۲۲ غذای جنوبی ایران

968

همان‌طور که می‌دانید هر شهری غذاهای محلی منحصر به خود را دارد. جنوب کشور نیز علاوه بر جاذبه‌های گردشگری، غذاهای خوشمزه‌ای دارد که ما در این مقاله قصد داریم آن‌ها را به شما معرفی کنیم. پس در این مقاله با ما همراه شوید تا با غذاهای جنوبی آشنا شوید.

باید بگوییم که غذاهای خوشمزه محلی جنوب ایران، معرف فرهنگ و آداب و رسوم آنجا است. در صورتی که به جنوب کشور مسافرت کردید، از خوردن غذاهای خوشمزه محلی آن جا غافل نشوید. همچنین شما در هر جای ایران می‌توانید این غذاها را برای تنوع در بین برنامه غذایی خود قرار دهید و از خوردن آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

معرفی غذاهای جنوبی محلی ایران

  • قلیه ماهی

قلیه ماهی که یک غذای سنتی است و در لیست غذاهای ایرانی قرار دارد، با ماهی و سبزیجات قلیه درست می‌شود. در این خورشت از تمبر هندی و رب انار استفاده می‌شود. این غذا همراه با برنج سرو می‌شود. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر گذرتان به خوزستان افتاد، می‌توانید این غذای خوشمزه و بی‌نظیر را در یک رستوران محلی میل کنید.

قلیه ماهی

  • ماهی صبور

همان‌طور که می‌دانید ماهی یکی از غذاهای خوشمزه محلی جنوب ایران است. باید گفت که جنوبی‌ها، کباب ماهی صبور را خیلی دوست دارند. کباب ماهی صبور، که داخل شکم آن از سبزی ماهی و تمبر پر شده است، بر روی آتش به همراه نان یا سبزی پلو جایگاه ویژه‌ای دارد. این غذا علاوه بر این‌که خیلی خوشمزه است، سالم و مقوی نیز است؛ زیرا سرخ نمی‌شود.

ماهی صبور

  • فلافل

یکی دیگر از غذای محلی خوزستان فلافل است که یکی از انواع غذاهای آبادانی نیز است. همان‌طور که می‌دانید این غذای محبوب را در سرتاسر ایران درست می‌کنند و تمامی مردم ایران آن را دوست دارند و یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی است. این غذای خوشمزه از نخود، لپه، تخم‌مرغ، ادویه و جعفری درست می‌شود.

فلافل

  • اوپیوزی

این غذای دزفولی مانند اشکنه است و خیلی زود آماده می‌شود. این غذای مقوی و خوشمزه از پیاز، تخم مرغ، گردو، شکر، رب انار، نمک، زردچوبه، فلفل و نان خشک درست می‌شود و یکی از غذاهای خوشمزه محلی جنوب ایران است.

اوپیوزی

  • سمبوسه

سمبوسه‌ای که در تمام شهرهای ایران محبوب و پرطرفدار است یکی از غذاهای محلی خوزستان و یکی از انواع غذاهای آبادانی است.

سمبوسه

  • هواری

این غذای خوشمزه با سبزیجاتی چون شوید، شنبلیله، گشنیز و همچنین پیاز، سیر، ماهی درست می‌شود. برای پخت این غذای خوشمزه، تمامی مواد گفته شده را سرخ کرده و با برنج دم می‌کنند و یکی از انواع پلوهای جنوبی است. همچنین این غذای جنوبی را با تن ماهی می‌توان درست کرد.

هواری

  • قیمه بوشهری

این قیمه، شبیه قیمه‌های معمولی نیست و طعمی شور و ترش دارد. گوشت آن را باید کاملا کوبید و له کرد. این غذا به همراه شکر پلو سرو می‌شود. این یک غذای جنوبی خوشمزه با گوشت قرمز است.

قیمه بوشهری

  • شکر پلو

این غذای جنوبی از ترکیب زعفران، شکر و برنج درست می‌شود و رنگ زرد جذابی دارد و برای مهمانی‌ها است و یکی از غذاهای خوشمزه محلی جنوب ایران محسوب می‌شود.

شکر پلو

  • نان چم‌ چمو

این یک نان محلی خوشمزه مخصوص قشم است که برای صبحانه خورده می‌شود. اسم دیگرش نان تخم مرغی است و با آرد، روغن، تخم مرغ و شکر درست می‌شود.

نان چم‌ چمو

  • بلالیت

یکی از صبحانه‌های خوشمزه بوشهر و بندرعباس است. این غذای محبوب با ماکارانی، شکر، هل، شیره خرما، گلاب و روغن درست می‌شود و خیلی مقوی است و یکی از غذاهای خوشمزه محلی جنوب ایران برای وعده صبحانه است.

بلالیت

  • دوپیازه میگو

معمولا ماهی و میگو در بیش‌تر غذاهای جنوبی استفاده می‌شود. دوپیازه میگو از غذاهای خوشمزه و محلی قشم و هرمزگان است که با میگو، پیاز، ادویه‌های خوش عطر و رب درست می‌شود.

دوپیازه میگو

  • ماهی برشته

این غذای خوشمزه را با هر نوع ماهی درست می‌کنند و فقط داخل ماهی را ادویه و سبزیجات معطر پر می‌کنند.

ماهی برشته

  • مهیاوه یا سوراغ

این غذا در واقع یک نوع سس است که از نوعی ماهی ریز به نام حشینه یا موتو درست می‌شود. زمانی که ماهی در آفتاب خشک شد، آن را تمیز و پودر می‌کنند و با کمی از خاک سرخ هرمز، گشنیز، زردچوبه، فلفل، نمک، خردل و راز مخلوط کرده و در آن آب ریخته و به مدت یک ماه در خمره‌، در زیر آفتاب قرار می‌دهند تا آب خود را از دست بدهد و مانند سس شود و گاهی نیز برای عطر بهتر به آن خردل بو داده و پوست نارنج کوبیده اضافه می‌کنند. جنوبی‌ها از این سس بر روی نان‌های تنوری خود مانند تیموشی یا موشته استفاده می‌کنند.

مهیاوه یا سوراغ

  • خوراک خرچنگ یا سینگو

جنوبی‌ها با استفاده از خرچنگ غذاهای متنوع و خوشمزه‌ای درست می‌کنند. خرچنگ را می‌توان با برنج و یا به صورت خوراک مصرف کرد. سینگو یک نوع خوراک بی‌نظیر از خرچنگ است. اگر شما غذای دریایی دوست دارید، زمانی که به جنوب سفر کردید، حتما سینگو را امتحان کنید.

خوراک خرچنگ یا سینگو

  • پودینی کوسه

یکی دیگر از غذاهای محلی جنوب پودینی کوسه است. جنوبی‌ها از گوشت کوسه غذایی به نام پودینی طبخ می‌کنند که معمولا در بیشتر فست فودی‌ها و رستوران‌های جنوب می‌توانید آن را پیدا کنید. این غذای خوشمزه معمولا جزء غذاهای گران‌ قیمت است و یکی از  غذاهای خوشمزه محلی جنوب ایران است.

پودینی کوسه

  • دمی لخلاخ

این غذای خوشمزه و محلی جنوبی، نوعی غذای عربی است که با ماهی‌هایی چون سنگسر، سبیتی، هامور و سرخو درست می‌شود. اسم این غذا از کلمه عربی لخلخه که به معنی بوی خوش است، گرفته شده است. برای پخت این غذا از ماهی، شوید، سیر، پیاز، کره یا روغن و ادویه مخصوص جنوبی استفاده می‌شود و یکی از غذاهای خوشمزه محلی جنوب ایران است.

دمی لخلاخ

  • دال عدس بوشهری

این غذای خوشمزه بسیار مفید و برای تقویت حافظه خوب است. این غذا را همراه با سبزی خوردن و ترشی میل می‌کنند.

دال عدس بوشهری

  • انکاس یا ماهی مرکب

غذای انکاس یا ماهی مرکب یک غذای محبوب و خوشمزه است که در رستوران‌های خاصی سرو می‌شود. زیرا ماهی مرکب جنوب معمولا صادر می‌شود و کم‌تر در دسترس جنوبی‌ها قرار می‌گیرد.

انکاس یا ماهی مرکب

  • کراهی “میگو”

این غذای خوشمزه یکی از غذاهای محلی چابهار است و شما می‌توانید این غذا را در بهترین رستوران‌های این شهر میل کنید. این غذا از میگو، سبزی‌های معطر مانند گیشنیز، پیاز و ادویه‌های مخصوص درست می‌شود. اگر به چابهار سفر کردید این غذای خوشمزه را حتما امتحان کنید، چون این غذا یکی از غذاهای خوشمزه محلی جنوب ایران محسوب می‌شود.

کراهی "میگو"

  • دوغ‌پا

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و سنتی چابهار دوغ‌پا است که مخلوطی از گوشت و دوغ می‌باشد. این غذا مخصوص عروسی‌ها و مراسم ویژه است. می‌توانید طعم بی‌نظیر این غذا را در روستاهای این شهر و با دستپخت افراد محلی تجربه کنید.

دوغ‌پا

  • نافله

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و خوش‌ طعم جنوبی نافله است که از ترکیب گوشت، پیاز و آرد نخودچی درست شده و طعمی ترش دارد. این غذا نیز از خوشمزه‌ترین غذاهای خوزستان و اهواز است و یک غذای جنوبی با گوشت قرمز محسوب می‌شود.

نافله

  • گبولی گوشت

این غذای محلی مخصوص هرمزگان است که با گوشت و یا مرغ درست می‌شود. این غذا به دلیل داشتن ادویه‌های زیاد، بسیار خوش عطر است. در این غذای بسیار خوشمزه از هل، میخک، دارچین، فلفل، لیمو عمانی و ادویه پلویی استفاده می‌شود و با برنج طبخ می‌شود. این یک نوع غذای جنوبی با گوشت قرمز است و یکی از غذاهای خوشمزه محلی جنوب ایران محسوب می‌شود.

گبولی گوشت

پس اگر شما زمانی به جنوب کشور سفر کردید می‌توانید غذاهای متنوع و زیادی را که با میگو و ماهی درست می‌شوند و یا خوراک‌ها و ساندویچ‌های خوشمزه و تند محلی که با سس قرمز درست می‌شوند را امتحان کنید. امیدوارم که این مقاله در معرفی غذاهای خوشمزه محلی جنوب ایران به شما کمک کرده باشد. از همراهی شما عزیزان کمال تشکر را دارم.
۱۰۰%
  • عالی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.