۷ نشانه برای زمان از شیر گرفتن کودک

223
 تغذیه برای نوزاد بسیار مهم است. وقتی کودک چند ماه سن دارد، او را از مصرف شیر مادر یا شیر خشک به سمت مصرف برخی غذاهای جامد سوق می‌دهیم. به این فرایند از شیر گرفتن کودک می‌گویند.

در این فرآیند مقدار شیردهی به تدریج کم شده و غذاهای جامد به برنامه غذایی کودک اضافه می‌شود. البته گاهی نیاز است که تغذیه کودک را از نوعی غذای مایع به نوع دیگر تغییر دهیم.

در کودکی که کم‌تر از ۱۲ ماه سن دارد، گاهی نیاز است که تغذیه را از شیر مادر به شیرخشک تغییر دهیم و البته کودکان کم‌تر از ۱۲ ماه نباید شیر کامل گاو مصرف کنند. که این فرایند نیز به نوعی از شیر گرفتن است.

متخصصین می­‌گویند این زمان بهترین زمان برای استفاده از فنجان برای کودک است.  یعنی کودکی که منحصراً با شیر مادر تغذیه می‌شود، هنگام شروع استفاده از شیر خشک بهتر است به جای بطری شیر از فنجان استفاده کند. البته زمان از شیر گرفتن کودک بیش‌تر از آنکه وابسته به سن او باشد، به رشد او بستگی دارد.

آکادمی اطفال آمریکا سن ۴ تا ۶ ماهگی را برای این کار پیشنهاد می‌کند و می‌گوید کودکان در چند ماه اول زندگی نیاز بسیار زیادی به شیر مادر دارند و بیش‌تر مواد مورد نیازشان را از آن تأمین می‌کنند. ولی در ۴ الی ۶ ماهگی آمادگی از شیر گرفته شدن را دارند.

 چگونه متوجه شویم که زمان از شیر گرفتن کودک ‌مان فرارسیده است؟

  •  چگونه متوجه شویم که زمان از شیر گرفتن کودک ‌مان فرارسیده است؟

قبل از اقدام به این کار با پزشک کودک مشورت کنید، ولی در کل متخصصان نشانه­‌های زیر را برای آمادگی کودک برای از شیر گرفته شدن ذکر کرده‌­اند:

  •  تعداد دفعات شیر خوردن کودک افزایش می‌یابد.
  •  وزن کودک به دو برابر وزن زمان تولد می­‌رسد
  •  کودک به غذاهایی که شما می‌­خورید علاقه نشان می‌دهد.
  • کودک دست ها و اسباب بازی­هایش را به دهان می‌­برد.
  • کودک هنگامی که می‌بیند دیگران در حال غذا خوردن هستند، دهانش را باز می‌کند.
  •  کودک می‌تواند بدون کمک بنشیند.
  •  کودک می‌تواند سر و گردن خود را صاف نگه دارد و این نشان دهنده این است که عضلات بلع به قدر کافی قوی شده‌اند.

 اگر کودک شما این نشانه‌­ها را دارد و نظر پزشک‌اش نیز مثبت است، می‌­توانید غذاهای جامد را برای او شروع کنید.

جدول زمان بندی خاصی برای از شیر گرفتن کودک وجود ندارد.
بسته به شرایط کودک در هر زمانی از چند هفتگی تا چند ماهگی می‌توانید این کار را انجام دهید. بهتر است این کار را با جایگزین کردن یکی از وعده‌­های روزانه شیر او با غذای جامد شروع کنید.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − 7 =