طرز تهیه دلمه بادمجان خوشمزه

967
همان‌طور که می‌دانید دلمه یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که انواع مختلفی دارد که شامل دلمه برگ مو، دلمه بادمجان، دلمه فلفل دلمه‌ای، دلمه کدو سبز و دلمه گوجه فرنگی می‌شود.

دلمه از خوشمزه‌ترین غذاها است و دلمه بادمجان شکم‌ پر از محبوب‌ترین آن‌ها است. ما در این‌جا طرز تهیه دلمه بادمجان را برای شما آماده کردیم. امیدوارم این غذای خوشمزه را درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید. در ضمن این غذای خوشمزه برای سرو در مهمانی‌ها نیز مناسب است و می‌توان آن را به عنوان فینگر فود نیز سرو کنید.

جا دارد در این جا این نکته را باید بگویم که اگر شما به هر دلیلی گوشت نمی‌خورید و یا گیاه‌خوار هستید، می‌توانید به جای گوشت در این غذا از قارچ، سویا یا سبزیجات استفاده کنید.

 

 

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ‌کرده ۳۰۰ گرم
برنج ۱ پیمانه
لپه نصف پیمانه
سبزی مخصوص دلمه که شامل جعفری، گشنیز، تره، مرزه، شوید و نعنا ۵۰۰ گرم
بادمجان دلمه‌ای بزرگ ۴ عدد
پیاز ۳ عدد
سیر ۳ عدد
رب گوجه فرنگی ۴ عدد
گوجه فرنگی ۴ عدد
آب ۳ پیمانه
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و روغن به مقدار لازم

 

  • طرز تهیه دلمه بادمجان

۱- در ابتدا باید لپه را از شب قبل خیس کنید.

۲- لپه‌ای که از شب قبل خیس شده را با آب، روی حرارت بگذارید تا تقریبا نیم‌پز شود. یعنی این که لپه نباید خیلی نرم شده باشد ولی باید با فشار انگشت له شود.

۳- سر بادمجان‌ها را جدا کنید و داخل آن‌ها را طوری خالی کنید که دیواره آن‌ها آسیب نبیند. مواد داخل بادمجان‌ها را کنار بگذارید تا بعدا در سس از آن‌ها استفاده کنیم.

شما می‌توانید برای زیباتر شدن و به دلخواه، به صورت راه راه یا شطرنجی پوست بادمجان‌ها را بگیرید. سپس به آن‌ها کمی نمک بزنید و بگذارید به مدت یک ساعت درون یک آب‌کش بماند تا تلخی آن‌ها گرفته شود.

۴- بعد از آن باید برنج را با آب و کمی نمک، به حالت نیم‌پز جوشاند و آب‌کشی کرد. یعنی وقتی که دانه برنج را با دو انگشت فشار می‌دهیم، مغز برنج باید کمی سفت و خام ولی اطراف آن نرم باشد.

۵- در تابه‌ای مقداری روغن ریخته و روی حرارت بگذارید و ۲ عدد پیاز را نگینی خورد کرده و به همراه ۲ عدد سیر له شده به روغن اضافه کنید. پیاز و سیر را کمی تفت دهید به اندازه‌ای که فقط خامی آن‌ها گرفته شود.

۶- بعد گوشت‌ چرخ‌کرده را به آن اضافه کنید و بگذارید کمی پخته شود.

۷- نمک، فلفل، زردچوبه را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید. بعد از آن رب گوجه‌ فرنگی را اضافه کرده و سرخ کنید.

۸- سپس در ماهیتابه را بگذارید و اجازه دهید که مواد با هم، روی حرارت ملایم پخته شوند. تقریبا ۱۵ دقیقه برای این کار کافی است.

۹- از قبل باید سبزی مخصوص دلمه را شسته و خرد کرده باشید و در این مرحله به مواد گوشتی اضافه کنید.

احتیاج نیست که سبزی سرخ شود و فقط در حدی که نرم شده و خامی آن گرفته شود، کافی است. اگر از سبزی خشک استفاده می‌کنید نیازی به تفت دادن آن‌ها نیست.

۱۰- بعد از آن برنج نیم‌پز شده و لپه نیم‌پز شده را به مواد گوشتی اضافه می‌کنیم و به آرامی با هم مخلوط می‌کنیم.  فقط باید مراقب باشید که هنگام مخلوط کردن، برنج و لپه له نشوند. حالا مواد میانی دلمه ما آماده است.

۱۱- در این مرحله باید داخل بادمجان‌ها را با موادی که آماده شده پر کنید.

اگر دوست داشتید می‌توانید قبل از پر کردن بادمجان‌ها، آن‌ها را کمی در روغن سرخ کنید. این کار کاملا سلیقه‌ای است و نیازی به آن نیست.

۱۲- هنگامی که بادمجان‌ها را از مواد پر کردید، سر آن‌ها را روی‌شان قرار دهید تا موقع پخت، مواد بیرون نریزد.

۱۳- درون یک قابلمه کمی روغن ریخته و روی شعله قرار دهید. سپس یک پیاز و سیر دیگر را نگینی خرد کنید و به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید. گوجه‌ها را هم نگینی خرد کرده و به پیازها اضافه کنید.

۱۴- داخل بادمجان‌هایی را که خالی کرده بودید به مواد اضافه کرده و نمک، زردچوبه و فلفل را اضافه کنید و تفت دهید تا خامی آن‌ها گرفته شود. بعد از آن ۳ پیمانه آب را به آن اضافه کنید. می‌توانید برای اینکه سس دلمه رنگ بیشتری داشته باشد، کمی رب گوجه فرنگی به این مواد اضافه کنید.

۱۵- بعد از این‌که این مواد به جوش آمد، می‌توانید دلمه‌های آماده شده را بین مواد داخل قابلمه بچینید. سپس در قابلمه را گذاشته و بگذارید دلمه‌ها پخته شوند. در حین پخت گاهی در قابلمه را بردارید و با یک قاشق، مقداری از آب سس را به داخل شکم دلمه‌ها بریزید تا مواد داخل آن‌ها خشک نشوند. بعد از گذشت یک ساعت دلمه بادمجان شما آماده است. آن را در یک ظرف مناسب سرو کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

نکاتی برای تهیه دلمه بادمجان

 

  • نکاتی برای تهیه دلمه بادمجان

  • شما می‌توانید از بادمجان قلمی برای درست کردن دلمه بادمجان استفاده کنید و فرق زیادی با بادمجان دلمه‌ای ندارد. فقط مواد کم‌تری درون هر کدام جای می‌گیرد.
  • شما می‌توانید درون بادمجان‌ها را با مواد دلخواه غیرگوشتی نیز پر کنید. در ضمن شما می‌توانید روی دلمه‌ها پنیر پیتزا بریزید، ولی در این صورت باید دلمه‌ها را درون فر بپزید.
  • در صورت تمایل می‌توانید به جای رب گوجه فرنگی از رب انار استفاده کنید که در این صورت طعم آن کمی ترش و ملس می‌شود. من به شما پیشنهاد می‌کنم که حتما دلمه بادمجان با رب انار را امتحان کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید از سیر در مواد میانی و سس دلمه استفاده نکنید.

 

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که غذای سنتی خوشمزه را درست کنید و از خوردن آن نهایت لذت را ببرید. از همراهی شما عزیزان کمال تشکر را داریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.