سیگار چه عوارضی بر روی بدن دارد؟

283

اینکه روزانه چند نخ سیگار می­‌کشید مهم نیست، مهم این است که تنباکو چقدر برای سلامتی‌تان مضر است و عوارض سیگار چقدر است؟ هیچ ماده بی‌خطری در تنباکو وجود ندارد. از نیکوتین گرفته تا منوکسیدکربن و از استون تا قیر. این موادی که به درون ریه می‌­فرستید، نه تنها برای ریه بلکه برای کل بدن‌تان مضر هستند.

سیگار کشیدن علاوه بر مشکلاتی که روزانه برای شما ایجاد می‌­کند، می‌تواند تاثیرات بلند مدتی برای ارگان‌های بدن داشته باشد. سیگار کشیدن می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری­‌های گوناگون را در سال‌های متمادی افزایش دهد و برخی از آثار آن نیز سریع‌­تر دیده می­‌شوند.

علائم و تاثیرات سیگار بر بدن

مصرف دخانیات قطعاً برای سلامتی شما مضر است و هیچ راه امنی برای استعمال آن وجود ندارد.

جایگزین کردن سیگار با پیپ یا قلیان نمی‌تواند مانع از اثرات زیان­‌بار آن شود.

سیگار و قلیان حاوی بیش از ۶۰۰ ماده هستند. وقتی این مواد می‌سوزند، بیش از ۷۰۰۰ مواد شیمیایی تولید می‌کنند، که بیش‌تر آنها سمی بوده و حداقل ۶۹ تا از آنها مربوط به سرطان هستند.

در آمریکا میزان مرگ و میر افراد سیگاری سه برابر افرادی است که هرگز سیگار نکشیده‌اند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری­‌ها­ی آمریکا اعلام کرده که در آمریکا مصرف سیگار رایج‌­ترین عامل مرگ و میر است که می‌­توان از آن پیشگیری کرد.

با اینکه تاثیرات منفی  و عوارض سیگار ممکن است به سرعت دیده نشوند، ولی عوارض و آسیب‌های آن می‌تواند تا سال‌ها ادامه داشته باشد. خبر خوب این است که ترک سیگار می‌تواند بسیاری از این اثرات را معکوس کند.

  • سیستم عصبی مرکزی

یکی از ترکیبات تنباکو نیکوتین است که موجب تغییراتی در خلق‌و‌خو می­‌شود. نیکوتین در عرض چند ثانیه به مغز می‌رسد و برای مدتی شما احساس می‌کنید که بسیار پر انرژی هستید، ولی به محض این‌که اثر آن از بین رفت، احساس خستگی کرده و نیکوتین بیش‌تری طلب می‌کنید.

نیکوتین به شدت اعتیادآور است و به این علت است که ترک کردن سیگار برای بسیاری از افراد بسیار مشکل است. محرومیت از نیکوتین موجب تضعیف عملکرد شناختی شده، شما را دچار نگرانی، تحریک‌پذیری و افسردگی می‌کند و حتی ممکن است موجب اختلال خواب شود.

 

  • سیستم تنفسی

وقتی دود سیگار را به درون ریه می‌­کشید، در واقع ترکیباتی را وارد ریه کرده‌­اید که به آن صدمه خواهد زد.

در طول زمان این صدمات موجب مشکلات مختلفی می‌شوند. علاوه بر افزایش عفونت، مصرف سیگار ریسک ابتلا به بیماری­‌های مزمن برگشت‌ناپذیر را بالا می‌برد، مانند:

  • آمفیزم: تخریب کیسه‌های هوایی
  • برونشیت مزمن: التهابی دائمی که بر پوشش داخلی لوله­های تنفسی ریه­ها تأثیر می‌گذارد.
  • بیماری انسدادی مزمن ریوی
  • سرطان ریه

محرومیت از ترکیبات تنباکو می‌تواند موجب انسداد موقتی تنفسی شود، چرا که ریه­‌ها و مجاری تنفسی شما شروع به بهبود می‌کنند.

افزایش ترشح موکوس که بلافاصله بعد از قطع مصرف سیگار اتفاق می‌افتد، علامت خوبی از بهبود ریه­‌هاست. کودکان افراد سیگاری بیشتر از سایر کودکان مستعد سرفه، خس خس سینه و حمله­‌های آسم هستند و بیشتر به پنومونی و برونشیت مبتلا می‌شوند.

 

  • سیستم قلبی عروقی

سیگار کشیدن به کل سیستم قلبی عروقی آسیب می­زند. نیکوتین موجب سختی رگ‌های خونی شده و مقاومت آنها را در مقابل جریان خون افزایش می‌دهد. در طول زمان نازک‌تر شدن دیواره­ رگ­‌ها و آسیب­‌های عروقی موجب بیماری­های عروق محیطی می‌شود. سیگار فشار خون را نیز بالا برده، دیواره‌های عروقی را ضعیف کرده و لخته‌های خونی را افزایش می‌دهد و همه این‌ها ریسک حمله قلبی را افزایش خواهد داد.

اگر شما عمل بایپس قلب انجام داده باشید و یا سابقه حمله قلبی و استنت گذاری داشته باشید، با مصرف سیگار بیماری شما بدتر خواهد شد.

مصرف سیگار نه تنها سلامت قلب و عروق شما را تحت تاثیر قرار می­دهد، بلکه سلامتی اطرافیان شما را نیز تهدید می­کند. مواجهه با دود سیگار حاصل از مصرف دیگران، همان خطرات مصرف سیگار برای افرادسیگاری را خواهد داشت.

 

  • مو، پوست و ناخن

قابل مشاهده‌­ترین اثر تنباکو تاثیر آن بر پوست است. مواد موجود در تنباکو ساختار پوست را تغییر می‌­دهند. تحقیقات نشان دادند که مصرف تنباکو ریسک ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌­دهد. در ناخن­‌های دست و پا مصرف سیگار موجب افزایش ریسک ابتلا به عفونت‌­های قارچی می­‌شود و در رابطه با موها موجب افزایش ریزش مو و طاسی و سفیدی مو می‌­شود.

 

  • سیستم گوارشی

سیگار خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو، حنجره و مری را افزایش می‌دهد. سرطان پانکراس هم در افراد سیگاری بیشتر دیده می‌شود. سیگار موجب افزایش مقاومت انسولینی شده و فرد را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و عوارض آن قرار می‌دهد.

 

  •  سیستم جنسی و تولیدمثل

سیگار جریان خون را به اندام‌­های جنسی کاهش می­‌دهد، هم در مردان و هم در زنان. در مردان عملکرد جنسی را تحت تاثیر قرار داده و در زنان موجب نارضایتی جنسی می‌شود و حتی مقادیر هورمون­‌های جنسی را کاهش می‌دهد.

 

چگونه سیگار را ترک کنید؟

ترک سیگار کار مشکلی است، ولی با دانستن عوارض سیگار و با کمک گرفتن از پزشک می‌توان آن را انجام داد. داروهای بسیاری برای کمک به ترک سیگار در اختیار افراد قرار دارد. ترک سیگار تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت زیادی دارد. با توجه به این‌که سیگار بر تمام سیستم‌های بدن شما اثر می­‌گذارد، تصمیم به ترک آن مهم­‌ترین قدمی است که می­‌توانید برای داشتن یک زندگی شاد و طولانی بردارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.