با انواع مختلف رشته های ورزشی آشنا شوید

2,974

وقتی بازی‌های المپیک زمستانی یا تابستانی پخش می‌شود، ممکن است انواع ورزش ها و رشته های ورزشی را ببینید که اصلا نمی‌دانستید وجود دارند. ورزش‌های زیادی هستند که الزاما شامل ضربه، توپ و تور نیستند، مثل ورزش‌هایی که در آنها از نشانه‌گیری، قایق، باتوم، روبان، هدف‌گیری و حیوانات استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط:

ورزش‌های اصلی، ورزش‌هایی هستند که شاید از طریق تلویزیون یا رسانه‌های مرتبط با آنها آشنا شوید، اما این تنها بخش کوچکی از کل دنیای ورزش است. ورزش عبارت است از بازی یا رقابتی که افراد به صورت فیزیکی در آن مشارکت می‌کنند و هنگام رقابت با فردی دیگر، از قوانین خاصی پیروی می‌کنند و یا یک فعالیت بدنی به هدف سرگرمی. انواع رشته های ورزشی به ورزش های با توپ،  ورزش های بدون توپ ،  ورزش با حیوانات و … تقسیم بندی می‌شوند که در زیر به انواع رشته های ورزشی می‌پردازیم.

ورزش‌ های توپی

ورزش‌ های توپی

ورزش‌های توپی به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • توپ روی تور، توپ و چوگان، توپ و چوب و فقط توپ.
  • توپ روی تور شامل بازی‌هایی مثل: والیبال، واترپولو و تنیس است.
  • توپ و چوگان یا توپ و چوب، بازی‌هایی مثل گلف، لاکراس، هاکی روی چمن، سافت‌بال و بیسبال را شامل می‌شود.
  • بازی‌های فقط با توپ هم شامل ورزش‌های آشنایی مثل بسکتبال، فوتبال آمریکایی، بولینگ و فوتبال می‌شوند. هندبال، تنیس روی میز (پینگ-پونگ) و پَدِلبال نیز در این گروه قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: ورزش‌ های غیرتماسی چه ورزش هایی هستند؟

ورزش ‌های استقامتی و دویدن

ورزش ‌های استقامتی و دویدن

دویدن، از دوی سرعت تا فوق ماراتن، می‌تواند یک ورزش تفریحی و یا حرفه‌ای باشد.

مسابقات دو و میدانی، از پرش از ارتفاع گرفته تا پرش طولی و پرتاب دیسک و پرتاب نیزه، شامل مسابقات فردی و تیمی مانند مسابقات دوی امدادی است.

ورزش‌هایی که با دوچرخه انجام می‌شوند شامل دوچرخه‌سواری در جاده، دوچرخه‌سواری در پیست، دوچرخه‌سواری کوهستانی، دوچرخه‌سواری در مسیرهای شیب‌دار و BMX هستند.

حتی پیاده‌روی هم در صورتی که یک راهپیمای رقابت‌های سرعتی باشید، در طبقه‌بندی ورزش‌های المپیک قرار می‌گیرد.

فعالیت‌های چندگانه ورزشی معمولا در دسته بندی ورزش‌های استقامتی قرار می‌گیرند؛ مانند فعالیت‌های سه‌گانه‌ی شنا، دوچرخه‌سواری و دو؛ ورزش‌های دوگانه مثل اسکی، صحرانوردی با اسلحه، و شبه سه‌گانه با استفاده از دوچرخه و دویدن.

مسابقات چندگانه‌ی دو، مسابقه‌ی دهگانه‌ دو و میدانی که شامل دوی سرعت ۱۰۰ متر، پرش طولی، پرتاب وزنه، پرش از ارتفاع، دوی سرعت ۴۰۰ متر، ۱۱۰ متر با مانع، پرتاب دیسک، پرش با نیزه، پرتاب نیزه و دوی ۱۵۰۰ متر است و مسابقه‌ی هفت‌گانه شامل ۱۰۰ متر با مانع، پرش از ارتفاع، دوی سرعت ۲۰۰ متر، پرتاب وزنه، پرش طولی، دوی ۸۰۰ متر و پرتاب نیزه را در بر می‌گیرد.

شاید مطالعه مقاله آشنایی با ۴ ورزش از ورزش های ماجراجویانه و هیجانی برای شما جالب باشد.

ورزش ‌های رزمی و قدرتی

ورزش ‌های رزمی و قدرتی

هنرهای رزمی از جمله کاراته، تکواندو و جوجیتسو، ورزش‌های رزمی باستانی هستند که امروزه در سطح داخلی و بین‌المللی گسترش یافته‌اند.

کشتی، بوکس و هنرهای رزمی ترکیبی مانند مبارزه‌ی قهرمانی نهایی نیز در دسته‌بندی ورزش‌های رزمی قرار می‌گیرند.

بعضی از ورزش‌های رزمی هستند که در آنها از سلاح استفاده می‌شود، مانند شمشیربازی و کِندو (ورزش ژاپنی که در آن از شمشیرهای چوبی استفاده می‌شود). وزنه‌برداری، پاورلیفتینگ (وزنه‌برداری قدرتی) و پرورش اندام جزء شناخته شده ترین ورزش‌های قدرت محور هستند.

رشته های ورزشی با همراهی حیوانات

رشته های ورزشی با همراهی حیوانات

سگ‌ها شجاعانه در ورزش سورتمه‌کشی رقابت می‌کنند که به عنوان مسابقات نمادین Iditarod در آلاسکا شناخته می‌شود.

اسب‌هایی که برای حرکات نمایشی تربیت می‌شوند، در مسابقات پرش و چوگان حاضر می‌شوند. شرکت اسب‌ها در نمایش‌ها و مسابقات، مانند سایر حیوانات که با انسان‌ها هستند، به همراه سوارکاران است، که در ورزش‌های نمایشی سوارکاری و مسابقات بشکه شرکت می‌کنند. اسب‌ها اغلب در مسابقات اسب‌دوانی و ارابه‌رانی به عنوان ورزشکارانی برجسته شناخته می‌شوند.

رشته های ورزشی با آب، یخ و برف

قایق‌رانی

شنا و قایق‌رانی از جمله ورزش‌های اصلی در آب هستند.

شیرجه، موج سواری، موج سواری با قایق و شنای هماهنگ نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

وقتی آب‌ها یخ می‌زنند، مردم ورزش‌هایی مثل هاکی روی یخ – که زیر مجموعه‌ی ورزش‌های با توپ و چوب نیز محسوب می‌شود – و کِرلینگ (جلو رفتن همراه با پاس‌کاری و تغییر مسیر) انجام می‌دهند و یا در اسکیت نمایشی یا سرعتی شرکت می‌کنند.

در آب و هوای برفی، می‌توان ورزش‌هایی مثل اسکی روی برف، اسنوبورد و سورتمه انجام داد. یا اگر می‌خواهید ورزش‌های المپیک را امتحان کنید، گزینه‌هایی مثل لوژ سواری، سورتمه‌ی دو تیغه و اسکلتون وجود دارند.

ژیمناستیک

مجموعه‌ی ورزش‌های ژیمناستیک علاوه بر مسابقات ژیمناستیک هنری، شامل فعالیت‌های بیشتری با استفاده از چوب موازنه و پارالل ناهم‌سطح است که احتمالا آنها را زیاد در تلویزیون دیده‌اید.

ژیمناستیک ریتمیک با استفاده از لوازمی مثل روبان و طناب توسط ورزشکارارن اجرا می‌شود. ترامپولین، طناب‌زنی و بندبازی نیز در حوزه‌ی ژیمناستیک قرار می‌گیرند.

بندلغزی که در آن حرکات تعادلی – شامل پرش‌ در هوا – روی طناب مرتفع و تکیه‌گاه معلق انجام می‌شود، ورزش دیگری از این مجموعه است که در دهه‌ی ۱۹۸۰ محبوبیت یافت.

آیا این ها واقعا ورزش هستند؟

  • تیر و کمان، تیراندازی و بدمینتون، فعالیت‌های متعارفی هستند که ورزش محسوب می‌شوند.
  • فریزبی، ماهیگیری و شکار هم ورزش هستند. ممکن است از این‌که رقابت‌های رژه‌ی گروهی، فعالیت گروه‌های تشویق، رقص، پیشاهنگی و چرخاندن باتوم نیز ورزش محسوب می‌شوند متعجب شوید، ولی در تعریف ورزش جای دارند.
  • ورزش‌هایی نیز تحت عنوان ورزش‌های هوایی مانند کایت‌سواری، بالون مسابقه‌ای و چتربازی وجود دارند. صعود، صخره‌نوردی و کوهنوردی از ورزش‌های فضای باز برای افراد ماجراجو هستند، و ورزش‌های موتوری مانند مسابقات اتومبیل‌رانی، ATV ، قایق موتوری یا موتورسواری که در آنها مهارت ورزشکاران در کنترل وسایل نقلیه است. 
۱۰۰%
  • عالی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.