هر چند وقت یکبار باید نوزاد خود را حمام کنید؟

491

نکاتی در حمام کردن نوزاد وجود دارد که معمولا باعث نگرانی و اضطراب می‌­شود. برای مثال نوزادان ممکن است بعد از حمام احساس خستگی کنند و یا شما نسبت به این که دمای حمام برای نوزادتان مناسب است یا خیر نگرانی داشته باشید و نسبت به درستی روش‌تان مطمئن نباشید.

فرقی نمی­‌کند برای اولین بار قصد حمام کردن اولین نوزادتان را داشته باشید و یا سومین فرزند شما باشد، به هرحال ممکن است سوالاتی راجع به این موضوع داشته باشید که یکی از مهم‌ترین آنها “هر چند مدت یکبار باید نوزادم را به حمام ببرم؟” است.

اولین حمام نوزاد چه زمانی است؟

در حالی که در طول زمان، حمام کردن نوزاد بلافاصله بعد از به دنیا آمدن شایع بود؛ تحقیقات جدید نشان می‌­دهند بهتر است اولین حمام را مقداری به تاخیر بیندازید.

یک تحقیق در سال ۲۰۱۹ بر روی ۱۰۰۰ نوزاد نشان داد اگر اولین حمام را حداقل ۱۲ ساعت بعد از متولد شدن انجام دهید، به تغذیه نوزاد از شیر مادر کمک می­‌کند.

علاوه بر آن تحقیق دیگری در سال ۲۰۱۹ شامل ۷۳ نوزاد نشان داد حمام بعد از ۴۸ ساعت از متولد شدن، دمای بدن نوزاد را متعادل کرده و به سلامت پوست کمک می­‌کند. به هر صورت ممکن است بعد از متولد شدن نوزادتان، پرستار او را حمام کند اما شما می­‌توانید کاری که او انجام می‌­دهد را مشاهده کرده و برای حمام کردن در خانه از او توصیه بگیرید.

زمانی که نوزادتان را به خانه می‌­آورید ممکن است بخواهید در هفته یک یا دو بار او را حمام کنید تا زمانی که بند نافش جدا شود. تا زمانی که این اتفاق بیفتد بدن او را در آب غوطه‌­ور نکنید.

در عوض از یک حوله گرم استفاده کنید و با اسفنج نرم از سر شروع به شستن کنید و به سمت پایین بروید. اگر نوزادتان در هنگام شیر خوردن بالا آورد سعی کنید با دستمال صورت او را تمیز کنید. اگر مقدار آشفتگی زیاد باشد ممکن است احساس کنید فرزندتان نیاز به حمام دارد اما در واقع در این سن، این کار ضروری نیست.

حمام یک تا سه ماهگی نوزاد

در ماه‌­های اول ممکن است احساس کنید فرزندتان به یک یا دو بار حمام در هفته نیاز دارد.

در واقع بعد از این که بند ناف او افتاد به راحتی می‌­توانید حمام معمولی را داشته باشید.

برای این کار وان حمام را تا نیمه­ با آب گرم پر کرده و صابون اضافه کنید سپس اجازه دهید نوزادتان در آب بنشیند. برای گرم کردن کودک‌تان در حمام می‌توانید از حوله استفاده کنید. از سر و صورت شروع کرده و شستن را تا قسمت‌­های پایینی بدن ادامه دهید.

یک راه دیگر برای حمام کردن نوزادان در این سن، بردن آنها به حمام به همراه خودتان است. برای این کار نیاز است یک نفر دیگر پیش شما باشد تا زمان تمام شدن حمام بتوانید نوزادتان را به او بدهید.

دقت کنید در حمام با فرزندتان لیز نخورید. نکته دیگر این است که بزرگسالان نسبت به نوزادان نیاز بیشتری به آب گرم در حمام دارند دقت کنید که آب حمام برای نوزادتان بیش از اندازه داغ نباشد.

حمام سه تا شش ماهگی نوزاد

زمانی که فرزندتان بزرگ‌­تر می‌­شود ممکن است نیاز باشد روند حمام کردن او را تغییر بدهید.

در این سن نیز مانند گذشته نوزادان به یک یا دو بار حمام در هفته نیاز دارند اما اگر کودک‌تان به آب و آب بازی علاقه دارد می­‌توانید با فاصله­‌های کم‌تر حمام کنید.

معمولا والدین برای شستن کودک در مواقع دستشویی و شستن شلوارها از صابون و مواد شوینده‌­ی زیادی استفاده می‌­کنند تا از تمیزی آن­ها مطمئن شوند، اگر تصمیم گرفته‌­اید نوزادتان را در فواصل کوتاه به حمام ببرید دقت کنید که در هر بار از صابون استفاده نکنید. صابون، یک یا دو بار در هفته کافی است. بعد از حمام نیز از لوسیون‌­های نرم کننده برای پوست فرزندتان استفاده کنید.

حمام کردن نوزاد

حمام شش تا دوازده ماهگی نوزاد

زمانی که تحرک کودکان بیشتر شده و نوع غذا خوردن آن­ها عوض می­‌شود ممکن است بخواهید آن­ها را زود به زود حمام کنید.

در حالی که همچنان کودک‌تان به یک یا دو بار حمام با صابون در هفته نیاز دارد، اما شما می‌­­توانید با فواصل کوتاه­‌تر فرزندتان را به حمام ببرید تا کودک‌تان از آب بازی لذت ببرد.

ممکن است احساس کنید حمام کردن قبل از خواب برای کودک‌تان آرام‌بخش است. این کار در این سن هیچ مشکلی ندارد.

چرا هر روز کودک را حمام نبرید؟

معمولا کودکان مانند بزرگسالان به حمام‌­های زیاد نیاز ندارند.

آنها مانند بزرگسالان زیاد عرق نمی­‌کنند و آلوده نمی­‌شوند. علاوه بر آن پوست کودکان حساس است و حمام زیاد می‌­تواند باعث مشکلات پوستی شود.

برای جلوگیری از بروز مشکلات پوستی مانند اگزما فقط دو بار در هفته نوزادتان را به حمام ببرید و بعد از آن حتما از لوسیون‌­های مرطوب کننده استفاده کنید.

اگر موارد پوستی را در کودک‌تان مشاهده کردید حتما با متخصص صحبت کنید تا مطمئن شوید کدام محصولات برای حمام کردن نوزادتان مناسب­‌تر است.

نکات حمام کردن نوزاد

حمام کردن نوزاد یک موضوع مهم است. علاوه بر این‌که می‌­خواهید نسبت به تمیزی کودک‌تان مطمئن شوید، باید نسبت به این‌که محیط حمام برای کودک شما مناسب است یا خیر نیز اطمینان داشته باشید. نکات زیر را بخوانید تا از آسان­‌ترین و موثرترین روش حمام کردن نوزادان آگاه شوید.

نکات حمام کردن نوزاد

  • از سر شروع کنید

متخصصان توصیه می‌­کند برای شستن نوزاد باید از سر و صورت آن شروع کرد و سپس تن و اندام‌­ها را شست.

  • مراقب چین ­های بدن نوزاد باشید

چین­‌های بدن نوزادان زیبا و دوست­داشتنی به نظر می­‌رسند اما با این وجود سرشار از میکروب و آلودگی هستند. سعی کنید در حمام این نواحی را با دقت بیشتری بشویید.

  • دست ­ها و پاها را فراموش نکنید

نوزادان به مکیدن دست‌­ها و پاهای خود علاقه دارند پس تمیز بودن این نقاط بسیار اهمیت دارند. برای شستن دست­‌ها و پاها حتما بین انگشتان را نیز تمیز کنید.

  • از سینک استفاده کنید

می­‌توانید به جای وان از سینک آشپزخانه برای شستن فرزندتان استفاده کنید به این صورت کمر شما نیز در معرض آسیب کم‌تری قرار می‌گیرد. اما زمانی که کودک‌تان بزرگ­‌تر شد به دلیل این‌که تحرک بیشتری دارد بهتر است از وان استفاده کنید.

  • در حمام همکار یکدیگر باشید

چیزی لذت بخش‌­تر از تجربه یک حمام گرم با کودک نیست. برای این که فرزندتان یاد بگیرد خودش حمام کند با او همراه شوید و همان‌طور که خودتان را در حمام می­‌شویید به او نیز یاد داده و به آن کمک کنید. اگر برهنه بودن با وجود کودک‌تان برای شما سخت است، در حمام لباس شنا بپوشید.

  • مراقب خواهر و برادرها باشید

اگر چند فرزند دارید، حمام کردن آنها با هم برای شما به مراتب راحت‌­تر است.

اگر نوزادتان قادر به نشستن به صورت مستقل است این موضوع موردی ندارد. اما قبل از این که نوزادتان بتواند بنشیند بهتر است با فرزند دیگرتان هم‌زمان حمام نکنید تا خطر حادثه کم‌تر شود.

  • از محصولات مناسب استفاده کنید

در زمان انتخاب شامپو، صابون و لوسیون دقت کنید محصولات مخصوص کودکان که چشم‌ها را نمی‌­سوزاند استفاده کنید. علاوه بر آن تا جایی که امکان دارد محصولات عطری را انتخاب نکنید. این محصولات با وجود عطر خوب و آرام‌بخش، برای پوست کودکان مضر است.

زمانی که محصولی را امتحان کرده و متوجه می‌­شوید مناسب پوست کودک‌تان است دیگر آن را تغییر ندهید تا فرزندتان اذیت نشود.

به یاد داشته باشید هیچگاه نوزادتان را تنها در حمام رها نکنید. حتی برای یک لحظه!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.