را نمی­‌خواهید، قایق­‌های کوچکتر معمولا گزینه بهتری برای شما خواهند بود.

برای سفری کوتاه­تر، قایقرانی هنگام غروب خورشید در اطراف بندر را انتخاب کنید.

خیس خوردن زیر آفتاب در ساحل کلئوپاترا

۵- خیس خوردن زیر آفتاب در ساحل کلئوپاترا

برای بسیاری از بازدیدکنندگان، تعطیلات در آلانیا همیشه با ساحل در ارتباط خواهد بود.

سواحل شنی احاطه شده توسط استراحتگاه­‌ها، در امتداد خط ساحلی بین سیده و آلانیا کشیده شده است.

نوار اصلی شن و ماسه در آلانیا، ساحل کلئوپاترا است، که در ضلع غربی شهر واقع شده و توسط دامنه­ سنگلاخی و جنگلی تپه سرقلعه، از مرکز شهر جدا شده است.

این ساحل شن و ماسه‌­ای در دسترس، امکاناتی عالی برای شنا و آفتاب گرفتن  در یک روز کامل ارائه می­‌دهد.

در ماه‌­های جولای و آگوست، ساحل می‌تواند مملو از جمعیت ­شود. اگر اواخر بهار و یا اوایل پاییز، که هوا هنوز گرم و آفتابی است، به اینجا بیایید، نوار شن و ماسه‌­ای به طرز شگفت ­انگیزی خالی از جمعیت خواهد بود.

Address: Güzelyalı Caddesi, Alanya

 

 

۶- به غار دیم در زیر زمین بروید

فقط با یک سفر کوتاه از آلانیا (۱۱ کیلومتر حرکت به سمت بخش­‌های داخلی کشور)، غار دیم، از سراشیبی غربی کوه Cebel-Reis در کوه­‌های تاروس شروع شده است.

این غار، دومین غار بزرگ ترکیه است که در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد، که با یک مسیر ۳۶۰ متری به عمق ۱۷ متری زیر سطح زمین می­‌رود.

سنگ­های آهکی داخل غار، مملو از اشکال عظیم استلاکتیت و استلاگمیت می­‌باشد که تا پایین­ترین سطح غار یعنی تالاب، پایین می­رود.

یک کت یا پلیور همراه خود داشته باشید زیرا در داخل غار به آن نیاز خواهید داشت. اینجا، حتی در اوج تابستان هم سرد است.

منطقه ورودی غار و کافه غار، نمای درخشانی از فلات ساحلی را در پایین دست خود، جای داده است.

Address: Dim Mağarası Yolu, Alanya

سفر روزانه به سیده

۷- سفر روزانه به سیده

بقایای باستانی اطراف شهر کوچک سیده، در ۶۴ کیلومتری شمال غربی آلانیا واقع شده است و به آسانی می­‌توان با سفری یک روزه از آن بازدید کرد.

سیده، استراحتگاهی کوچک اما شلوغ در کنار آب است و یک منطقه بسیار توریستی در بازار دارد که از منطقه قدیمی شهر عبور کرده و به قسمت جلوی بندر منتهی می‌­شود.

کافه‌­ها و روستوران­‌های زیادی در امتداد ساحل وجود دارند، بنابراین اگر قصد سفر یک روزه دارید، Aspendos  بهترین مکان برای توقف ناهار است.

ناحیه اصلی بقایای باستانی، درست روبروی ورودی شهر قدیمی سیده است. در اینجا می­‌توانید سالن تئاتر رومی مشهور قرن ۲ سیده را پیدا کنید که ظرفیت ۲۰۰۰ نفر تماشاچی را دارد. این سالن تئاتر، یکی از سالن­‌های تئاتر رومی ترکیه است که به طور فوق­‌العاده‌­ای حفاظت شده و چشمگیرترین جاذبه گردشگری این شهر است.

بازدید از موزه سیده را که در حمامی رومی، واقع در آن طرف جاده است  را از دست ندهید.

مطمئن شوید که ویرانه­‌های آگورا و معبد تایچی که درست در شرق سالن تئاتر قرار دارد، بازدید کرده­اید.

پس از گشت و گذار در این مکان باستانی، به قسمت قدیمی شهر بروید و تا بندرگاه قدم بزنید.

ارکان و ستون­‌های باقی­مانده از معابد آپولو و آتنا، درست در کنار دریا واقع شده و مشرف به دریا هستند.

رفتینگ و گشت و گذار در دره Köprülü

۸- رفتینگ و گشت و گذار در دره Köprülü

پارک ملی Köprülü Canyo، حدودا ۱۲۰ کیلومتر با شمال آلانیا فاصله دارد. که در درجه اول، به عنوان بهترین مکان برای سفرهای رفتینگی شناخته می‌شود که در رودخانه یخی-آبی که از دره می‌­گذرد، انجام می­‌شود. برای فعالیت­‌های بیشتر، این منطقه، محل ویرانه­‌های رومی است که مکان مناسبی برای پیاده­ روی محسوب می‌­شود.

سلگه، قسمت اصلی باستانی روم در این منطقه است. آثاری از شهر بیست هزار نفری که زمانی رونق داشت، در میان روستای آلتینکایا، واقع در یازده کیلومتری شمال غربی دره، باقی مانده است. تئاتر بزرگ رومی در دامنه تپه نیز، از خانه­‌های جدید روستا قابل مشاهده است. با وجود این که سالن تئاتر، تا حدی تخریب شده است، اما ارزش بازدید دارد.

در داخل دره، چند شرکت مسافرتی، سفرهای رفتینگ در طول رودخانه Köprü را اجرا می­‌کنند. و از دیدنی‌­ترین قسمت­‌های رودخانه عبور کرده و به زیر پل اورلوک می‌­روند. این پل، ساخته رومی‌­ها بوده و قدمت آن به قرن ۲ باز می­‌گردد.

طول این دره، ۱۴ کیلومتر است که بعضی از دیوارهای آن تا ۴۰۰ متر ارتفاع دارد.

اگر رفتینگ فعالیت مورد علاقه شما نیست، چند کافه و رستوران در ساحل رودخانه وجود دارد که می­توانید برای استراحت به آنجا بروید و از تماشای مناظر دره لذت ببرید.

همچنین، مسیرهای زیادی برای کوهنوردان در منطقه وجود دارد. از پیاده­روی تا قله ۲۵۰۴ متری کوه بوزبورون گرفته، تا پیاده­روی دو ساعته در مسیر جاده رومی.

در دره Sapadere شنا کنید

۹- در دره Sapadere شنا کنید

این دره، در حومه دهکده­ کوچک Sapadere قرار دارد که با یک سفر آسان، در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر آلانیا میسر می­‌شود.

از ماه می تا اکتبر، مجریان تورهای زیادی، روزانه جیپ­های گردشگری را به دره Sapadere می­‌برند. این تور، برای مسافرانی که مایلند آرام بنشینند و از مناظر لذت ببرند، بسیار مناسب است.

دره Sapadere اگرچه بسیار کوچک است و فقط ۸۰۰ متر طول دارد، اما بین دیوارهایی به ارتفاع ۴۰۰ متر فشرده شده است که موجب می­‌شود دره، آب و هوای خنک‌­تری نسبت به ساحل داشته باشد و در اوج تابستان نیز، به یک مقصد بسیار محبوب تبدیل شود. یک مسیر پیاده‌­روی از میان دره و کافه­‌ها عبور می‌­کند. جایی که می‌­توانید استراحت کرده و از محیط لذت ببرید.

در پایین دره، تالابی کوچک و یک آبشار وجود دارد. اکثر مردم برای شنا در آب سرد و سبزآبی تالاب، به اینجا می‌­آیند و از هوای سردتر لذت می­‌برند.

از سیدرا دیدن کنید

۱۰- از سیدرا دیدن کنید

برای رفتن به بقایای باستانی، دور از شلوغی اتوبوس‌­های تور، به سیدرا سفر کنید.

حتی در اوج فصل گردشگری، احتمالا شما تنها بازدیدکننده این ویرانه تنها خواهید بود. ویران‌ه­ای که در بالای تپه‌­ای مشرف به ساحل، در ۲۲ کیلومتری جنوب آلانیا، قرار گرفته است.

سیدرا در قرن سیزدهم، به طور کامل رها شد. تاریخ سکونت سیدرا دقیقا به قرن ۷ قبل تز میلاد باز می‌­گردد. که مهم­ترین دوره آن، دوره رومی بوده، زمانی که این مکان به علت موقعیت ساحلی‌­اش به شهرت رسید. بیشتر ساختمان‌­هایی که هنوز هم قابل مشاهده هستند مربوط به همان دوران هستند.

اطمینان پیدا کنید که در خیابان colonnaded گشت زده‌­اید و حمام­‌های رومی، سالن بدن­سازی و معبدی که از بهترین آثار این مکان هستند را دیده‌­اید.

با گذاشتن زمان بیشتری، از کلیسای سیدرا و کارگاه روغن زیتون بازدید کنید. هر دوی این­ها مربوط به دوران بیزانس این شهر می‌­باشد.

Address: Seki Köyü, off Antalya-Mersin Highway

آنموریوم را کشف کنید

۱۱- آنموریوم را کشف کنید

خرابه­‌های بزرگ آنموریوم، یکی از مکان­‌های جذاب منطقه جنوب مدیترانه است. اما فقط بازدیدکنندگانی را جذب می­‌کند که از سایر آثار باستانی دیدن می­‌کنند.

خرابه­‌ها در امتداد یک ساحل طولانی در شمال شهر آنامور، در ۱۱۷ کیلومتری جنوب آلانیا قرار دارند.

بزرگراه ساحلی منتهی به اینجا، بسیار پرپیچ و خم است، بنابراین اگر برای سفری یک روزه اتومبیل اجاره کرده­اید، زودتر حرکت کنید تا مطمئن باشید در تاریکی رانندگی نخواهید کرد.

خرابه­‌های آنموریوم، ترکیبی از آثار رومی و بیزانس است. آن­ها شامل یک ناحیه بزرگ نکروپلیس، کلیسای باسیلیکای قرن ۴، مجموعه حمام قرن ۳ و یک اودئون (سالن تئاتر کوچک) هستند که به خوبی حفظ شده‌­اند. همه این­ آثار، در میان دیوارهای شهر پیچیده شده و ادامه دامنه تپه قرار دارد.

لباس شنای خود را به همراه داشته باشید تا بعد از گشت و گذار در ویرانه­‌های به جا مانده، در دریا غوطه­‌ور شوید.

Address: Anamur, off Antalya-Mersin Highway

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.