۱۰ گیاه دارویی مفید برای کاهش وزن

305

اگر شماهم تمایل دارید به صورت طبیعی وزن خود را کاهش دهید در اینجا ۱۰ گیاه دارویی برای کاهش وزن به شما معرفی می‌کنیم.

۱. شنبلیله

اولین گیاه دارویی برای کاهش وزن شنبلیله است. شنبلیله یک گیاه خانگی و شایع است که در دسته حبوبات قرار می‌­­گیرد. تحقیقات زیادی نشان داده‌­اند که این گیاه اشتها را کنترل کرده و وزن را کاهش می‌­دهد. یک مطالعه بر روی ۱۸ نفر نشان داد که با مصرف ۸ گرم شنبلیله مقدار فیبر روزانه افزایش می‌­یابد و با ایجاد احساس سیری، گرسنگی و مصرف غذا را کاهش می‌­دهد. یک تحقیق کوچک دیگر نیز نشان داد دانه گیاه شنبلیله مقدار چربی روزانه را تا ۱۷ درصد کاهش می­‌دهد و علاوه بر آن باعث میشود کالری کم‌تری در طول روز مصرف شود.

شنبلیله برای کاهش وزن

۲. فلفل هندی

فلفل هندی نوعی فلفل تند است که معمولا برای بیشتر کردن طعم تندی به غذا اضافه می­‌شود. این فلفل شامل کاپسایسین است که به فلفل هندی طبع گرم داده و فواید آن را بیشتر می‌­کند. بعضی از مطالعات نشان می‌­دهند کاپسایسین موجود در فلفل هندی، متابولیسم را افزایش داده و مقدار کالری که در طول روز سوزانده می­‌شود را افزایش می‌­دهد. علاوه بر آن، این ماده احساس گرسنگی را کم کرده و باعث کاهش وزن می‌­شود. یک مطالعه کوچک نشان داد که مصرف ماده‌­ی کاپسایسین، احساس سیری را بیشتر کرده و مقدار مصرف کالری روزانه را کم می‌­کند. یک تحقیق دیگر نیز ۳۰ نفر را مورد آزمایش قرار داد و نشان داد اگر وعده غذایی شامل کلپسایسین باشد، سطح هورمون گرلین که مسئول گرسنگی است، کاهش می­‌یابد.

2. فلفل هندی برای کاهش وزن

۳. زنجبیل

زنجبیل ادویه‌­ای است که از گل گیاه زنجبیل به دست می­‌آید. این ادویه در مقدار زیادی دارو به عنوان درمان طبیعی مورد استفاده قرار می­‌گیرد. بعضی از تحقیقات نشان می‌­دهند که زنجبیل می‌­تواند باعث کاهش وزن نیز شود.

یک مطالعه با آزمایش بر ۱۴ نفر نتیجه گرفت که مصرف زنجبیل، هم وزن را کاهش داده و هم چربی شکم را از بین می‌­برد. در یک تحقیق دیگر نیز ۲۷ انسان و حیوان شرکت داده شده‌­اند. نشان داده شد زنجبیل با افزایش متابولیسم و چربی سوزی، اشتها را کاهش داده و باعث کاهش وزن می‌­شود.

زنجبیل برای کاهش وزن

۴. پونه کوهی

پونه کوهی به همراه نعنا، ریحان، آویشن، رزماری و مریم گلی در یک خانواده است. این گیاه حاوی یک ترکیب قوی به نام کارواکرول است که به کاهش وزن کمک می­‌کند.

یک تحقیق بر روی موش‌­ها انجام شد که به آنها رژیم غذایی پرچرب حاوی یا بدون کارواکرول داده شد و نشان داده شد که آنهایی که کارواکرول دریافت می‌­کنند به طور قابل توجهی وزن و چربی آنها نسبت به گروه کنترل کاهش می‌­یابد. این ماده به طور مستقیم بر ژن‌ها و پروتئین‌­های خاصی تاثیر می‌­گذارد و باعث کاهش چربی می­‌شود. با این وجود تحقیقات در مورد تاثیر پونه کوهی و کارواکرول بر کاهش وزن محدود است و مطالعات بر روی انسان‌ها هنوز ادامه دارد.

پونه کوهی برای کاهش وزن

۵. جینسینگ

جینسینگ گیاهی است که باعث بهبود سلامتی می­‌شود و اغلب در طب سنتی چین به عنوان گیاه اصلی و ضروری شناخته می‌­شود. این گیاه به چند دسته تقسیم می‌­شود؛ نوع کره‌­ای، نوع چینی و نوع آمریکایی. همه‌­ی این موارد ریشه­‌ی یکسانی از گیاه جینسینگ دارند.

تحقیقات نشان می‌­دهند این گیاه می‌­تواند به کاهش وزن کمک کند. یک مطالعه کوچک نشان داد که جینسینگ کره­‌ای اگر به مدت ۸ هفته، ۲ بار در روز مصرف شود، کاهش وزن قابل ملاحظه­‌ای دیده می‌­شود و علاوه بر آن در ترکیب­‌های میکروب­‌های روده نیز تغییراتی به وجود می‌­آید.

یک تحقیق بر روی حیوانات نیز نشان داد جینسینگ با تغییر در ساختار چربی و به تعویق انداختن جذب چربی، چاقی را کم می‌­کند. با این حال همچنان تحقیقات زیادی برای تایید تاثیر جینسینگ بر چاقی مورد نیاز است.

جینسینگ برای کاهش وزن

۶. کارالوما فیمبریاتا

فیمبریانا گیاه دارویی برای کاهش وزن است. این گیاه که یک نوع کاکتوس است، معمولا در داروهای رژیمی مورد استفاده قرار می‌­گیرد. با افزایش سطح سروتونین، نوروترانسفری که اشتها را کنترل می‌­کند، تحت تاثیر قرار می‌­گیرد. یک تحقیق ۱۲ هفته‌­ای بر ۳۳ نفر، نتیجه گرفت که شرکت کننده‌­هایی که این گیاه را مصرف کردند، نسبت به گروه کنترل کاهش وزن و چربی چشم‌گیری داشتند. یک مطالعه کوچک نیز نشان داد مصرف روزانه یک گرم از کارالوما فیمبریاتا به مدت ۲ ماه وزن را کاهش داده و میزان گرسنگی را کنترل می‌­کند.

مطالب مرتبط:

کارالوما فیمبریاتا برای کاهش وزن

۷. زردچوبه

زردچوبه ادویه‌­ای است که به دلیل بو، رنگ و خواص درمانی مشهور است. بیشتر خواص درمانی آن به دلیل وجود ماده­‌ای به نام کورکومین است که بر همه چیز از التهاب تا وزن تاثیر می‌­گذارد.

یک تحقیق بر روی ۴۴ نفر با اضافه وزن نشان داد که مصرف کورکومین، ۲ بار در روز به مدت یک ماه تاثیر بسزایی بر کاهش وزن دارد و چربی شکم را تا ۵ درصد کاهش می‌­دهد.

یک تحقیق بر روی حیوانات نیز نشان داد، مصرف کورکومین در موش‌ها به مدت ۱۲ هفته وزن و چربی را کاهش داده و از تولید چربی نیز جلوگیری می­‌کند. با این وجود باید در نظر داشته باشید در این تحقیقات از دوز بالای کورکومین استفاده می‌­شود و این مقدار به طور معمول در زردچوبه‌­ای که روزانه مصرف می‌­شود وجود ندارد. هنوز تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا ثابت شود، زردچوبه به تنهایی چگونه باعث کاهش وزن می‌­شود.

زردچوبه برای کاهش وزن

۸. فلفل سیاه

فلفل سیاه ادویه­‌ای است که به طور روزانه مصرف می‌­شود و منشا آن هند است.

فلفل سیاه حاوی ترکیب قدرتمندی به نام پیپرین است که هم باعث طعم تندی و هم باعث کاهش وزن می‌­شود.

یک تحقیق نشان داد مصرف پیپرین، حتی با عدم تغییر در رژیم غذایی به کاهش وزن در موش‌ها کمک می‌­کند.

یک مطالعه دیگر نیز نشان داده است مصرف پیپرین تولید سلول‌های چربی را کاهش می‌­دهد. متاسفانه هنوز تحقیقات کامل نیست و مطالعات بیشتری برای تاثیر پیپرین و فلفل سیاه بر کاهش وزن، مورد نیاز است.

فلفل سیاه برای کاهش وزن

۹. دارچین

دارچین ادویه‌­ای خوش بو است که از قسمت داخلی تنه درخت دارچین به دست می­‌آید. این ادویه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و دارای خواص زیادی برای سلامتی است.

تحقیقاتی نشان داده است که دارچین می‌­تواند باعث کاهش وزن نیز شود. این ادویه تاثیر بسزایی بر تنظیم قند خون دارد که در نتیجه آن اشتها و احساس گرسنگی کاهش می­‌یابد.

یک سری از مطالعات نشان داده‌­اند که ترکیب خاصی در دارچین تاثیر انسولین در خون را بیشتر کرده و به جابه‌­جایی قند در خون و سلول‌ها کمک می‌­کند. دارچین همچنین تولید آنزیم‌هایی که باعث شکسته شدن کربوهیدرات می­‌شوند را کم می‌کند. درحالی که تمام این موارد باعث می‌شوند که اشتها کاهش یابد و وزن کم شود اما تحقیقات بیشتری در مورد تاثیر دارچین مورد نیاز است.

دارچین برای کاهش وزن

۱۰. هل

آخرین گیاه دارویی برای کاهش وزن هل است. هل یک ادویه‌­ی ارزشمند است که از دانه‌­های گیاهی از خانواده زنجبیل تولید می‌­شود. این ادویه در سطح جهان هم در آشپزی و هم برای کاهش وزن استفاده می‌­شود.

یک مطالعه بر روی حیوانات نشان داد، پودر هل به کاهش چربی در موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب و غنی از کربوهیدرات داشتند کمک می­‌کند. یک تحقیق دیگر بر روی حیوانات نیز نشان داد هل سیاه، چربی را در موش‌ها با رژیم غذایی پرچرب کاهش می‌دهد.

متاسفانه تحقیقات راجع به تاثیرگذاری هل بر کاهش وزن، محدود به مطالعه بر روی حیوانات است. تاثیر این ادویه بر کاهش وزن در انسان باید به صورت جدی مورد مطالعه قرار بگیرد.

هل برای کاهش وزن

۷۰%
  • عالی
  • خوب
  • متوسط
  • ضعیف
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.