اندروید یا iOS؟ بهترین سیستم عامل گوشی هوشمند کدام است؟

248

اگر امروزه یک گوشی هوشمند بخرید، گوشی شما به احتمال زیاد یکی از این دو سیستم عامل را خواهد داشت: اندروید گوگل یا iOS اپل. این دو سیستم عامل تقریبا همه گوشی­‌های هوشمند جدیدی را که در چند سال گذشته به بازار عرضه شده‌­اند در برمی‌­گیرند. در واقع سهم مربوط به بقیه پلتفرم‌­ها به قدری کم است که کم‌تر از ۰.۱% از فروش را به خود اختصاص می­‌دهند.

بازار کاملا تحت سلطه دو پلتفرم اندروید و اپل است و خبر خوب این است که هر دوی این سیستم عامل‌­ها عالی هستند. این دو پلتفرم ویژگی­‌های مشترکی نیز دارند ولی هنگامی که بخواهید یکی را بین این دو انتخاب کنید، تفاوت‌­های مهمی بین آن­ها وجود دارد. ما در این‌جا اندروید و iOS را در دسته­‌بندی‌­های مختلف باهم مقایسه کرده و برای هر دسته یک برنده انتخاب خواهیم کرد.

با این حال انتظار جواب مطلق را نداشته باشید. در نهایت بهترین پلتفرم برای شما به خود شما بستگی دارد. مواردی را که بیش‌ترین اهمیت را برای شما دارند را انتخاب کرده و امتیازات آن موارد را حساب کنید، با این‌­کار یک پیشنهاد شخصی برای انتخاب خواهید داشت.

 

 

قابلیت خرید از نظر قیمت

اپل همیشه از نظر قیمت در سطح بالای بازار قرار دارد ولی iPhone X با شروع قیمت از ۱۰۰۰ دلار قیمت گوشی‌­های خود را به سطح کاملا جدیدی رساند و با توجه به شروع قیمت iPhone 12 Pro Max از ۱۱۰۰ دلار، می­‌بینیم که گوشی‌­های بعد از آن هم خیلی ارزان نشده‌­اند.

اگر می­‌خواهید گوشی نسبتا ارزان‌­تری بخرید، قیمت iPhone 12 از ۸۰۰ دلار و (iPhone SE (2020 از ۴۰۰ دلار آغاز می‌­شود. اپل همچنان محصولات خود را توسعه می‌­دهد اما ۴۰۰ دلار هم قیمت خوبی است، مگر این­‌که وارد بازار دست دوم شوید.

در مورد مقیاس و تنوع زیاد، هیچ چیزی حریف اندروید نمی‌­شود. اگر بخواهید می­‌توانید پول زیادی مثلا برای Galaxy Z Fold 2 5G تاشوی سامسونگ که قیمت آن ۲۰۰۰ دلار است خرج کنید، ولی گزینه‌­های بسیار زیادی از گوشی‌­های خوب و ارزان‌­قیمت از طیف گسترده‌­ای از تولیدکنندگان مختلف نیز وجود دارد.

این پلتفرم با معرفی سیستم عامل Android Go عمدا برای اجرا بر روی سخت‌­افزارهای سطح پایین بهینه‌­سازی شده است. سرانجام برتری اندروید در برنامه‌­های رایگان نیز آن را به یک گزینه به صرفه و مناسب تبدیل می‌­کند.

iOS اپل یک سیستم عامل استثنایی است، ولی قیمت حداقلی بالا همواره یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این سیستم عامل بوده است. iPhone SE و iPhone 12 اپل این قیمت حداقلی را کاهش داده­‌اند ولی باز هم قابل مقایسه با طیف گسترده دستگاه‌­های مقرون­ به صرفه اندروید نیستند. فرقی ندارد که بخواهید ۱۰۰ دلار هزینه کنید یا ۱۰۰۰ دلار، همیشه یک گوشی اندروید برای شما وجود دارد. ولی در مورد iOS چنین نیست.

  • برنده: اندروید

 

بررسی برنامه ها

ابتدا نگاهی به آمار و ارقام می‌­اندازیم. تعداد حدودی اپلیکیشن‌­هایی که می‌­توانید در Google Play Store و Apple App Store بیابید به این شرح است:

  • اپلیکیشن‌­های اندروید: ۲.۷ میلیون
  • اپلیکیشن‌­های iOS: 1.8 میلیون

ولی این ارقام معیار خوبی برای مقایسه نیستند زیرا ما اکثرا از تعداد محدودی از اپلیکیشن­‌ها استفاده می‌­کنیم و محبوب‌­ترین برنامه‌­ها در هر دو پلتفرم­ موجود هستند. iOS از قدیم پلتفرم پردرآمدتری برای توسعه‌­دهندگان بوده است بنابراین برنامه‌­ها معمولا در ابتدا در iOS ظاهر می‌­شوند، ولی با رشد سهم بازار اندروید این موضوع در حال تغییر است.

در آمریکا iOS همچنان پیشرو است ولی در کشورهای دیگر تعداد توسعه‌­دهندگانی که ابتدا اندروید را هدف قرار می‌­دهند در حال افزایش است.

خوشبختانه هر دو سیستم عامل اقدامات احتیاطی بیشتری در رابطه با برنامه‌­های مخرب و نرم­‌افزارهای جاسوسی انجام می­‌دهند و این مسئله دانلود برنامه‌­ها را امن‌­تر از هر زمان دیگری می‌­سازد.

Play Store در مقایسه با App Store هنوز درصد بالاتری از برنامه‌­های رایگان را دارد. ولی بهترین بازی‌­های موبایل ابتدا برای iOS توسعه می­‌یابند. در نهایت کمیت مغلوب کیفیت شده و در این مورد iOS با اختلاف کم برنده می‌­شود.

  • برنده: iOS

 

بررسی برنامه ها

 

 

App Store

سازماندهی میلیون­‌ها برنامه و بازی در App Store سخت است و Google Play Store هم این کار را به خوبی انجام نمی­‌دهد.

در کل App Store اپل با پیشنهادات سازماندهی شده مرور بهتری برای گوشی شما فراهم می‌­کند. جستجو در Play Store راحت‌تر است و شما می­‌توانید برنامه‌­ها را با استفاده از مرورگر کامپیوتر یا لپ­تاپ خود نصب کنید.

در آیفون­ می‌­توانید با استفاده از اثرانگشت خود از طریق Touch ID برنامه­‌ها را بخرید، ولی با استفاده از حسگرهای اثر انگشت در گوشی­‌های اندروید می‌­توانید همین‌­کار را در Play Store را نیز انجام دهید.

سیاست استرداد کامل وجه تا دو ساعت بعد از خرید Play Store امتیاز را به نفع اندروید جا به جا می‌­کند.

در هر دو برنامه‌­های مشکوکی وجود دارد ولی عموما اپل در مسدود کردن انواع خاصی از برنامه‌­ها جدی­‌تر است. این مسئله می‌­تواند برای کیفیت کلی خوب باشد، ولی اگر طرفدار شبیه‌­سازهای بازی برای کنسول‌­های قدیمی هستید این چیز خوبی نیست.

در مورد قابلیت استفاده و محتوای سازماندهی شده iOS App Store با اختلاف جزئی برنده است.

  • برنده: iOS

 

نقشه ­ها

Apple Maps به عنوان سیستم جهت‌­یابی جدیدتر شروع خیلی خوبی نداشته­ است ولی عملکرد آن در حال پیشرفت است. ویژگی‌­های اصلی مشابه هم هستند: شما می‌­توانید نقشه­‌ها را برای استفاده آفلاین دانلود کنید، برآوردهای دقیق بر اساس شرایط ترافیک دریافت کنید، و جهت‌­های گام به گام برای رانندگی یا پیاده‌­روی بیابید.

اپل حتی با افزودن جهت­‌های دوچرخه­‌سواری و پیشرفت‌­های بیشتر در iOS 14 از Google Maps پیشی گرفته است. حمل و نقل عمومی و یکپارچه‌­سازی رزرو نیز در آن وجود دارد. همه این موارد به خوبی کار می‌­کنند و شما را به جایی که می‌­خواهید می‌­رسانند.

قبلا این‌­طور بود که Google Maps این دسته­‌بندی را بی چون و چرا می‌­برد و اگرچه Google Maps هنوز هم به طور کلی برنامه نقشه انتخابی ما است، اپل در سال­‌های اخیر گام‌­های بزرگی در جهت برابری برداشته است و Apple Maps اکنون رقیب جدی Google Maps است.

ما هنوز هم Google Maps را حتی در دستگاه iOS خود دانلود می­‌کنیم، ولی اگر نقشه اپل را به نقشه گوگل ترجیح دهید محصول کم‌کیفیت‌تری دریافت نخواهید کرد.

در حال حاضر Google Maps به دلیل داشتن پایگاه اطلاعاتی بزرگ‌تری از نظرات و مشاغل یک مزیت کوچک نسبت به اپل دارد، ولی فاصله آن­ها خیلی کاهش یافته است و انتظار داریم در نهایت اپل و اندروید امتیاز یکسان در این دسته دریافت کنند.

  • برنده: اندروید

 

عمر باتری و شارژ

عمر باتری به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شکایت­‌های صاحبان گوشی‌­های هوشمند یک عامل مهم است.

مقایسه دو پلتفرم از این نظر دشوار است زیرا سخت‌­افزار آن­ها یکی نیست.

iOS گوشی‌­های خود را بهینه کرده تا بیشترین عملکرد باتری را به ازای mAh داشته باشد، ولی شما می­‌توانید یک دستگاه اندروید با یک باتری بزرگ‌تر بخرید که شارژ آن بیشتر از آیفون دوام بیاورد.

هم اندروید و هم iOS به شما این امکان را می­‌دهند که با یک نگاه میزان مصرف باتری را به تفکیک اپلیکیشن­‌ها ببینید، ولی فقط اندروید تخمینی از عمر باتری باقی­‌مانده را به شما ارائه می‌­کند.

هر دوی پلتفرم­‌ها حالت‌­های ذخیره شارژ دارند که می‌­تواند عمر باتری شما را با محدود کردن عملکرد، اتصالات و امکانات دیگر افزایش دهند، ولی سفارشی‌­سازی نحوه کارکرد این حالت در اندروید راحت‌­تر است.

مقایسه کردن پلتفرم­‌ها در این دسته‌­بندی کار راحتی نیست ولی اگر گوشی‌­های اندروید و آیفون با قیمت یکسان را مقایسه کنیم، با خرید گوشی اندروید گوشی با باتری بزرگ‌تر با شارژر سریع موجود در جعبه خواهید داشت، بنابراین اندروید در این دسته برنده است.

برنده: اندروید

عمر باتری و شارژ

 

 

به روز رسانی ها

iOS اپل به روزرسانی‌های نرم‌افزاری و برنامه‌های امنیتی سازگار و به موقع را ارائه می‌دهد. اگر می‌خواهید همین تجربه را در اندروید داشته باشید، باید یکی از گوشی‌های Google Pixel یا گوشی اندروید نسخه One را بخرید.

بنابراین، تقریباً ۸۰٪ از تمام دستگاه‌های iOS در حال حاضر آخرین نسخه را اجرا می‌کنند و وقتی به دستگاه‌های معرفی شده در چهار سال گذشته نگاه می‌کنید، تعداد آنها حتی بیشتر است. برای این دستگاه‌ها، ۸۶٪ iOS 14 ، ۱۲٪ iOS 13 و فقط ۲٪ نسخه قبلی iOS را اجرا می‌کنند. این مورد قابل توجه است.

آیا اندروید هم با چنین استراتژی مشابهی روبرو است؟ خیر.

 Android 11 اکنون در دسترس است، اما انتظار نداشته باشید که سریعا قاب دانلود و نصب بر روی تمامی دستگاه‌ها باشد.

تعداد آمار نصب اندروید:

  • اندروید ۱۱: <1٪
  • اندروید ۱۰: ۸.۲٪
  • Android 9.0 Pie: 31.3٪
  • اندروید ۸.۱ Oreo: 14٪
  • Android 8.0 Oreo: 7.3٪
  • Android 7.1.1 Nougat: 5.4٪
  • Android 7.0 Nougat: 7.5٪
  • اندروید ۶.۰ مارشمالو: ۱۱.۲٪
  • اندروید ۵.۱ اب نبات چوبی: ۷.۴٪
  • اندروید ۵.۰ اب نبات چوبی: ۱.۸٪
  • اندروید ۴.۴ کیت کت: ۴٪
  • قدیمی‌تر: ۱.۹٪

اگرچه موارد استثنایی قابل توجهی برای گوشی‌های Pixel خود گوگل و کسانی که از Android One استفاده می‌کنند وجود دارد (مانند بسیاری از تلفن‌های نوکیا) ، اما اگر جدیدترین ویژگی‌ها، رفع اشکال‌ها و به روزرسانی‌های امنیتی را می‌خواهید، باید iOS را انتخاب کنید.

  • برنده: iOS

 

جمع بندی

همان‌طور که می‌بینید در برخی ویژگی‌ها ios و در برخی ویژگی‌ها اندروید برنده است. مقایسه این دو بسیار دشوار است. از آنجا که اپل هم سخت‌افزار و هم نرم‌افزار دستگاه‌های آنها را کنترل می‌کند، خواهید دید که iOS تجربه یکنواخت‌تری را در بین دستگاه‌ها ارائه می‌دهد.

اگر تصمیم دارید با یک دستگاه اندروید بگیرید، حتماً کمی تحقیق کنید و به نسخه نرم‌افزار اندروید که اجرا می‌کند دقت کنید.

اگر امنیت و حریم خصوصی برایتان مهم است، پس آیفون یک انتخاب آشکار است. اگر عمر باتری در لیست شما قرار دارد و می‌خواهید تلفن خود را سفارشی کنید ، اندروید را انتخاب کنید. اندروید و iOS هر دو سیستم عامل بالغ و متشکل از ویژگی‌ها هستند که شباهت‌های آنها بسیار بیشتر از تفاوت‌ها است و ما می‌توانیم هر دو را کاملاً توصیه کنیم.

 

شما طرفدار کدام سیستم عامل هستید؟ نظرات خود را برای ما بنویسید.

 

۳۰%
  • عالی
  • خوب
  • متوسط
  • ضعیف
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.