تفاوت انواع مدل های تیبا SX -EX

567

تیبا یکی از ماشین های مقرون به صرفه و اقتصادی طبقه متوسط جامعه است که به دلیل کیفیت و دارا بودن قابلیت های فراوان در مدل های مختلف خود با استقبال زیادی مواجه شده است. تمامی مدل های تیبا را می توان در دو گروه کلی تیبا ۱ یا صندوقدار یا سدان و تیبا ۲ یا هاچ بک طبقه بندی کرد. مدل سدان در انواع مدل های SX، EX، LX، SL  و پلاس تولید و به بازار عرضه می شوند و مدل هاچ بک در انواع مدل های SX، EX و پلاس در بازار موجود است. از بین مدل ها دو مدل EX و SX از مدل های پرطرفدار بازار به شمار می روند. از جمله تفاوت تیبا SX  و EX می توان به برخی قابلیت ها چون شیشه بالابر برقی درب های پشت، آینه‌های برقی جانبی، رینگ آلومینیومی و … اشاره کرد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خودروی تیبا و انواع مدل های آن تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

معرفی ماشین تیبا

ماشین تیبا یکی از محصولات گروه سایپا است که با توجه به قیمت مناسب خود خیلی سریع توانست سهم عمده ای از بازار خودروهای داخلی را به خود تخصیص دهد. تیبا از سال ۱۳۸۷ به عنوان جایگزین خودروی ریو روانه بازار شده است. تیبا به معنای آهو را می توان ترکیبی از قطعات خودروهای ریو، ال نود و پراید دانست که در میان اقشار متوسط جامعه طرفداران زیادی دارد. این خودرو به دلیل شباهت های زیاد با پراید و بهبودهای زیادی که در آن حاصل شده است و به دلیل قیمت مناسب خود میان قشر متوسط طرفداران زیادی دارد.

در خودرو تیبا دیفرانسیل جلو ، ۴ سیلندر بوده و موتور ۱۵۰۳ سی سی تیبا، قدرت تولید ۸۷ اسب بخار را دارد، در عین حال گیربکس تیبا دستی ،۵ سرعته و گشتاور این خودرو ۱۲۸ است. تیبا موتوری انژکتوری دارد و از برخی امکانات این خودرو می توان به فرمان هیدرولیک، وجود کیسه هوا، سیستم ضد سرقت، برخورداری از ترمزهای ABS، شیشه بالابر، تنظیم برقی صندلی و … اشاره کرد.

انواع مدل های تیبا

تیبا ۱ خودرویی صندوقدار است که در سال ۱۳۸۷ توسط گروه سایپا تولید و در بازار عرضه شد. به دنبال توسعه و بهبود این خودرو در سال ۱۳۹۳ مدل هاچبک این خودرو نیز روانه بازار شد. هر دو مدل سدان یا صندوقدار و هاچبک تیبا مدل های مختلفی دارند.

انواع مدل ماشین تیبا

انواع تیبا سدان

تیبا سدان یا صندوقدار را می توان در ۵ مدل زیر دسته بندی کرد:

  • تیبا سدان SX
  • تیبا سدان EX
  • تیبا سدان LX
  • تیبا سدان SL
  • تیبا سدان پلاس

در میان مدل های بالا مدل SX در مقایسه با سایرین متقاضیان بیشتری داشته و بیشتر عرضه می شود. تیپ های مختلف تیبا سدان دارای ویژگی هایی هستند که تنها در برخی از مدل ها یافت میشود.ویژگی ایربگ سرنشین جلو یکی از فاکتورهایی جهت تامین ایمنی سرنشینان خودرو است که مدل SL فاقد این قابلیت است. شیشه بالابر برقی عقب ویژگی دیگری است که تنها مدل های EX و پلاس این قابلیت را دارند. آینه های برقی جانبی که راحتی و آرامش را برای سرنشینان خودرو مهیا می سازد در مدل های EX و پلاس یافت می شود. مدل EX مجهز به رینگ آلومینیومی بوده و سایر مدل ها فاقد این قابلیت هستند. مدل پلاس تیبا تنها مدلی از تیبا سدان است که سپر جلویی دو رنگ دارد، مابقی مدل های تیبا سدان دارای سپر جلو تک رنگ هستند. سنسور پارک عقب و دوربین دید عقب که کار را برای رانندگان تسهیل می کند تنها در مدل پلاس یافت می شود. روکش صندلی ها در مدل پلاس چرمی و در سایر مدل ها پارچه ای است، همچنین جهت زیبایی داخلی خودرو مدل پلاس کفپوش سه بعدی دارد، در حالی که مابقی مدل های تیبا فاقد این قابلیت هستند.

مجهز بودن به سیستم مالتی مدیا، دزدگیر، جلو پنجره ای همراه با قاب کروم و زه کروم بالای قاب پلاک عقب از قابلیت‌هایی است که در مدل پلاس از تیبا سدان وجود داشته و همین قابلیت ها نیز سبب بالاتر بودن قیمت این مدل در مقایسه با سایر مدل ها را فراهم آورده است. از جمله  تفاوت تیبا SX  و EX که از مدل های پرطرفدار تیبا هستند می‌توان به شیشه بالابر عقب، آینه های برقی جانبی و رینگ آلومینیومی اشاره کرد. مدل EX قابلیت های ذکر شده را دارا می باشد و مدل SX فاقد قابلیت های نامبرده شده است.

خودرو تیبا2

انواع تیبا هاچ بک

تیبا ۲ یا همان تیبا هاچ بک بعد از مدل سدان در سال ۱۳۹۳ به بازار عرضه شد. تیبا ۲ یا تیبا هاچ بک در مدل های EX، SX و پلاس تولید و روانه بازار می شوند. مدل SX تیبا هاچ بک بین سال های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ تولید شد و دارای قابلیت هایی شبیه به تیبا سدان در همین مدل است. مدل EX تیبا هاچ بک همچنان تولید شده و متقاضیان بیشتری دارد. تفاوت تیبا SX و EX در شیشه بالابر برقی عقب و تنظیم برقی آینه های جانبی است که تیپ EX تیبا ۲ دارای قابلیت‌های نامبرده بوده و تیپ SX فاقد این قابلیت ها است. تیبا ۲ علاوه بر دو مدل EX و SX دارای مدل پرطرفدار دیگری به نام تیبا پلاس است.

از جمله ویژگی های تیبا هاچ بک پلاس می‌توان به مواردی چون وجود رنگ مشکی قسمت پایین سپرهای ماشین، آینه های جانبی با قابلیت جابجایی برقی با قابی همرنگ بدنه، وجود طرحی جدید در قالپاق های تیبا پلاس، وجود ریل سقفی، وجود قاب کرومی جلو پنجره و … اشاره کرد. تیبا ۲ پلاس مشابه با تیبا سدان پلاس مجهز به قابلیت هایی چون مالتی مدیا همراه با مانیتور لمسی، روکش های چرمی، کفپوشهایی سه بعدی، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب و … است.

جدول مقایسه تفاوت تیبا SX و EX

می‌توان تفاوت تیبا SX و EX را مطابق جدول زیر در نظر گرفت. علامت تیک به معنای دارا بودن قابلیت و علامت ضربدر به معنای عدم وجود این قابلیت است.

مدل تیبا / قابلیت ها SX EX
شیشه بالابر برقی پشت ×
آینه های برقی جانبی ×
رینگ آلومینیومی بر حسب سفارش امکان وجود این قابلیت هم اکنون نیز وجود دارد. تا سال ۱۳۹۵ بر حسب سفارش امکان وجود رینگ آلومینیومی فراهم بود.

۱۰۰%
  • عالی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 3 =